Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Jeg sammenlignet google søk av butikker for å sjekke hvor store de er, fordi jeg antar det er en korrelasjon mellom de to. Ikke veldig nøyaktig, men når en butikk er 100x større på google trends enn en annen, så er ihvertfall det nok for meg.

Når det gjelder salg av spill og google trends, så er det vanskelig å avlede dette, ettersom feilmarginene er så store. For f.eks for Payday 2, så kan du sjekke google trends for å finne alle puls-salgene deres. Hvis de under steam summer sale plustelig ikke får noe utslag på google trends, så tror jeg det også vil bli reflektert i salget. Her må man nok justere for litt av hvert hvis man skal bruke det til noe annet enn en pekepinn på hvordan det går.

1 Like

Du kan fortsatt håpe på at selve spillet er så bra at det selger seg selv, men det er veldig lite interesse nå rett før lansering, ingenting som tyder på noe annet.

Dette spillet ble lansert 19. mai

1 Like

Hvis man skal bruke google trends for å sjekke salget av Crimewave, så tror jeg man må bruke Payday 2 som søkeord. Jeg tror det er mange som bare ser på Crimewave som Payday 2 til xbox/ps4. Google trends er i tillegg en litt laggy indikator i tillegg.

Hvis du sammenligner Witcher 3 vs Payday 2, så ser du at Payday 2 på max hadde 21% så stort søkevolum som witcher 3 har nå. Ikke en helt god sammenligning? :wink:

@Christian hvis du skal bruke PD2 som referanse så må du trekke fra de søkene som kommer uavhengig av Crimewave releasen, og siden PD2 ikke har lagt på seg noe særlig på google trends tror jeg ikke den andelen er noe større enn jeg får når jeg søker på bare Crimewave (da får jeg også med en del urelaterte søk som ikke har med spillet å gjøre)

@Onns Lego Jurassic World har mye mer interesse. Du kan også se at The Witcher 3 peaket i lanseringsuka. Er ikke det nå for Crimewave i Europa?

Det kommer ikke helt klart fram, men jeg mente at man måtte se på endringene i trenden for Payday 2, ikke sammenligne absolutte tall med andre spill.

Min tolkning av tallene hittil er at markedet har reagert på den kommende launchen med et langt gjesp. Det blir interessant å se om noe mer skjer på launch-dagen/etter launch. Vi har jo ikke sett noe kampanjer for Crimewave enda.

Det vil overraske meg, hvis vi ikke ser et tilsvarende utslag som de siste puls-salgene. Mao noe slikt som dette:

… når jeg tenker meg om, jeg forventer et større utslag enn dette, men da må de kjøre på med en PR-kampanje tilsvarende det de har gjort for puls-salgene sine.

1 Like

Helt enig, uansett hva jeg ser på pre-order lister, google trends, twitter og youtube

Det er to grunner som jeg har nevnt før: inntekter nå i dette regnskapsåret som kommer til å bli avgjørende når man ser på P/E og sammenligner med forrige år. Men minst like viktig er at dersom de får til i det minste en moderat suksess på konsoll så kan vi begynne å prise inn dette i kommende spillsatsinger. Starbreeze har vist at de behersker co-op spill på Steam veldig godt, men de må fortsatt bevise at de kan mestre andre plattformer også (gjerne også retail). Det er tydeligvis en strategi de har om å få et bredere fokus.

Jeg aner ikke om det blir en flopp, jeg bare konstaterer at interessen er lav nå rett før lansering. Er ikke ute etter å bevise noe, men det er vel naturlig å diskutere dette dager før lansering?

Gjør ikke noe for meg siden jeg ikke har aksjer her, men nå har kursen tredoblet seg på kort tid så en viss suksess er nok priset inn.

Nei, men PD2 steam + konsoll skal drive skuta fram til H1 2016 i hvert fall. Med økte utgifter så stilles det høyere krav på omsetningen for at selskapet ikke skal få negativ EBIT som kan legge en demper på kursen.

Dager og uker er ikke så interessant, men måneder og kvartaler synes jeg er interessant. Men jeg har også respekt for de som kjøper og holder på aksjene i både medvind og motvind :slight_smile:

5 Likes

Jeg tror neppe @holmes bryr seg om det blir en flopp eller ikke. Dvs, hadde han sett sterke indikatorer på Crimewave, så hadde han kanskje kjøpt seg inn igjen. Det vi har diskutert her er to ting: forhåndssalget og trenden på google.

Forhåndssalget ser bra ut i excel-arket som jeg antar er hentet fra avanza-forumet? Det er ihvertfall fullstendig feil for ebgames ca og gamestop se/gb. Jeg har også påpekt at flere av de butikkene det går bra for er mindre butikker.

Angående google trends vet jeg ikke om vi er uenige, eller bare snakker forbi hverandre.

Ser på det som helt sannsynlig jeg også, trass i at jeg synes tallene pr dags dato ikke viser det. Først og fremst fordi den vanlige PR-motoren i mine øyne ikke har blitt satt i gang enda.

Jeg er forsåvidt også enig i at Crimewave salget ikke betyr så mye, men jeg tror det vil påvirke kursen negativt hvis det ikke gjør det fra bra til veldig bra et sted. Imotsetning til @holmes sitter jeg forsatt på noen aksjer, men hvis jeg ikke ser noe bedre utvikling for Payday 2 framover, så kan jeg finne på å prøve å selge meg helt ned for å gjøre en trade. Jeg venter egentlig på TWD, men synes det er litt vanskelig når kursen er såpass høy som den er nå, som allerede priser inn en hvis grad av suksess for TWD. (Mindre enn jeg forventer, men det er nå jææævelig vanskelig å spå noe slikt).

2 Likes

Kan ikke si meg noe annet enn enig, men såvidt jeg kan se, så er det ingen indikatorer som viser at Crimewave selger noe særlig enda? Stikkordet er jo “enda”, men interessant å følge med på.

1 Like

Hvorfor kjøpte du det ikke for 319kr digitalt?

Kursen skal ned. Det erjeg helt sikker på. Etter splitten kan vi handle denne under 15 ser det ut til. :smile:

1 Like