Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Det store spørsmålet er jo om de har folk som kan lage et bra spill. Jeg tror jo de har det og mye av grunnen til at OTWD ble som det ble var at de rotet med engine. Hadde de bestemt seg for UE4 med en gang tror jeg OTWD hadde vært på et helt annet nivå.

2 Likes

Du er snill som kaller det de hadde en grafikkmotor :slight_smile:

Men ja, det spørs om de klarer å lage noe som er bra. Den kreative drivkraften som skapte starbreeze er vel borte for lengst.

1 Like

Ja men jeg tror som sagt ikke det var det som fucket opp OTWD. Tror de fint hadde laget et bra spill hvis de ikke hadde rotet med engine og ikke minst hadde hatt en annen ledelse ( og det har de jo nå :wink: ). Tror de fleste ville hatt problemer med å lage noe fornuftig i valhalla og det erheller ikke enkelt å skifte til ny engine 1.5år før release.

2 Likes

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/09/10/starbreeze-rekonstruktionsperiod-forlangs-ytterligare.html

1. des 2019 er ny frist for rekonstruksjonen.
2 Likes

STARBREEZE: TAPPAR UNIVERSAL SOM FÖRLÄGGARE AV PAYDAY CRIME WAR

08:06
  STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Starbreeze och Universal Games för samtal om avslutat samarbete gällande PAYDAY: Crime War. Bakgrunden är att Universal Games beslutat att avveckla större delen av sin förlagsverksamhet för mobilspel.

Starbreeze har informerats att samarbetet kommer avslutas och som en konsekvens av detta kommer samtal initieras om avslutet på samarbetet gällande förlagskontraktet för PAYDAY: Crime War som tecknades i februari 2019, heter dt i ett pressmeddelande.

Exakta villkor för avslutandet kommer att diskuteras och de finansiella effekterna, om några, kan inte fastslås i detta nu, enligt Starbreeze som nu kommer att utvärdera potentialen för alternativa förlagspartners för spelet.

2 Likes

Funcom?

De har så mye cash, og må jo snart betale for å ha dem i banken…:joy:

1 Like

Helst ikke, Crime War ser ut som Counter-Strike med ørten kromosomfeil på mobil.

3 Likes

“In Payday : Crime War you are fighting a war of genetic proportions. A gang of misfits have gone on a rampage, stealing cromosons from people all over the world. You play as Dink Doolittle, who’s favorite cromosone was stolen on the subway one day. He’s now on a epic rampage, woving vengance over the people who took away his precious”
All voice over done by Liam Neeson.

2 Likes

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Chefsåklagare Thomas Langrot vid Ekobrottsmyndighetens Finansmarknadskammare har på torsdagen väckt åtal för grovt insiderbrott mot en tidigare hög chef i Starbreeze.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Den 23 november 2018 meddelade Starbreeze att bolaget hade finansiella problem och bolagets dåvarande vd Bo Andersson Klint och ytterligare en chef sålde aktier i Starbreeze en kort tid innan.

Förundersökningen mot vd:n har sedan tidigare lagts ned då det saknades anledning att anta att han begått brott. Förundersökningen mot den andra chefen har däremot slutförts.

Förundersökningen är avslutad och jag har beslutat att väcka åtal för grovt insiderbrott då jag anser det bevisat att den tidigare chefen haft insiderinformation om Starbreezes svåra finansiella situation. Information som den övriga marknaden alltså inte fick vetskap om förrän den 23 november, uppger Thomas Langrot i en kommentar.

Starbreeze tidigare finanschef Sebastian Ahlskog sålde i mitten av november 2018 hela sitt aktieinnehav i gamingbolaget.

4 Likes

Veldig bra at de går til bunns i dette :clap:

1 Like

STARBREEZE

TILLGÅNGAR 1,6 MDR KR, PAYDAY 3 KAN SLÄPPAS 2022-23 (Direkt)

2019-10-11 15:29

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Starbreeze bedömer att bolagets kassaflöden kommer att vara positiva, baserat på förväntade nya förlagsavtal under 2020 och förväntad lansering av Payday 3 under 2022-2023.

Det skriver bolaget i ett pressmeddelande där det anges att bedömning av verksamhetens framtida kassaflöden från rörelsen lämnas med anledning av det pågående rekonstruktionsarbetet och att den inte ska anses som en prognos.

Utöver att Payday 3 lansera 2022-2023 baserar Starbreeze kassaflödesbedömningen på att:

• Förlagsavtal för Payday 3 ingås under första halvåret 2020 och en första delbetalning erhålls varefter den fortsatta utvecklingen av produkten finansieras av förlagspartnern.

• Förlagsavtal för mobilspelet Payday: Crime War ingås under första halvåret 2020 och en första delbetalning erhålls varefter den fortsatta utvecklingen av produkten finansieras av förlagspartnern.

I rekonstruktionsarbetet har även en av de fyra stora internationella revisionsbyråerna värderat bolagets tillgångar, vilket ligger till grund för den överföring av tillgångar som skett till dotterbolaget New Starbreeze Publishing. Dessa tillgångar (huvudsakligen IP-rättigheterna för Payday ) har värderats till 1,6 miljarder kronor. Motsvarande tillgångar är i koncernens balansräkning upptagna till 333 miljoner kronor per 30 juni 2019.

Rekonstruktionsarbetet fortgår och bolaget har för avsikt att presentera en rekonstruktionsplan inom kort. Som ett led i detta arbete kommer bolaget de närmaste dagarna sända brev till borgenärer med förslag till uppgörelse. Breven följs av ackordsförhandlingar varefter den slutgiltiga rekonstruktionsplanen presenteras, skriver Starbreeze.

Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like

Payday 3 ip vurderes til nesten 1.6 milliarder kr??? Publishingavtale ny til payday3 og crimewar er også begge en forutsetning. Nei denne oppgangen forstår ikke jeg.

Starbreeze trenger en refinansiering og mulig dette er et forsøk på å få opp kursen før penger hentes inn.

1 Like

Nettopp, Payday IP verdsettes altså til 400 mnok mer enn Funcom.

Pling plong.

2 Likes

Noen mulighet til å se selve vurderingen som ligger til grunn for den prissettingen av ip’en?

Hva er mer kjent payday eller Conan? Det er sistnevnte og de to forrige spillene de lagde floppet. Her har noen fått godt betalt :see_no_evil:

3 Likes

Hadde jeg fått valget mellom å lage PD3 eller et eller annet Conan spill hadde jeg garantert valgt PD3. PD2 har solgt nesten 20mill kopier på pc+console i tillegg til de 8 mill som de ga bort på steam. Så kan man også ta med at de har solgt noe helt insane med dlc’er. Om IPen er verd 1.6milliarder (spesielt når den er i hendene til SB) er en helt annen sak.

3 Likes

PD3 ip’en er gull verdt, liten tvil om det. Hadde vært lærerikt å sett regnestykket. PD spillene pløyde ny mark å traff svært godt, er ikke gitt at den gamemoden vil genere like mange salg i dagens marked. Ligger også store forventninger til neste spill i serien, blir fort himmel eller helvete når man skal hoppe etter virkola.

1 Like

Med tanke på at PD2 har hatt en peak på over 15k spillere siste døgn så er jeg ikke tvil om at sjangeren fremdeles har stort potensiale. PD3 må uansett være noe mer enn oppgradering av grafikk for å bli en suksess. Jeg tror også at de som styrte OTWD prosjektet må holde seg langt borte fra PD3…

1 Like

Det er en del forventinger som må innfris helt klart, som du sier så trenger det mer enn å bake samme konseptet inn i UE motoren. De må få til å videreutvikle konseptet uten å ødelegge det. Gikk så galt som det kunne gå med OTWD så de som styrte den utviklingen kan jeg ikke tenke meg får en ny mulighet. Man dreper fort en IP som bare har et bein å stå på.

Den katastrofe avgjørelsen med microtransaksjoner ødela nok litt for fremtidige payday spill. Så mange ble forbanna der og avinstallerte spillet. Og gamere har elefanthukommelse og vil advare andre mot å kjøpe spill fra sb. Strikken ble nok strukket for langt med en enorm mengde med dlc. Her har ce vært mye mer moderat.

Oppsummert er ipen svekket, men stort potensiale med et nyskapende spill som får gamere til å huske gode gamle payday2 dager før det hele sporet litt av.

1 Like