Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Sannsynligheten for at SB ikke får igjen investert beløp er vel nær null? Greia er vel at Starbreeze er priset til at de faktisk tjener penger på publishing avtalene sine, kanskje spesielt denne? Hvis Raid ikke drar inn forventet mengde penger, så er jo aksjen overvurdert. Fallet nå tar jo til en hvis grad høyde for det, men ikke for en utenfor topp ti lansering.

Viktig hva man setter som “rente”, Dvs hva slags avkastningskrav skal man sette på disse prosjektene

Jepp, og når man gjør det, se det opp mot hva Starbreeze er priset til, pr dags dato 3,3 milliarder. Å se på et prosjekt som Raid i vakum gir jo ikke noe mening.

Som jeg ser det, så driver SB på som meg med aksjer, de har noen knallgode prosjekter, noen ok og noen som feiler fullstendig. Summen av disse ender opp såvidt over null.

Raid så jo lenge ut til å være et av de bedre prosjektene, men ser nå bare ut til å gjøre det sånn halvveis. Når man så ser at resten av prosjektene ikke går som de skal med unntak av DbD og PD2, hvor sistnevnte nok nærmer seg best-før datoen med stormskritt, så ser det hele litt tvilsomt ut.

Det har vært en del utsettelser, men de fleste prosjektene har fortsatt gode muligheter til å gi avkastning. Det som har endret seg er først og fremst markedets tro på dette.

1 Like

Men utsettelser fører til økte kostnader og gjør at inntektene kommer sjeldnere.

Her er et eksempler på hva jeg mener:

Scenario a)
År 1: investert 10 MSEK
År 2: investert 10 MSEK
År 3: investert 25 MSEK
År 4: investert 50 MSEK
År 5: investert 50 MSEK, lansering, inntekt 200 MSEK
År 6: investert 25 MSEK, mersalg, inntekt 200 MSEK
Totalt investert: 190 MSEK, inntekter 400 MSEK
Snitt resultat pr år: 35 MSEK

Scenario b)
År 1: investert 10 MSEK
År 2: investert 10 MSEK
År 3: investert 25 MSEK
År 4: investert 50 MSEK
År 5: investert 50 MSEK (ooops, vi bommet og må bruke et år ekstra!)
År 6: investert 50 MSEK, lansering, inntekt 200 MSEK
År 7: investert 25 MSEK, mersalg, inntekt 200 MSEK
Totalt investert: 240 MSEK, inntekter 400 MSEK
Snitt resultat pr år: 23 MSEK

Hvis dette var selskapets eneste produkt, så burde selskapet som klarer scenario a) bli verdsatt 52% høyere enn selskapet som klarer scenario b).


Litt på siden, men siden vi begge er investert i begge selskaper, så tar jeg med dette også:

Funcom 1.0 endte tidligere alltid opp i scenario b). Eller, skal man heller si et scenario c) hvor inntektene ble redusert fordi konkurrentene var sterkere og fordi sjangeren de lanserte i begynte å bli mettet.

Funcom 2.0 har jo snudd dette, de leverer nå mye tettere opp til originalt lanseringsvindu. Xbox releasen ble riktignok utsatt, men det fra Q2 til midt i Q3. PS4-releasen skal komme i Q1 2018 og worst-case scenarioet er en Q2 2018 release. Det lover veldig godt for de neste titlene Funcom har planlagt å produsere.

Starbreeze har på mange måter gått motsatt vei, de har ikke kommet med et nytt spill siden 2013 og neste kommer i 2018. De har gode publishing-avtaler og en svært risky og kapitalkrevende VR-satsing. Hvis DbD var et unntak, og resten av publishing-avtalene bare balanserer rundt null, så er selskapet i mine øyne overvurdert.

RAID ligger nå som 326. plass på bestselgerlista, den globale. Nå bør den snart begynne å stige betydelig.

Det har vært en del utsettelser som normalt sett ville ha krakket aksjen, men det skjedde ikke umiddelbart. Tror det er ganske tydelig at star vokste for fort der ledelsen ikke klarte å holde full oversikt over alt. Men potensialet er der fremdeles,men markedet tror nok ikke fullt så lett på dette som de gjorde før.

I siste kvartalsrapport kom også star nærmest med en “profit warning” så det er ikke bare markedet som ikke ser fullt så lyst på de kommende kvartalene som før.

VR er en joker fremdeles, men VR har ikke tatt av slik en del optimister spådde for en tid siden.

Så jeg vil si at i det siste har det vært litt stang ut for starbreeze, mens tidligere var det mest stang inn, men det kan snu. Mitt mål er fremdeles oTWD. Nye spennende publishing avtaler kan også komme. Kanskje STAR har lyst til å bevege seg inn på AR for mobil?

1 Like

Enig i det meste du skriver, utenom denne biten:

Det er vel ikke sannsynlig at Raid stiger på listene før lansering?

Det som muligens er litt sneaky med måten de har gjort betaen på er at de første kjøperne er de som har prøvd betaen og vært fornøyd med den. User reviews på steam burde derfor være rimelig bra, så rundt 90%. Iflg Funcom, så er det en klar korrelering mellom user reviews og antall solgte. Nå vil jo denne ratingen falle etterhvert som folk som ikke har testet spillet kjøper det, men det kan være nok til at spillet når topp 10 på Steam og kanskje klarer å skaffe seg litt moment uten at det koster så mange reklamekroner.

Kan være de har rett men det er flere ting som spiller inn. No man’s sky er vel et OK eksempel på et spill som har solgt bra med ræva reviews.

Enig i det (eller så må de gjøre noe mer / annerledes markedsføring enn de har gjort til nå.)

Det er også litt interessant å se hva folk mener RAID må selge for å kalle det en suksess. Dbd har solgt ca 2mill på et år og de fleste er enige om at det er en suksess. Dbd koster 140kr mens RAID koster 270kr. Er RAID da en suksess hvis det selger over 1mill på et år ? Er vel noen som mener at det må selge 1mill i år for at det skal være ok.

Jeg tror RAID kommer til å slite med å selge (mye) til den prisen de har satt men tror det kommer til å selge bra når det kommer salg med større rabatter. Det er jo naturlig å sammenligne med PD2( samme engine og type spill) som fremdeles selger bra ( 6,5 MSEK på steam i juli ) . PD2 koster ca 50kr mer enn fullpris til RAID men har sykt mye mer innhold.

3 Likes

Det var jo hypet ekstremt, og solgte bra i starten. Hvis man ser på reviewene, så er det tydligvis to faser, i fase 2, så har det jo rimelig bra reviews. Siste 30 dager er på 78%.
image

Diablo 3 solgte jo sinnsykt, og de hadde bra reviews og elendige user reviews. Man må jo se ting i en sammenheng, og det er når Blizzard underleverer, så er det mye bedre enn mange andre spillselskaper noensinne vil klare, men for et Blizzard-spill, så passer nok 4/10 for det de leverte ved launch ganske bra.
image

De har levert i ettertid da:
image
… her tror jeg folk rett og slett bare er cranky etter den originale releasen. :stuck_out_tongue:

1 Like

Det hadde antagelig lønnet seg for Funcom å utsette Xbox lanseringen, så en utsettelse kan gi høyere avkastning selv om investeringen også blir høyere

3 Likes

En ny poll

1 Like

Reduserte med 40% i Starbreeze i dag, jeg er såpass usikker på om Raid vil gjøre det bedre enn middels, og som jeg ser det, så er Raid siste større trigger på en god stund. Tok et tap på 10% på det jeg solgte. Hadde egentlig tenkt å redusere på ca 12 kr for litt over en uke siden, men bommet med 5 øre, så ordren gikk ikke inn. Håper fortsatt at Raid kan overraske markedet positivt og tror oTWD kan gjøre det bra om en stund, så derfor jeg sitter igjen med 60%.

3 Likes

Ah fulgte en link fra placera, som så klart ser på top seller, og ikke global. Må huske å dobbeltsjekke fra forum…

2 Likes

Solgte alt i dag på 11.45. Ble en bra gevinst. Om Raid ikke gjør det noe ekstra er jeg redd den fort kan falle til 8-9 kr.

2 Likes

Begynner å klatre oppover nå:

3 Likes

Ja men rundt #90 dagen før release er mye dårligere enn jeg hadde forventet(iallfall helt til de annonserte prisen ).

EDIT: #69 nå så begynner å komme seg. Må nok uansett ligge en stund på top20 for at det skal bli noe cash å snakke om

3 Likes

plass 54

Var en del spill som var på salg fram til 19:00 så regner med at det også hjelper på utover kvelden.

2 Likes

plass 36

1 Like

Jeg er på ingen måte helt sikker på at dette blir en flopp. Det er ikke veldig mange flerspiller skytespill av denne typen og en mulig konkurrent call of duty ww2 har planlagt release først i november.

Men jeg er ganske sikker på at spillet er priset litt for høyt og at det vil sannsynligvis legge en liten demper på salget i starten.

Dette blir spennende å følge med på.

4 Likes