Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

For salg, så tenker jeg google trenden må opp, men for å se på “helsen” til spillet, så kan man nok se på spillerantallet.

Litt av greia med Payday 3 er at spillet ikke har vært verdt å markedsføre. Det er fortsatt ikke det slik jeg ser det. Reviews siste 30 dager må vesentlig opp fra <40% positive. Klarer Starbreeze å få spillet bra nok til å markedsføre, så kan ting snu veldig fort.

1 Like

Ting tar tid men hvis patch notes stemmer og de har løst veldig mye av de tingene som førte til en del ustabilitet kan det jo hende det blir litt mer fart i å få på plass manglende funksjonalitet også.
Virker egentlig som de “resatte” mindset i starten av året og innså at brannslokning ikke var mulig og nå tar seg mer tid til å gjøre ting grundig. At spillere blir utålmodig og missfornøyde er vel som forventet. Det viktige nå er at de fortsetter å forbedre spillet i det tempoet det tar å gjøre det skikkelig. Forhåpentligvis kommer de i mål med å gjøre PD 3 til et bra spill før kassa går tom.

Nå er det på veldig lavt nivå fortsatt men positivt at det kan se ut som spillertrenden har snudd. Ikke sikkert det varer men positivt signal at det ikke ble et lite hopp opp og så en ren nedtur igjen. Tyder på at de er i ferd med å få til noe.

3 Likes

2-3x så mange spillere som for en uke siden.

3 Likes

Har ikke vært på GTS topp 1000 etter siste update. Skuffende

Ser ikke ut som trenden holder seg, lavere nå enn 1. mai, så de klarer ikke holde på spillerne som lurte på om ting var blitt bedre…

1 Like

en hyggelig overraskelse denne rapporten synes jeg, forbedring over hele fjøla ved første øyekast.

1 Like

Får ta litt med om Project Baxter fra CEO

På GDC träffade vi branschkollegor och nya potentiella partners. Vi visade också ett spelbart tech-demo av Project Baxter som rönte stort intresse.

PROJEKT BAXTER

Som tidigare nämnts var Starbreeze närvaro på GDC till stor del för att prata med framtida partners om Baxter. Medan vi kommer att vara utgivare av spelet kommer vi att ingå partnerskap där det är är logiskt. Detta kommer att vara för marknadsföring, distribution i både digital och fysisk mening eller annat stöd som ökar kvaliteten och potentialen i projektet samtidigt som projektrisken sänks.

Med en så kallad “vertical slice” av Project Baxter som nästa steg, kommer intresserade parter att bjudas in att lämna sina erbjudanden på projektet och vi kommer att välja den bästa partnern och affären för produkten, varumärket och i slutändan för bolaget.

a free cash flow of 29.4 MSEK. At the end of the quarter, Starbreeze had cash and cash equivalents of 387.2 MSEK and virtually no debt

1 Like

Tydelig at det er en del som spiller PD3 til tross for lave tall på steam. Monthly active users ligger overraskende nok høyere enn PD2. Forskjellen ligger nok i at PD2 har en dedikert base som spiller mye, mens PD3 har spillere som er innom fra tid til annen. Satser på at det vil endre seg etter hvert som PD3 forbedres.

image

3 Likes

redeye ute med kommentar

Starbreeze’s revenues exceeded our expectations for the quarter by 53%. At the same time, EBIT was in line with our expectations, due to a higher depreciation rate of Payday 3 and a one-time expense related to the employee incentive program linked to the launch of Payday 3. Nevertheless, cash flow remained strong, resulting in a cash position of SEK387m at the end of the quarter compared to SEK348m the quarter before.

Starbreeze: Stronger sales than expected

2 Likes

Total current assets er redusert med 64 MSEK. Current total liabilities er redusert med 38 MSEK. Mao har Starbreeze brent 26 MSEK i Q1. Som stemmer rimelig bra overens med resultatet. Dvs at Starbreeze skriver av assetene sine riktig temp.

Jeg antar at reduksjonen i Trades and other receivables rett og slett er at pengene fra Sølv og Gull versjonen av Payday 3 som blir gjort om fra “Trade and other receivables” til cash.

Det er virkelig publishing-avtalen som redder baconet til Starbreeze her. Ser ut som de har truffet gullfuglen igjen :smiley:
image

Roboquest med sine 95% positive reviews forventer jeg egentlig at vil selge godt framover i lang tid. Roboquest on Steam

Så, hva kan dagens tall for Starbreeze bety? Vel, med det jeg ser på på som cash-gjeld på rundt 334 MSEK og en burn på ca 26MSEK i kvartalet? Da holder de i 12-13 kvartaler. Jeg antar inntektene vil falle for Roboquest og Payday 3, men ikke nødvendigvis. De kan også gå opp.

Det ser mao ut som de kan klare å få ut Project Baxter i 2026 uten å måtte få ny finansiering. De kan også sikre seg ved å få en publishing avtale og sånn redusere risken vesentlig. Som jeg tenker er veien de vil gå.

Hva tenker du om den biten sett i lyset av det jeg skriver over egentlig?

6 Likes

De gjør nok det. Det var nok ikke den opprinnelige planen, men siden payday3 gikk som det gikk, ble planene forandret er min tolkning. Hadde vært flott å unngå en dumpe-emisjon.

Og dette sitatet fra CEO likte jeg, de har noe spillbart allerede som viser potensiale
På GDC träffade vi branschkollegor och nya potentiella partners. Vi visade också ett spelbart tech-demo av Project Baxter som rönte stort intresse.

1 Like

interessant rapport, fjerner kanskje litt av den verste bekmørken som har omkrinset i det siste. Man glemmer litt spilltallene på PD3, og som nevnt ovenfor viser det vel at det til tross er en del spillere innom i mnd. Potensialet er der til å tiltrekke seg spillerne, man får bare forbedre produktet.

Må si man blir veldig fenget av Project Baxter. Er det for tidlig utviklet til at det kan være i D&D universet, eller kan vi spekulere i at det kommer i det?

:+1:

1 Like

Altså, alle som kjøpte gull/sølv og allerede har betalt for expansionene antar jeg faktisk spiller disse når de kommer ut. :see_no_evil:

For meg, så er lyspunktet publishing dealen rundt Roboquest.

ja det er lite ekstra cash som kommer inn fra disse spillene, enn det som har allerede kommet inn ja :sweat_smile: men kan man få disse til å kjøpe nye dlc på slutten av året eller neste år så er det jo en potensiell god modell. Men det skjer ikke med spillet i dagens state.

Roboquest er en fin liten sommerfugl oppå kumøkka :smiley: Vi fårse hva de gjør videre i 2025, om det er en slags partner(e) de går for i Project baxter som kan dele litt cost.

1 Like

Dette var vel en mye bedre rapport enn man hadde fryktet på alle måter, og inntrykket er bekreftet etter investment call. Flere spillere enn man trodde, konsoll står for en større del enn man hadde trodd og overgår selsapet egne forventninger på tross av alle problemene. Roboquest fortsetter å gjøre det bra og PD3 selger litt selv om utgangspunktet er det dårligste det kommer til å være, og vil med all sannsynlighet ta seg kraftig opp ettersom de større forbedringene og mer innhold kommer fra juni og ut året. Økonomien er bedre enn fryktet, og D&D er “fully funded for development going forward” selv uten ytterligere avtaler.

Sa de noe om hvor stor andel?

Nei, de ville ikke konkret dele det. Men sa at det overgikk deres egen forventninger.

“Playstation has done better than expected (…) the amount of players that we see on console in total is actually better than we anticipated from the beginning”.

De sa også at selv om de fortsatt kommer til å vedlikeholde PD2 kommer det ikke til å komme mer innhold så gradvis vil man nok se et skifte til PD3 ettersom innholdet der øker.

“We keep the game alive and will make sure that it works so that everybody who wants to play PD2 can play, but we will not continue to add new content or new DLCs going forward”.

Det er Plaion som står for markedsføring av PD3, og det vil ta seg opp fra sommeren ifm nytt innhold og 1-års-jubileumet til spillet.

1 Like

Det er noe de sa?

Jeg tenker jo at for at de faktisk skal bruke penger på markedsføring, så må spillet bli mye bedre. Markedsføring med slik interesse for spillet blir som å sette fyr på penger tenker jeg…

Fortsatt ikke noen bedring i 90-dagers trenden