Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Jeg lekte meg litt med ChatGPT, og matet inn diverse data som hvilket spillserie det var snakk om (kjente godt til Payday), inntjening fra forrige spill, at nytt spill ble lansert nå, forventet global vekst i spillmarkedet frem mot 2028, og sammenligning med lignende titler for å finne en teoretisk verdi på IP-en Payday. Da ga den meg en IP-verdi på 300-350 mSEK. Vanskelig å si hvor langt fra sannheten det er, men en morsom øvelse uansett. At IP-en er verdt en god del er i hvert fall helt sikkert.

300-350 mSEK tilsvarer 0,2260-0,2636 per aksje, og med cash er man da oppe i 0,5273-0,5649 SEK.

Rett skal være rett, antall aksjer her er feil. Det er A og B aksjer her. Det riktige tallet er: totalt antal aktier 1 476 762 040
Så det riktige resultatet av regnestykket over blir da : 0.2709

2 Likes

Ja dagen i dag tror jeg begynner bra. Mulig de svenske traderne skal gjøre et siste stunt før rapporten i morgen. Men tviler på om de blir sittende over rapport. Til det er de nok for negative til star fundamentalt sett. Så tror de vil cashe inn på slutten av dagen. Pump og dump i dag er min spådom. Eventuelt dump i morgen.

3 Likes

Ja, du har rett. Glemte A-aksjene i farta. Men bør jo uansett ikke prises til cash.

Og det er vel greia, selv om lanseringen var en katastrofe, så solgte det bra nok til å generere bra med cash.

Det viktige da er å se på planen til Starbreeze videre, og den virker solid: konvertere Payday 2 kart til Payday 3 (som burde være relativt billig) og så ta seg betalt for de litt dyrere nye kartene til Payday 3. At de nå skal komme med to kart allerede nå i november tar jeg som et veldig godt tegn. Det er langt mer enn jeg forventet. Skal de fortsette i det tempoet framover? Vel, da blir det økt fra 8 til 16 kart i løpet av 12 mnd + 4 DLC-kart. Totalt 20 kart. Da begynner mengden innhold å bli rimelig solid.

Når jeg snakker om innhold. Det er jo klart at serverproblemer pluss manglende QoL rundt matchmaking og xp/leveling har dratt ned, men det tredje punktet jeg har sett nevnt er mengden innhold. Det var rett og slett litt lavt for å konvertere Payday 2 spillere. At Payday 3 med potensielt 16 kart +4 DLC kart kommer til å være mer attraktivt for Payday 2 spillere har jeg stor tro på.

Hallo - prises til cash?

Alt etter salgstall, satser på at de er gode til tross, så burde kommunikasjonen i morgen være om hva de skal tilby spillerene videre. De må fokusere på å fikse spillopplevelsen - enn så lenge de bommer her så hjelper det ikke med DLCs og selskapet vil sannsynligvis prises deretter.

Enig med deg. De virker å være på ballen, og jeg tror dette blir bra. PD2 startet også dårlig, men solgte til slutt for over 1,3 milliarder.

Ingen sier at den prises til cash, men at den ikke burde prises til cash.

Det store spm er hvor mange ble så forbanna at de ba om refund? 10-20%. Høyere kanskje. Jeg vet ikke, men ble positivt overrasket da jeg tenkte på en analogi med cyberpunk. Der var den ikke så ille. Og der kunne man refunde etter at garanti-tiden for garantert refund var ute.
[Here’s how much Cyberpunk 2077’s refunds cost CD Projekt | GamesRadar+] Here's how much Cyberpunk 2077's refunds cost CD Projekt | GamesRadar+

Essentially, if you were unhappy with Cyberpunk 2077, it wasn’t hard to get a refund at all. Despite this, refunds and projected refunds roughly amounted to just 1.6 percent of all Cyberpunk 2077 copies sold in 2020.

Jeg er faktisk ikke så beskymret på dette punktet. Refunder du, så mister du sikkert character progression, så fordi hvor spillet var et totalt bomkjøp ja, for de andre som bare vil spille, så nei, tror ikke så mange av de gadd å refunde. Ser heller ikke noe særlig prat om det i reviews heller.

3 Likes

Mange som sutrer nå, men folk glemmer fort og nye kommer til. Updaten de slapp i går burde hjelpe på.

Hva tenker folk her ine at IP-en Payday er verdt?

Ingenting uten et fungerende spill, veldig mye med et godt spill? Starbreeze har ikke tenkt å selge IP-en, så det er rimelig akademisk.

Er jo ikke kun akademisk selv om de ikke skal selge den. Kjennskap og merkevare har veldig mye å si og er verdt mye uansett. Gjør det lettere å selge og evt ta opp igjen serien senere. Se på Wolfenstein feks.

Men klart at spillet er viktig.

Altså, uten Payday merkevaren, så hadde de ikke solgt rundt millionen spill av Payday 3. Så merkevaren hadde helt klart stor verdi. Samtidig, så viser jo også det dalende salget at de må klare å få på plass et godt spill for å få utnyttet merkevaren videre. Derfor jeg mente at det var mest akademisk akkurat nå. :wink:

1 Like

Det var i følge en oversikt postet lenger opp en plan om nytt content i både oktober/november og november så jeg vil tro det var disse to kartene de da siktet til. Da har de trolig vært planlagt en stund.
Forhåpentligvis har de knekt koden på porting og det behøver ikke ta så lang tid å porte over andre kart men vi aner jo ikke hvor lenge de har jobbet med dette så blir jo umulig å si hvor lang tid det tar.

Fint de har fått inn litt mer content da detvar en del kritikk på at det var for tynt ved release. Ser en del kommenterer at de nå er opp på et nivå som nærmer seg greit for en release. Jeg vil tro en del av de som har lagt bort spillet vil plukke det opp og teste de nye kartene men inntil de fikser de større issuene tror jeg det blir kortvarig økning. Men bedre grunnlag for når det skjer i det minste :slight_smile:

1 Like

De nevner jo at de skal komme med masse (200?) bugfikser og QoL fikser. Jeg antar det kommer til å ta litt tid å få det helt bra. Så, to skritt fram, ett tilbake. Jeg tenker det kommer til å være bra nok når de kommer til betal DLC-ene de kommer med (til jul?).

Kommentaren fra Ian Russell, som har stemmen til Locke, tyder på at de har jobbet med legacy heistene en stund.

https://twitter.com/LockePayday/status/1724433836199616661

1 Like

Infamy points for heists vil jo endre en del for mange. Dette sammen med matchmaking har jo vært de 2 største problemene. Det som irriterer er at de fremdeles ikke har loud / stealth søk på gang så da er jo spørsmålet om det f.eks kommer chat i lobby . “Heldigvis” kan man bare spille de nye kartene på en måte ( dvs, det ene er loud og det andre er stealth ).

1 Like

Da er kvartalsrapporten ut:

Third quarter 2023

• Net sales amounted to SEK 494.4 million (38.7). PAYDAY 2 accounted for SEK 51.6 million (36.1).
  • PAYDAY 3 accounted for SEK 440.8 million, of which:
    • SEK 193.7 million in revenue sharing after parties’ running costs and Starbreeze invoiced running cost as well as,
    • SEK 247.1 million of debt for game financing is recognized as revenue, as Starbreeze’ commitment regarding development of the base game is considered fulfilled. This part has no cash flow effect in the quarter.
  • EBITDA* amounted to SEK 441.8 million (24.4).
  • Depreciation, amortization, and impairment amounted to
    SEK 142.0 million (15.4).
  • Profit/loss before taxes amounted to SEK 299.8 million (-7.5).
  • Basic and diluted earnings per share amounted to
    SEK 0.21 (-0.01).

January-September 2023

• Net sales amounted to SEK 564.3 million (94.0). PAYDAY 3 accounted for SEK 440.8 million.
  • EBITDA* amounted to SEK 460.0 million (47.0).
  • Depreciation, amortization, and impairment amounted to
    SEK 174.7 million (44.6).
  • Profit/loss before taxes amounted to SEK 299.2 million (-42.1).
  • Basic and diluted earnings per share amounted to
    SEK 0.31 (-0.06).
  • Cash and cash equivalents amounted to SEK 312.9 million (119.6).

Significant events during and after the quarter

• July 19, Digital Bros initiated the conversion of its convertible loan of SEK 215 million at a conversion rate of SEK 1.45.
  • August 10, Starbreeze announced that it will publish Roboquest by RyseUp Studios, version 1.0 to be released on November 7, 2023
  • September 22, worldwide launch of PAYDAY 3, Starbreeze has recouped initial investment as of September 30th.
  • September 27, Jon Gillard and Juergen Goeldner elected as new Board members at an extraordinary general meeting.
  • October 26, launch of Turtle vs Turtle, a Fortnite island, developed by Torus Games.
  • November 3, Starbreeze announced that it will publish GodsTV by Melbot Studios for release in 2026.
  • November 10, Starbreeze’ Chairman Torgny Hellström announced that he declines re-election at the 2024 AGM.

CEO’s message

PAYDAY™ 3 launched and has reached recoup

On September 21st PAYDAY 3 was finally launched, a milestone for Starbreeze and a reason for the team to be proud and celebrate. Both interest in the game and initial sales exceeded our expectations, it was clear that many people have been waiting a long time to play PAYDAY 3. Unfortunately, it quickly became evident that the infrastructure on which the game rests was not holding up - this despite extensive internal and external tests carried out leading up to launch. The consequence is that sales after the period are somewhat lower, but we are convinced that what we have in store will increase sales over time. I myself have often said that “you are never better than your next game”, and the events of September and October have given reason for extensive analysis, investigation and action. The team’s focus is, and will continue to be, building PAYDAY 3 according to plan and repairing the short-term drop in confidence that the launch entailed. That PAYDAY 3, at September 30 based on preliminary total revenue, had recouped the investment Starbreeze made in the game up until launch shows both the strength of the brand and the trust placed in us from our players. One of our most important tasks is to manage and nurture this trust in us. We have a clear vision for what PAYDAY 3 will be with our Games as a Service model, and we continue according to our plan where the goal is to always deliver maximum value for our players over time and results for Starbreeze.

Starbreeze AB (publ) interim report January-September 2023 - Starbreeze AB

1 Like

bilde

Inderes estimat:

image

Et stykke over det mao. Fortsatt tidlig :grinning_face_with_smiling_eyes: