Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Helt enig i at hånteringen så langt har stått til stryk, men som du selv er inne på er mye av spillet er bra selv om det har noen klare mangler.

Nå som de har signalisert at de endelig tar dette til seg og skal lansere en forbedringsplan er det kanskje naturlig at mange avventer til planen lanseres for å se hva den inneholder. Men, markedet er fremadskuende så om det kommer en kredibel plan nå i februar med en tålig akseptabel tidsramme burde markedet snu før den er ferdig implementert fordi man må anta at det vil gjøre spillet mer attraktivt.

Samtidig er det viktig å huske på at de allerede har tjent på dette spillet selv om de både kunne og burde ha tjent mer. Det skal ikke være noen likviditetskrise (såvidt jeg forstår) som jo er det viktigste for aksjonærer på kort sikt. Vi vet også at det er avsatt penger til utvikling og forbedring som sannsynliggjør at de vil komme i mål.

Dette er jo et maraton ikke en sprint, og både dette og andre spill kommer til å leve og utvikles i mange år fremover.

Objektive data er uten tvil nedslående pt, men forhåpentlig kan planen generere litt kursoppgang og optimisme. Kursoppgang skaper interesse og interesse skaper kursoppgang. Det viktiste er å få snøballen til å begynne å rulle.

Hvis det er Payday 3 som får snøballen til å rulle, så vil du se det på google trends. Du må riktignok ned på 7-dagers for å få data som ikke lagger 2-3 dager.

Det kan godt være andre ting enn Payday 3 kan skape litt optimisme, men inntil det faktisk reflekteres i objektive data, som vil jeg tenke at det er en tradingmulighet.

Samtidig, Starbreeze er lavt priset og har mye cash, så det kan jo bli veldig pent. Samtidig, jeg antar de brenner bra med cash nå. Faktisk mer enn før lanseringen, for de selger knapt noe som helst, men har fortsatt serverne å drifte.

1 Like

Spørsmålet er om ledelsen som har ført oss hit plutselig skal begynne å gjøre gode strategisk valg som leder fram til fremtidige suksesser.

3 Likes

Et viktig moment, de har jo egentlig hora ut hele PD3 til embracer. Og fått nok penger til å flyte studioet videre.

Kan være at oppesiden er så liten selv med megasuksess at de kun legger ned minimum viable effort iforhold til den kontrakten.

Jeg tror dog ikke dette er sansynlig da jeg mer mistenker dårlig ledelse.

1 Like

Det er et betimelig spørsmål. De har i det minste begynt å åpne øynene kan det virke som. Det er en start om ikke annet.

De har i hvert fall skrevet på Twitter (X) at “we’re in it for the long haul”. Kan ikke helt skjønne at de skal ha inngått en deal som gjør oppsiden så liten. Tvert imot skulle man tro at det var mye å tjene både økonomisk og PR-messig på suksess.

Det er vel allerede bekreftet at lansering ble “pushet” fra toppledelse? Syns også det minner en mangel på noen som tar en klar avgjørelse med å skjære igjennom “nå må vi gjøre dette”, tenker da på manglende evne irundt offline mode evt alternativer for å ikke ha offline, og bedre disse. Samt matchmaking osv.

man ser jo bare på payday 2 hvilke muligheter det er for å tjene. Men per idag virker det sinnsykt langt unna

1 Like

Er et massivt potensial her ja, og kan ikke i mine villeste fantasier forestille meg at de lar det forsvinne mellom fingrene. Folk har en tendens til å svartmale og krisemaksimere, men man glemmer fort når ting snur. Om de nå kommer med en liste som adresserer de viktigste ankepunktene, og det vil komme på plass innen rimelig tid vil denne fort gå mye tror jeg.

Man ser jo gang på gang at ting går på forventninger.

Dette har jeg ingen tro på. Payday IPen er veldig viktig for SB og hvis de ikke gjør det de kan for å “redde” PD3 så er mye av IPen dø. Skal heller ikke glemme at de har et annet co-op spill under utvikling hvor de sannsynligvis kan gjenbruke en del av de forbedringene de eventuelt gjør på matchmaking, lobby og UI.

Ja , ingen tvil om at de har feilet på mange nivåer her.

3 Likes

Gir ingen mening å gi opp en merkvare man har bygget opp over så lang tid uten å gjøre alt man kan først nei. Har heller ingen tro på det.

Demotiverende å se den selges ned på Mikke Mus-volum :unamused:

Spørsmålet mitt er om de evner å fikse opp i Payday 3. Jeg synes effekten av det de har klart å gjøre de siste fire månedene er veldig laber.

Payday 2 og 3 var på ca samme nivå på google trends i første halvpart av denne perioden. I den andre perioden, så ser man at Payday 3 synker videre nedover, mens Payday 2 klarer å holde seg opp sånn passe.

Jeg forstår hvorfor spillstudioer lager “remastered” versjoner av spillene sine. Sånn som Diablo 2 ressurected. De endrer på null av gameplay, men fikser grafikken. Mindre sjanse for å fucke til ting sånn som her. Koster mindre å lage også.

Får se om teknisk analyse eller objektiv info får meg inn igjen i aksjen…

2 Likes

Tror som sagt at ingenting de gjør med gameplay/nye heists/levling betyr noe når matchmaking/lobby er såpass dårlig som det er . Får de fikset dette + lagt til offline mode har de kanskje en sjans til å snu ting.

De endringene SB har gjort på gameplay har jo stort sett vært bra og det er alt rundt som har blitt vesentlig dårligere. Blir interessant å se hvordan planen de skal komme med i februar ser ut.

4 Likes

Man gir ikke opp IP, men det er mye bedre bruk av ressurser å kutte floppen med en gang og så heller fokusere på dnd og payday 4.

1 Like

Helt uenig.

Jeg sliter med å forstå hvordan det har gått fire måneder uten at dette har blitt bedret vesentlig. Interessant å høre deg legge sånn vekt på det. Skal følge litt ekstra med i tilfelle de annonserer noe slikt. Kan være verdt en gamble.

1 Like

Dette har vel vært hovedankepunktene såvidt jeg har fått med meg. Litt usikker på om de vil legge til offline ettersom jeg har forstått at det åpner for hacking, men matchmaking og lobby må i det minste være en nobrainer.

jeg forstår ikke dette. Ja hvis spillet er like populært som payday2, noe det absolutt ikke er!, så forstår jeg at man kanskje vil unngå dette. Men når det er slik det er idag, er det ingen som gidder å hacke et så lite populært spill. Litt catch 22, men det må vel uansett være bedre at man har et kjempepopulært spill. også får man heller svelge noen kameler på hacking. Det kan jo uansett ikke fortsette slik som det gjør nå.

Og “alle” ser at det er hovedankepunkt. Bortsett fra SB. De bør få ut fingeren med noe som virkelig rammer på matchmaking eller ifb offline/serverhosting.

Bare så det er sagt, med hvordan serveroppsettet er laget, så er det ikke nødvendigvis easy-peasy å lage en server for å kjøre spillet offline. Det kan være veldig mye jobb.

Helt enig med deg at det har ingenting å si for spillet hvis de lager offline-modus i dag. Hvis man ser på Payday 2, så vet man jo at offline-modus der ikke var en stopper for å tjene gode penger.

1 Like

Er en catch 22 med offline ja. Få som spiller et nå, men siden spillet (i utgangspunktet) har lang forventet levetid forstår jeg at man ikke ønsker offline selv om det i det store bildet nok ikke har allverden å si for inntjeningen. Men de må åpenbart i det minste få orden på matchmaking og lobby for å gjøre spillet mer spillbart. Dette burde de ha innsett for lenge siden selv om det kan være krevende å fikse. Rimelig overbevist om at det kommer i den planen, og det burde står øverst på lista – noe annet vil være helt tonedøvt.

image

https://x.com/TTMSGame/status/1753055613393727540?s=20

EDIT:

Når man ser på spillertall på demoen så ser det ikke ut som om tribe blir noe nytt Roboquest :

https://steamdb.info/app/1894420/charts/

1 Like