Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Litt interessant, men bunnene er på vei opp, 22, 25 og 27. PR-kampanjene, steam-salgene og hele opplegget til Payday 2 ser ut til å faktisk klare å få samfunnet rundt det til å øke. Kan de klare å gjøre spillet “evergreen” på samme måte som f.eks CS?
http://www.google.com/trends/explore#q=%2Fm%2F0rpglmj&date=today%2012-m&cmpt=q&tz=

Endelig hilser vi på 11 SEK igjen

1 Like

Hadde vi gått opp til f.eks 20kr nå, så hadde jeg glatt solgt. Rett før TWD launch kan det godt være jeg ikke selger på 40kr.

Det blir interessant å følge nextgen-launchen. Vgchartz osv er vel og bra det, men hvor interessant blir det når spillet selges 25% billigere digitalt enn fysisk? Det er omtrent motsatt strategi av vanlig, så jeg tror ikke vi kommer til å få 25% andel digitale salg for å si det sånn. :wink:

Det er fordi risk/reward forholdet forandrer seg ganske bra ved en kurs på 20kr vs 11kr så lenge før TWD launchen. For alt jeg vet nå så kan spillet bli utsatt og komme i H1 2017 i stedet for H2 2016, eller gjøre det endel dårligere enn Payday 2. Sistnevnte er ikke bra nok til å forsvare en kurs på 20kr i mine øyne. For at jeg skal sitte på aksjen på 20kr+ (uten å selge meg ned/ut), så må det være klare tegn på at H2 2016 launchen er i boks og at spillet trender bra på google opp mot launch.

Jeg forventer at spillet kommer i H2 2016 og at det gjør det bedre enn Payday 2, men sjangsen for at de ikke gjør det er ikke 0%.

Det har vært en god indikator for lmo, Tsw og ser ut til å være rimelig bra for payday 2 også. Ikke nødvendigvis en absolutt indikator, men på relative trender.

Fin å bruke sammen med f.eks tall fra steam. En indikator som er farlig å ignorere. Det er verdt å ta med seg at søkevolumet øker kraftig år for år.

En vellykket konsoll-exclusive launch ser slik ut hvis du lurte:

http://www.google.com/trends/explore#q=Bloodborne%2C%20%2Fm%2F0rpglmj&date=today%2012-m&cmpt=q&tz=
Ser ut som PS4-spillere faktisk bruker google de også. Sjokkerende. :wink:

Forsåvidt så trenger du ikke gå lenger enn til Payday 2, spillet er ikke å oppdrive i annet enn digital format, men jaggu er det ikke en 3x - 4x økning hver gang det er salg på steam/PR-kampanje.

Jeg sier ikke at det må være noen direkte korrelasjon mellom søke og salg. Hvor høyt du trender på google sier mao noe om potensialet. Hvis grunnen til at du trender på google er at spillet ditt er ufattelig dårlig, så er det lite sannsynlig at søkene blir konvert til salg. :wink:

1 Like

Angående nextgen-releasen av Payday 2, så tror jeg det blir litt vanskelig å skille søketrafikken etter Crimewave edition, regner med at de fleste bare vil søke etter Payday 2. Er vel ikke noen måte å få de digitale salgstallene for PS4/Xbox One på?

Anyway, jeg hadde tenkt til å bruke google trends for å følge Geminose og TWD før launch. Etter launch, så vil vi ihvertfall for TWD ha steam charts, men samme hva nyttig å ha en ekstra indikator. Vet at hvis jeg hadde sett mer på google trends ved TSW launch og mindre på reviewene, så hadde jeg sett at interessen ikke var i nærheten av den for AoC og at salgene kom til å være ræva.

1 Like

Er ikke uenig med det du skriver her, det har bare veldig lite med poenget mitt - at google trends faktisk er en viktig indikator.

Er fullt klar over at PR-kampanjene til Payday 2 som trass i at de er noe relativt billige greier gjør det jævelig bra. Det er jo en av styrkene til Starbreeze/Overkill - at de klarer å skape mye blest jævelig billig. Det er vel en av grunnene til at Starbreeze tjener bra med penger selv når Payday 2 blir solgt for 50kr. :smile:

1 Like

Google trendene til LMO pekte definitivt ikke mot noe suksess. Mao, smart å bruke google trends til å se at PC-versjonen av LMO floppet.

Jeg gjorde btw en sammenligning av inntekter fra Payday 2 vs toppene fra google trends og avvikene der var ikke altfor store. Kunne ekstrapolere inntekter rundt 35-45MSEK for Q1 2015 (kalenderkvartal). Tror ikke det er så galt. (Sjekk starbreeze-tråden på funcominvestor-forumet)

Enig med det du sier her. Jeg tviler sterkt på at Starbreeze satser på butikksalget, derav 25% rabatt på den digitale forhåndsbestillingen. De vil ha spillere som kan finne på å kjøpe DLC-ene og for det så trenger de digitale kunder.

1 Like

Interessant å se hvordan de driver på med cross-over markedsføring, først med film, nå med musikk. Tror det er endel andre som kunne lært litt av hva Starbreeze/Overkill driver på med.

2 Likes

@Onns til diskusjonen vår om relevansen til google trends:

Her er en sammenstilling av google trends og plasseringen på bestselgerlista for steam. Dette er for de 6 siste månedene.

Tallene fra steam for januar ser kanskje bra ut, men vi vet at de kun dro inn 7MSEK i januar. Det jeg har observert er at det først og fremst er dagene på 10. plass eller bedre som slår inn på inntektene. Her ser mao trendene fra google ut til å gi et bedre bilde.

4 Likes

Her går det fortsatt unna :smile:

rt 11.50

1 Like

Kursutviklingen er ikke helt som jeg trodde. Mine tanker om kurs.
Hadde forventet utflating nå, kanskje litt nedgang til og med og så litt etter neste kvartalspresentasjon stiging når investorene skal posisjonere seg til E3 16-18 Juni. Med både crimewave og OTWD så bør det bli kursoppgang i forkant.

2 Likes

Star synes jeg alltid prises om (opp eller ned) veldig dramtisk på kort tid. En av aksjene jeg prøver å holde meg unna å trade når den er i en stigende trend.

Hvis jeg skulle gjøre en trade ville jeg ventet til den tester 12.35 igjen…men planen er å holde på mine aksjer ihvertfall fram til crimewave lansering.

2 Likes

Tjah… Algoritmen er ikke helt bra, så den første målingen de gjorde tilsa 6 millioner, men de siste målingene peker på ca 4,5 millioner.

Ser ihvertfall ikke noe som minner om stabilitet når det kommer til aksjekursen. 73% opp siste måned. Payday 2 på den andre siden gjør det stabilt bra. :wink:

1 Like

De har solgt allerede :slight_smile:

Venter på denne jeg også, er jo sjeldent man får oppturer som denne uten et lite tilbakefall. Jeg sliter litt med å finne ut hva jeg synes er “riktig” pris på Starbreeze. Ut fra tallene fra SteamSpy, så er det jo solgt endel mindre av Payday 2 (og mer av Payday 1) enn jeg hadde beregnet. I tidligere beregninger, så har jeg gått ut fra ca 7 millioner solgte eksemplarer, nå ser det mer ut som 4,5 millioner?

Grunnen til at jeg da er litt skeptisk er at jeg mener prisingen bør henge sammen med hvor mye TWD vil selge og det er jo ikke helt fjernt å ta utgangspunkt i Payday 2 salgstallene og ekstrapolere derfra, ettersom det vil være samme type spill på mange måter (coop). Med 4,5 i stedet for 7 millioner solgte, så er ekstrapoleringsgrunnlaget plutselig 36% lavere.

Får se hvordan det går med nextgen-releasen. Er jo fortsatt litt manko på spill til både PS4 og Xbox one, så et skikkelig solid Payday 2 kan selge bra. Det kan også selge dårlig hvis alle de potensielle kjøperene allerede har PC-versjonen. Jeg har ikke de nødvendige dataene til å gjøre noen beregninger her synes jeg…

@onns jepp, og totalen av Payday 1&2 på steamspy er på litt over 8 millioner. De må i såfall ha solgt godt over millionen fysisk (uten at de har blitt registrert på steam etterpå). Kjenner jeg er litt skeptisk.

Anyway, så er vi nå over nivået jeg solgte meg ned på sist. I mellomtiden så er nextgen blitt satt til Q2 2015 (i stedet for Q4 2014 som jeg gjettet på), Storm har fått dato i 2017 (i motsetning til 2015 som jeg trodde 50% på). De har også kjøpt Geminose med aksjer og TWD og Geminose har fått lanseringshalvår.

Det kanskje viktigste som har skjedd siden jeg solgte meg ned (og kjøpte meg opp igjen til å ha 50% flere aksjer) er at Payday 2 selger bedre nå enn når jeg kjøpte sist og de har en avtale som mer eller mindre garanterer at vi vil se inntekter fra Payday 2 på mer enn 32MSEK i åtte kvartalet framover.

Inntektene er forsåvidt bra, men utgiftene vil jo være relativt høye framover, så en P/E på rundt 20-25 hvis man stort sett ser på Payday 2. Veldig bra for å være 18 måneder etter lanseringen av forrige spill.

Evt kursøkning må derfor komme fra de tre kommende lanseringene:

• Nextgen
  • Geminose
  • TWD

Her har jeg tro på at nextgen vil gjøre det bra på kort sikt, men det er vel også muligheter her for bra DLC-salg, ettersom de først og fremst satser på digitalt salg (derav rabattene). Usikker på hvor stor betydning dette vil ha for kursen på 12+ månders sikt.

Geminose tror jeg er et høyrisiko/høyreward prosjekt som jeg vurderer til ca… 0. Større sjanse for å mislykkes enn å lykkes, men samtidig kan det bli en pengemaskin uten like hvis det lykkes.

TWD er vel det som strengt tatt skal bære Starbreeze videre, men det er veeeeldig vanskelig å anslå hvor bra det vil gjøre det. Selger det dårligere (f.eks 50%) så bra som Payday 2 så tror jeg vi vil se fallende kurser. Hvis det selger som Payday 2, så er det rimelig bra og 15-20kr ikke usannsynlig. Selger det bedre enn Payday 2, så tror jeg vi fort kan få kurser over 20kr.

Sånn sett, så tror jeg kurser over 15-20kr på 6-12 månders sikt (før jeg vet noe mer om hvordan TWD) kan få meg til å selge meg ned.

Hva tenker dere om utviklingen videre her?

2 Likes