Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Meget bra nyheter og STAR kjøper ikke vha aksjer, men bruker cash. Det betyr nok at STAR synes aksje-kursen er for lav.

Men hvor klokt det er å gå inn på hardware-sida på VR får tiden vise. Her er det en del konkurrenter og det er en reell risiko at man kan satse på feil hest.

Men jeg liker ambisjonene!

3 Likes

Da satser de hardt videre. Dette kommer til å bli en kjempesuksess eller bråstopp. Liker at de kjører så hardt på twd satsingen, det viser at de virkelig vil at twd skal bli en megahit.

2 Likes

Ikke hva jeg hadde forventet… Satser på mobil og VR teknologi. Betaler 1.4 + 2.0 = 3.4 MUSD i cash for VR og mobilteknologi, og de skal lansere ny VR publishing tjeneste:

“With the newly established publishing arm, Starbreeze is also launching a number of entertainment industry content collaborations. Early content partners include Lionsgate, Skybound, 505 Games, Grab and WeVR.”

Starbreeze skal inn på hardware markedet, TWD kommer med VR:

Kan jo bli bra hvis VR endelig tar av, men høy risiko også å satse på hardware.

Dessuten meldes det om at PD2 kommer på mobile plattformer:

“the company will focus on creating a licensed, brand new PAYDAY experience tailored to mobile.”

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at spill skal lanseres på både konsoll / steam og mobile. Men det er vel litt positivt at de i hvert fall funnet noen som er spesialister på denne sjangeren på iOS.

Virker som de prøvde seg på Android, men valgte å stenge denne delen: http://www.uberstrike.com/sunset

Mange baller i luften, men det er jo litt morsomt :slight_smile: Vanskelig å si noe om potensialet her og jeg synes fortsatt aksjen er dyr og tror kursen kommer til å bli presset etter de neste kvartalsrapportene som trolig kommer som kalddusjer for markedet.

Jeg hadde også forventet at de skulle kjøpe opp en indie spillutvikler, det blir spennende å se om dette også kommer snart.

2 Likes

Angående VR-satsinga. Håper virkelig på en bransjestandard slik at man kan spille OTWD med forskjellige typer VR-headset. Oculus rift fra valve bør også kunne brukes…

1 Like

Oculus Rift er fra Facebook, som købte selskabet for 2 milliarder dollars et år tilbage.

Dette får mig til at spekulere lidt over hvad Starbreeze reelt får for deres 2 millioner dollars. Det er jo to vidt forskellige vægtklasser, skal disse to konkurrerer head-to-head mod hinanden? Det virker som et meget farligt terrain de har begivet sig ud i, hvor der allerede findes store spillere, som endda forventer at lancere deres produkt i første kvartal af 2016.

Jeg forstår hvorfor Starbreeze bevæger sig hen mod VR, og synes det er et virkeligt spændende træk. Generelt har hele deres præsentation indtil nu været imponernede - spørgmsål er blot om de er en smule for ambitiøse? Jeg anerkender at de kan udvikle gedigne spil, men at de nu skal være hardware-udviklere, det er en markant fodnote i deres virksomhedsprofil.

På samme måde som jeg havde det da de begav sig ud i legetøjs/børnespil-markedet med Geminose, har jeg det her med deres udvikling af VR-hardware, for ikke at nævne overgangen til mobile enheder.

Jeg er imponerede over deres ambitioner, og synes bestemt at TWD lyder som et interessant koncept, men jeg ville have ønsket at fokus (og økonomien) var blevet forbeholdt spiludvikling og ikke disse nye projekter.

Her nævnes det at Oculus Rift vil blive lanceret i første kvartal af 2016 og endda vil kunne bruges til adskillige Xbox One spil, som Halo, Forza og Sunset Overdrive.

3 Likes

Er enig med @tobiasritlov at det er djervt å konkurrere med Oculus Rift - klarer de dette blir jeg imponert.

Her er en test av systemet:

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2015/06/14/starbreeze-unveils-project-starvr-with-the-walking-dead-demo.aspx

1 Like

Der er forskel på at forny sig inden for sin kernekompetance, for ikke bare at sige, inden for sit eget territorie - og så det at begive sig ud i en helt anden genre, hvor man absolut ingen tidligere erfaring har.

Jeg leder ikke efter virksomheder som skal opfinde den dybe tallerken, men virksomheder som er gode til det de har gang i - det er Starbreeze, i modsætning til Funcom, og derfor foretrækker jeg at investere i dem. Jeg behøver jeg ikke lottokuponer oven i hatten for at gøre denne investering mere interessant.

Din vurdering af at Starbreezes nyerhvervet VR-hardware skulle være Oculus Rift overlegen er en anelse naivt. Et bredere FOV er jo ikke en hemmelig ingrediens, som InfinitEye er de første til at opsnuse - konkurrenterne har udemærket været klar over pros/cons ift. FOV, og har på trods af en markant større skattekiste fra-prioriteret de ekstra grader.

Starbreezes VR-hardware vil indiskutabelt skulle konkurrere med de andre VR-løsningerne, som Oculus Rift, og Starbreeze vil ikke være de eneste som ønsker at tilbyde pakkeløsninger. Oculus er allerede godt i gang, siden flere af Xbox One spillene vil understøtte dette.

Der hvor Starbreezes VR-hardware uden tvivl har en styrke er, at det specifikt kan designes med TWD i tankerne - men i forhold til andre udviklere, så kan jeg ikke forestille mig at de står stærkere end konkurrenterne, som endda vil lancere deres produkter tidligere.

Jeg håber at du har ret, Onns, og at dette bliver en kodyl success, da jeg ser mig selv i Starbreeze på lang sigt, men umiddelbart havde jeg foretrukket en anden strategi - her har de gabt over et for stort projekt, uden tilstrækkelig know-how til at jeg føler mig tryg.

5 Likes

Det jeg tenker på her er at de som står bak Starbreeze er de samme som stod bak Grin, som gikk på ræva etter å ha satset stort og så fått motgang. Har de lært?

For min del så sitter jeg bare med en liten post, og lurer på om det kanskje er på tide å cashe inn resten. På den andre siden, så har jeg gjort det bra uten å selge selv om de skulle gå konkurs i morgen :stuck_out_tongue:

2 Likes

Mer på spill som er deres kjerneområde, ikke hardware og leketøy tilknyttet spill. Lavere risiko, noe de har vist at de kan.

1 Like

Her er forskjellige andre briller. Sony sitt “Project Morpheus” er i hvertfall mye finere designet.

1 Like

Noen flere

Wow-vr-glasses Articles on Engadget
www.engadget.com580 × 309Søk med bilde
World of Warcraft and the VR Headset: A match made in heaven

Carl Zeiss Enters VR With $99 Headset

1 Like

Naturligvis, hvis de laver et bedre produkt, så er det jo eurojackpotten - men det er her hvor jeg er afventede, grundet de store spillere i dette marked.

Her kan Starbreeze ikke på samme måde leve på sin kreativitet og gode ideer, som med Payday 2. Med den her slags isenkram kræver det pålidelighed, og ikke en indbygget odeur-udløser, så man kan lugte forrådnelsen i TWD. Et pålideligt stykke hardware opnås via optimering, optimering og atter optimering - noget som kræver manpower.

I helt andet element er, at de kommer til at være over et halv år senere ude end Oculus. Hvis det viser sig at VR-konceptet virkelig bliver et hit, så er det ikke STARVR som kommer til at nyde godt af det, men Oculus og de andre first-movers. Jeg tvivler på at VR-hjelme er noget som den typiske gamer kommer til at eje flere end én af - så markedet vil ligeledes være høstet en gang eller to, når først Starbreezes VR-hjelm kommer på markedet i andet halvår af 2016.

3 Likes

Steam = indie og biĺlig
AAA spill laget for PS4 = high end
.
Hva prisen blir vil jo påvirke, men jeg tror at de som kjøper en dyr VR brille går for de dyrere typiske AAA platform kompatibelhet.

Jeg har solgt en del men sitter fremdeles på en god del aksjer. Er usikker på hva jeg skal gjøre men det er jo klart at treffer de med alle prosjektene sine så snakker vi $$$$ :wink: Føler at det er mye større risiko med hardware enn med spillene. Man skal heller ikke se seg blind på at spec’en på StarVR er bedre enn konkurrentene siden det ikke alltid er det teknisk “beste” produktet som vinner markedet. Uansett hva jeg velger å gjøre med aksjene så er det ingen tvil om at ledelsen i SB har baller :slight_smile:

3 Likes