Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Starbreeze stänger personalhedge
Kl. 08:32, 23 maj 2017 0

Börs Merparten av den hedge bolaget haft för personaloptionsprogrammet 2014/2018 avvecklas genom en aktieplacering.
Det framgår av ett pressmeddelande.

Affären ökar Starbreeze aktiekapital med 2 miljoner B-aktier, vilket medför att bolaget tillförs cirka 31 miljoner kronor i eget kapital.

Till en början omfattade programmet teckningsoptioner motsvarande cirka 8,3 miljoner B-aktier. Programmet har sedan dess utnyttjats så att det vid årsskiftet motsvarade ungefär 2,8 miljoner B-aktier. Merparten av återstående program förväntas utnyttjas i närtid.

Starbreeze huvudägare Varvtre har underlättat placeringen genom att vederlagsfritt tillhandahålla 2 miljoner B-aktier i avvaktan på att de nyutgivna aktierna enligt teckningsoptionen ska registreras hos Bolagsverket och Euroclear. Detta medför att Varvtre kommer att rapportera affären hos Finansinspektionen; som en försäljning när aktierna levereras och som ett köp senast när de nya aktierna registreras vilket bedöms ske inom ett par veckor.

Nyhetsbyrån Direkt
[email protected]
Mer av Nyhetsbyrån Direkt

2 Likes

Dette er veldig ulogisk, hedgen var jo starbreeze aksjer, så det er vel heller omvendt, at de tror at cash vil være bedre enn aksjen.

Starbreeze satt på en haug med egne aksjer som nå gis ut til tredjepart. Det vil si de bytter starbreeze aksjer mot cash. Det er din kilde som har snudd det på hodet.

Jeg tror @onns har rett her.

Hele greia med Varvtre kan du se bort i fra, det er en midlertidig transaksjon. Kjernen er:

Börs Merparten av den hedge bolaget haft för personaloptionsprogrammet 2014/2018 avvecklas genom en aktieplacering.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Affären ökar Starbreeze aktiekapital med 2 miljoner B-aktier, vilket medför att bolaget tillförs cirka 31 miljoner kronor i eget kapital.

Med andre ord, i stedet for å sitte på cash som en hedge, trykker de opp 2 millioner B-aksjer, sånn at når opsjonene blir brukt, så gir de ut disse aksjene, i stedet for å evt måtte kjøpe dem.

2 Likes

Hedgen er ikke cash, det er opsjoner. Det vil si at de gir bort retten til aksjer i bytte mot cash.

Og de beholder ikke de nye aksjene disse plasseres til tredjepart.

[quote]Med anledning av personaloptionsprogrammen har Starbreeze via dotterbolag egna innehav
om totalt 10,3 miljoner teckningsoptioner, s.k. hedge. De underliggande teckningsoptionerna
har i allt väsentligt motsvarande villkor som de personaloptioner som respektive
hedge avser. Dels säkerställer dessa teckningsoptioner härigenom aktieleverans vid tänkt
fullt utövande av personaloptionerna, dels bedöms det överskjutande antalet teckningsoptioner
vid tänkt fullt utövande även kunna täcka upp den potentiella belastningen på bolagets
egna kapital och likviditet, till följd av de arbetsgivaravgifter som förmånsbeskattning
föranleder. Den redovisade resultatpåverkan vid utövande av personaloptionerna elimineras
inte i sig av denna hedge vare sig kostnaden för intjänande av optioner eller för de
sociala avgifterna. På bokslutsdagen innehar bolaget 0,7 miljoner teckningsoptioner, för
personaloptionsprogrammet 2012/2015, och 1,4 miljoner teckningsoptioner, för personaloptionsprogrammet
2014/2018, som kan användas för att minska den potentiella belastningen
på bolagets egna kapital och likviditet.[/quote]

Side 94

1 Like

Så de bytter ut opsjoner med aksjer? Uten at penger blir brukt? Så en ikke-hendelse?

Enkelt forklart er det en mini-emisjon. Tegner sine egne opsjoner og selger disse for cash fra tredjepart. Varvtre hjelper til så tredjepart får aksjene direkte.

Varvtre selger først aksjene til Starbreeze for 0 kr, så selger Starbreeze aksjene tilbake til Varvtre for 0kr når de har trykket opp de nye aksjene

Detta medför att Varvtre kommer att rapportera affären hos Finansinspektionen; som en försäljning när aktierna levereras och som ett köp senast när de nya aktierna registreras vilket bedöms ske inom ett par veckor

Med andre ord, i en kort periode, så sitter Starbreeze på flere aksjer. På ikke noe tidspunkt sitter de på mer cash enn de gjør nå.

Nei, Varvtre selger aksjene til tredjepart, og får de nye aksjene når de er trykket opp fra Starbreeze. Tredjepart betaler til Varvtre som så betaler Starbreeze.

Varvtre er bare en mellommann for å få ut aksjene fortere.

Nei, varvtre selger ikke for penger, som det står:

Varvtre har underlättat placeringen genom att vederlagsfritt tillhandahålla 2 miljoner B-aktier

Min utheving, og min forståelse er derfor at aksjen går til Starbreeze, ikke til 3. part.

2 Likes

Til syvende og sist betyr det etter hva jeg forstår at noen betaler for nye aksjer i Star-b på dette nivået

Positivt? Ja

Da tror jeg du tar feil.

Hvor har jeg sagt at det er negativt? Jeg svarte på en post som jeg mener ga et feil inntrykk av transaksjonen.