Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Det fysiske salget ser ihvertfall ikke ut som noen stor suksess. Hvordan det digitale salget har gått har vi vel omtrent ikke noen indikasjon på? Mao, det er litt tidlig å konkludere enda. Jeg tror det fysiske salget er litt smådårlig, men det er jo kanskje det digitale salget som er viktigst, fordi det er samme kunder som vil kjøpe DLC-ene.

2 Likes

Det inkluderer preorders

Noen er bedre til å gjette enn andre :wink:

Interessant!

Det kan jo bli rundt 50 MSEK (men stor usikkerhet. kan også bli høyere eller lavere) hvis vi følger mønsteret under. Men så skal Sony ha 30% og 50% av det resterende til 505?

500.30.5 = 7.5 MSEK

https://www.superdataresearch.com/blog/top-10-digital-console-games/

Du bommet litt her du prøver å skrive 50 (1-0,3)(1-0,5) = 500,70,5 = 17,5MSEK. Tallet du baserer deg på er for konsoller, ikke bare PS4. Salget for XB1 tror jeg var vesentlig dårligere, så totalt sett, så tror jeg de er langt under en 9. plass totalt.

Payday 2 salget for første måned i FQ4 var veldig dårlig, 3-4MSEK dårligere enn de to forrige kvartalene. Rundt regnet -10MSEK hvis det er overførbart* til alle månedene i FQ4.

Tror FQ4 kan bli ok, men ikke i nærheten så mye bedre enn de 3 kvartalene før det som jeg hadde håpet. Fortsatt stor usikkerhet i tallene da.

*Og hvis det er overførbart, så er Payday 2 ikke lenger en cash cow og EBIT vil nok bli rød for FQ1 2015/16 og ihvertfall for FQ2 2015/16. Såvidt jeg vet, så har de ikke planlagt å lansere noe nytt i den perioden? (Utenom Payday 2 altså)?

1 Like

Haha noen ganger går det litt fort i svingene selv for meg. Ja den oversikten var totalt digitalt salg på alle konsoller.

Har du inte märkt vid det här laget att SB ska värderas för enstaka kvartal? Ingen sikt framåt!
Skulle vinsten ett enstaka kvartal inte motsvara värderingen så ska den rätt ner i botten!

Att värdera en aktie med tanke på framtidsutsikterna är inget vi sysslar med här i SB. Det gäller för alla andra aktier på börsen men här är det andra spelregler.

:slight_smile:

2 Likes

Sikter du til innlegget mitt? Jeg har i såfall fokusert på 3-4 “enkeltkvartaler” hvor vi er ferdig med ett av dem.

Personlig håper jeg jo forsåvidt på at markedet overreagerer på de neste kvartalene, som jeg tror blir slappe finansielt, så jeg kan kjøpe meg inn igjen. Er bare ikke så klar for å gjøre det på dagens kurs (den er for “riktig” utfra mitt syn på risk/reward). Om kursen kommer til å falle eller gå opp har jeg ikke noen klar formening om, men har en teori på hvordan det finansielle vil utvikle seg.

3 Likes

Jeg synes det er interessant å fokusere både på realiteter og forventninger. Men det mest interessante er å forstå sammenheng mellom disse. Hva trodde vi utfallet skulle bli på forhånd og hva blir realiteten.

Det er derfor det er interessant å se på Crimewave nå. Ikke nødvendigvis for at selskapet skal verdsettes utifra de kronene som ruller inn dette kvartalet, men fordi vi kan bruke denne informasjonen og forsøke å spå hva det betyr for fremtidige lanseringer på konsoll (blant annet TWD). Det vi kan håpe på er at selskapet også ser på dette og lærer av erfaringene på veien, så kan de forhåpentligvis bli litt bedre hver gang. Dette var jo på en måte generalprøven på å lansere TWD på konsoll og neste gang må de få det til bedre dersom de skal forsvare markedsverdien.

6 Likes

Jeg solgte på 13, 15, 20 og 27 (dvs 18 etter splitt), snittet på salget mitt er mao ca 18, eller 12 etter splitt. Eller dagens kurs. Salgene på 13 og 15 var paranoia-salg, mens det på 20 og 27 var fordi kursmålet mitt ble oppnådd.

Sant, men inntektskildene har jo kostet penger. Det er først positivt når de går i pluss. Det er derfor det er interessant å se hvordan det går med deres siste satsing, PD2 på nextgen-konsoller.

PD2 på nextgen-konsoller er den siste målingen på hvor godt Starbreeze gjennomfører. Jeg gir dem 4/6. Litt slapp PR rundt launch, litt for buggy og altfor treg patching på Xbox One. Pluss for en rimelig bra PS4 launch og satsing på digitalt salg.

Faktisk synes jeg Funcom sin LMO til iOS/Android har vært bedre på det tekniske (helt klart mot normal), og bedre PR-messig også. De har også vært rimelig kjappe til fikse bugs.

3 Likes

9a i US och 8a i EU under juni månad.

Kommer bli bra siffror tror jag. Känns som om typ 60% av vad PD2 sålde inte alls är omöjligt på en månad. Under Juni skulle vi då kunna hamna på typ 500k ex och på en hel månad (12 juni till 12 juli) kanske runt miljonen?

1 Like

@spararn hvis du ser litt ovenfor her, så var en 9. plass for konsoller (Xbox One+PS4) verdt 6MUSD, en 8. plass verdt 9,2 MUSD. Det er ca 1:2 forhold mellom Xbox One og PS4, så 62/3 =4MUSD og 92/3=6MUSD. La oss si 5 MUSD. Med en pris på 40USD pr salg, så blir det 125k salg i juni. Aner ikke hvordan du kom fram til 500k. Salget var nok høyest rundt launch, så tviler på at salget i såfall kommer opp i noe særlig mer enn 40-60k i juli.

Tallene over gjelder det digitale salgt, det fysiske kommer i tillegg. Her har jeg virkelig ikke noe peiling på hvordan det har gått, utenom forhåndssalget, som så rimelig labert ut. Ikke så rart når man kunne få 25% rabatt på digitalt kjøp. Trenger fortsatt data for å egentlig kunne si noe…

Personlig synes jeg 125k digitalt salg er i nedre enden av skalaen, men det er fortsatt mulig at de får gjort noe med dette hvis de er flinke til å støtte nextgen-plattformen med patcher, gratis DLC-er og betal-DLC-er. Det eneste som har skjedd hittil er vel en DLC som hittil kun er for PC og veldig treg patching. Får håpe det bare er barnesykdommer og at de vil være flinkere med å komme med DLC-er på alle plattformer samtidig/nesten samtidig.

1 Like

Det är sant, det är möjligt att jag överskattar siffrorna helt och hållet. Tycker det är väldigt svårt att uppskatta, därför skrev jag “känns som om typ 60% av PD2 sålde inte alls är omöjligt på en månad…”

Hur som helst är en top 10 för både US och EU riktigt bra. Vi får helt enkelt hålla oss tills siffrorna kommer :smile:

125k under juni skulle vara en stor besvikelse för min del åtminstone så jag hoppas du har fel :wink:

edit
Jag tror på något i stil med den här analysen, fast lite högre… men det är ju återigen bara gissningar. Kan vara helt fel ute.


“Med 22,3 miljoner sålda PS4 (i slutet av april 2015) och över 10 miljoner sålda Xbox One (3:e december 2014) finns det ett underlag på över 32 miljoner potentiella köpare. Skulle 1 % av dessa förhandsboka spelet, eller köpa inom 2 veckor efter release, innebär det ca 350.000 sålda kopior i juni och därmed Q4.”

1 Like

Vi kanske inte ska lägga allt för mycket vikt vid siffrorna från vgc…