Hvis jeg husker riktig så inkluderte publiseringsavtalen med Playon rundt 18 måneder med videreutvikling av spillet. Da er det bedre at de bruker litt ekstra tid på å finne de rette løsningene, enn at de kommer med forhastede endringer. Payday 2 spillerene kan koverteres over tid, og i mellomtiden kan de fortsette å spille Payday 2. Det er tross alt bedre å ha en omfattende Payday community som vil at spillet skal bli bedre, jfr. en helt ny IP.
Levellingsystemet har jeg egentlig ikke så store problemer med, nå som du i det minste får litt infamy for hvert heist. Systemet belønner spillerne for å prøve ut ulike aspekter ved spillet, som gjennomføring av heist i loud, stealth og med ulike våpen. Det er tydelig at mange ikke liker systemet, men her synes jeg Starbreeze i det minste har hatt en klar ide med levellingsystemet. For å nå 150 i infamy må du utforske hele spillet. Så kan de sikkert gjøre endringer for å bedre balansere hvor mye infamy du får for heist completion vs challenges.
To av mangelene mange spør etter er jo en serverbrowser og mulighet for offline spilling. Jeg vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å inkludere serverbrowser, men siden den underliggende teknologien er forskjellig fra Payday 2 så vil jeg tro at det tar litt tid. Payday 2 er peer-to-peer, mens Payday 3 kjører dedikerte servere. En av utfordringene ved Payday 2 og offline spilling har vær mulighet for juksing og å låse opp DLCer uten å betale for dem. Jeg vet ikke hvor omfattende problemet har vært, men det kan være en grunn til at Starbreeze er tilbakeholdne med å love offline spilling.