Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Ja, la oss legge vekt på noe som ikke viser at salget er lavt? :smiley:

Fast vad spelar det för roll om källan inte är speciellt träffsäker? Blir du glad av att läsa siffror på en sida som gör estimat/beräkningar så visst.

Titta på topplistorna från digitalsälj istället, det är det som är intressant.

1 Like

Greit nok, men hvorfor ikke 0.1% eller 2% eller 5%? Det blir jo bare å tenke på et tall og her virker det som om tallet er valgt for å få salget til å se høyt ut, men ikke for høyt.

3 Likes

Bare innsidere vet hvor mange spill de har solgt, men vgchartz og andre kilder kan gi oss et bilde av hvordan salget går. Det er helt klart stor usikkerhet her, og 350K er nok fortsatt mulig (selv om det er høyere enn mine estimater). Men er det egentlig så bra?

I denne analysen skal jo 50% av TWD selges på konsoll (3 millioner solgte første året til full pris)

der kom planen for oTWD for comic-con. Reprise av E3: TWD VR experience med en vri: Også med buss.

The OVERKILL’s The Walking Dead VR RV is set to go on the road after
Comic-Con, appearing in venues around the U.S. to give fans an
opportunity to try out the experience themselves. Specific dates and
locations are to be announced.

1 Like

Preorderchartet til vgchartz er iallefall blitt oppdatert per 20 juni nå. 78k (PS4) + 38K (XBONE)

http://www.vgchartz.com/weekly/42176/Global/

Da tror jeg kanskje at SB kan klare 150K ut måneden. Om vi antar at det selges 1 digital kopi for hver fysisk (historisk sett er dette for høyt, men på de nye konsollene, og med tanke på rabatten på digital er det ikke godt å si). Et (grovt) estimat for hva dette gir SB i Q2 blir da:

50 USD * 0.90 (VAT average) * 300K * 0,7 (retailer cut) * 0.5 (505 cut) = 4.7 MUSD

edit: da tok jeg ikke med rabatten på digital, men det er uansett en veldig grov beregning

1 Like

vgchartz er uten digitalt ja.

1 Like

http://www.vgchartz.com/methodology.php

total retail game sales

For meg ser det ut til å kun være fysisk salg, så digital-salget kommer i tillegg.

1 Like

Jeg synes de fysiske salgstallene ser bra ut, med tanke på at fokus egentlig har vært på det digitale salget (det var der de kjørte rabatt). For PS4 så har de 2072 ratings med snitt på 5/5 stjerner, mao det har vært veldig godt mottatt. Det er bare å satse på at oppfølging på nextgen forbedrer seg og at de kjører litt kampanjer osv, så de får samme pulssalg der som på Steam. Potensialet ligger nok der.

Når det gjelder retail så er marginene vanligvis lavere enn ved digitalt salg

Denne er ganske gammel men kan gi en indikasjon (så klart må man justere 505 sin andel her):

Another way to look at it is to say publishers such as Activision and Electronic Arts receive $45 after retailers take a $15 cut. Publishers turn around and pay a $7 licensing fee to console manufacturers such as Microsoft, Sony and Nintendo. The cost of making, packaging and shipping game discs to stores carves up another $4. Finally, not all games sell, so the expense of returning unsold inventory eats up another $7.

http://latimesblogs.latimes.com/entertainmentnewsbuzz/2010/02/anatomy-of-a-60-dollar-video-game.html

Retailers: 25%
Lisens: 11.7%
Packaging shipping: 6.7%
Unsold inventory: 11.7%
Sum: 55 %

Da får du retail:
50 USD * 150K * 0.9 (sales tax) * 0.45 (retail costs) * 0.5 (505 cut) = 1.5 MUSD

Digital
50 USD * 150K * 0.9 (sales tax) * 0.75 (discount) * 0.7 (Sony/Microsoft) * 0.5 (505) =1.8 MUSD

Sum = 3.3 MUSD (28 MSEK)

3.7 MUSD dersom sales tax betales i tillegg til den angitte prisen over. Er usikker på hvordan de har lagt opp dette.

2 Likes

Helt enig, det er en helt grei kurs, men jeg liker å kjøpe aksjer aksjer når jeg synes de er billige, så holder meg utenfor inntil videre. :wink:

2 Likes

Jeg venter til oktober-november

Kommer snart C aksjer… :wink: Du kan jo fylle på med mer aksjer da?

Jeg ville tatt gevinst nå slik at du kan kjøpe tilbake for halv pris etter de to neste Kvartals rapportene

1 Like

Fra 12,15 til ca 6,50.

Jeg tror egentlig ikke noen av oss kommer inn på spesielt lavere kurs enn vi ser nå. Greit nok at det ikke er så mye interessant finansielt som skjer framover, men hvis de øker hypen rundt TWD og eller Geminose, så skal du ikke se bort i fra at det er en sterkere trigger enn det finansielle.

Vi har allerede sett et fall på ca 40% fra toppen, forrige fall var på 45%, og det kom etter at markedet ble skuffet pga det de så som en utsettelse av Storm og forsinkelse av Crimewave edition. Hva er det av nyheter de kan komme med nå, før Geminose/TWD som kan gjøre at kursen faller mer? Som jeg ser det, så må det være en utsettelse av en av disse to prosjektene, eller kansellering av ett av de framtidige prosjektene.

1 Like

Min nye strategi er å handle Starbreeze etter triggere, min konklusjon er at kursen her bare er et tall som ikke gjenspeiler den underliggende verdien på en god måte. Hvis markedet mister interessen uten noen tydelige triggere i sikte så kan aksjen bli like billig som den var overvurdert på 19.80 ved E3.

Jeg aner ikke hva kursen er i oktober, men tror det er et mer gunstig tidspunkt å kjøpe aksjen på.