Strålende nyheter. Hadde lite tro på en slik avtale, men den kom. Spennende å se hvor høyt star åpner i dag.
Jeg er mest spent på om DB fremdeles har krav på opptil $40mill av inntektene fra PD3
Grattis til Starbreeze altså. Well done.
Ja, dette er jo noe de har brukt mye penger på å sikre seg. Var jo hovedgrunnen til at de kjøpte seg inn i SB. Regner med de pengene går fra pengene Starbreeze sin cut
Jeg regner med at DB har krav på pengene før evt splitt? La oss si dealen er 50/50, da vil de første 40 MUSD inntektene gå til DB, de neste 40 MUSD til Koch Media og resten av pengene blir splittet 50/50 mellom Koch/Starbreeze. Mao at Starbreeze først får inntekter etter rundt 2-3 millioner solgte.
Der tok jeg helt feil, her er det relevante fra meldingen:
Furthermore, 505 Games will retain a 33% revenue share of Starbreeze’s net revenues from future sales of PAYDAY 3 capped at 40 MUSD, and after Starbreeze has fully recouped its development and marketing costs.
Ifølge avtalen de har med DB blir det først når spillet er profitabelt at rev share begynner. og da vil DB få 33% av net revenue til SB. Så om det er 50/50 splitt med publisher vil DB får 1x0,5x0,33=16,5% net revenue pr solgte spill opp til 40MEUR.
Ja, rettet innlegget mitt, og det er etter at Starbreeze har tjent inn det de har hatt av utgifter på spillet. Hvorfor sjekket jeg ikke dette før, da hadde jeg ikke vært så negativ til at de skulle få en publishing deal…
Mcap på 1,3 mrd på Starbreeze nå, som de basically skal tjene inn på Payday 3 og evt oppfølgere.
Synes du det er dyrt ?
Jeg tenker rimelig. Er en utrolig sterk IP.
Minuset her er vel invsteringen fra Koch. 50MEUR er MYE penger i dette spillet.
Starbreeze balanseførte 100MSEK i egen utvikling i 2020. Da har de 400M igjen bare på Koch sitt budsjett. Spørs virkelig hvor mye SB sitter igjen med pr solgte spill. Kan ikke tenke meg at det er 50/50?
Lager de et bra spill så kommer det til å selge mye. Tror det hjelper en del at Bo ikke er i SB lengre men er vel et par andre i ledelsen som også gjorde en dårlig jobb med OTWD som fremdeles er der. Satser uansett på at Koch holder de i ørene
Jeg forventer tidenes hype med payday3 der de svenske traderne også melder seg kraftig på. Ekstremt enkelt å hausse. Bare nevne hva payday2 solgte, spillmarkedet som har vokst siden den gang, glemme otwd naturligvis, etc.
Spm er om det er nå alle vil begynne å posisjonere seg for dette. Det føles tidlig men disse nyhetene er veldig bull på star sine vegne naturligvis.
Er nok en del som har forventet at det kom en stor emisjon her så de blir jo skuffet nå.
Jeg nevner tallet fordi det er høyst relevant for om jeg burde investere eller ikke. Det er jo egentlig en one-shot, men kanskje verdt det? Burde helt klart ha investert før denne meldingen.
Heh, også kan jeg jo faktisk handle dem på ASK ettersom de ikke er på en tullebørs. Da må jeg jo faktisk vurdere dette seriøst.
De har dratt inn en halv milliard i funding og beholder IP’et. Er splitten noe mer jevn enn 70/30 favør koch, så har SB gjort tidenes deal.
Er med, men ikke veldig tungt. Trodde mest på emisjon. Man kan selge før release. Vi så jo i mange spill i Sverige som man har sett vil mest sannsynligvis selge dårlig at kursen blir pumpa til uante høyder før release uansett.
De får ikke alle pengene upfront. Her har Koch Media vært smarte og sørget for at det skal være penger til å kjøre på med utvikling i 18 måneder etter release også.
@nofun hvordan står det til med cash i Starbreeze? Jeg regner med at de ikke får mer enn kanskje 25-35 MEUR før release, resten etter
Jeg tror denne kommer til å gå mye på hype alene slik at man ikke trenger å sitte fram til launch. Tenker man faktisk kan selge med god gevinst før de har vist noe av spillet.
edit:
Synes å huske de hadde ca 100msek
EDIT 2 :
Cash and cash equivalents at the end of the period 157,423
For referanse betalte 505 12,25MEUR (siste rapporterte tall) for Control og 55% av net revenue.
Uansett når SB får de pengene er det en heidundrende deal.
Man skal uansett ikke glemme at SB er opp 66% i år og en del av det kom pga at folk trodde det ble en deal med microsoft. Da gjenstår det å se hvor aksjen åpner i dag og hvor man ender opp
Ja jeg øker uansett fordi dette blir en langsiktig investering der jeg skal sitte til minst rundt release er planen. Tror hypen blir legendarisk.
Fant ut hvor dyrt det var å bruke Nordea på svenske aksjer, ca 0,68% skal de ha pr handel
Oh well, kjøpte en minilyttepost på 2,15