Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Jeg synes det er akseptabelt at de klarer å dra inn ca 120mill i året på PD2. Det viser iallfall at de fremdeles har folk som er kreative nok til å lage innhold. Det store spørsmålet er jo om de klarer å lage et spill som får folk til å flytte over fra PD2 . Uansett hvor bra PD3 blir så kommer det garantert til å være en hel haug med folk som liker PD2 bedre :slight_smile:

Når det gjelder SB/Koch/Digial bros så skal SB og Koch få dekket alle sine kostnader til utvikling og markedsføring før Digital Bros får noe .

2 Likes

Ja likhetene med funcom er mange, men som investor er det en veldig viktig forskjell. Starbreeze har publishing-avtale for PD3 og utviklingen av dette spillet er finansiert av partner til en god stund etter release. Dette gjør at starbreeze kan slappe litt mere av enn funcom og lansere et produkt som er mindre buggy enn CE.

I tillegg er eierstrukturen bedre enn det var med funcom og Jebsen der funcom ble finansiert av nødlån av sistnevnte før skrekk-emisjonen kom på 0.55.

3 Likes

Som det blir påpekt her har jo Star landet det økonomiske frem til PD3 blir lansert, og faktisk en tid etter. Nå blir det vel en utvanning om ting går bra og lån blir til aksjer. Men om man forutsetter at økonomien holder, de har fått ryddet internt, er motiverte og får holdt poteten varm under utviklingen så ligger vel mye til rette for en god gammel stigning på forventningene før spillet slippes. Var ikke Starbrezze en folkeaksje tidligere?

Jo, her har de svenske traderne tidligere lekt seg godt med denne og jeg tror det vil skje igjen. Nå har det kommet mange nye svenske spillaksjer siden den gang, men PD3-hypen tror jeg uansett vil bli meget merkbar kursmessig og at redeye sitt kursmål blir passert med god margin før release.
Jeg er allerede godt med, men på ingen måte full-lastet. Man må nok vite mer om selve spillet før den lange kursoppgangen som jeg håper på frem mot release starter.

Digital Bros er også en joker. De kan omtrent tror jeg når som helst bestemme seg for å utløse budplikt selv om de har sagt at de ikke vil gjøre det. De sitter med 28.88% av stemmene.

Om jeg husker rett så kan Digital Bros konvertere lån til aksjer med en strike på 1,68kr? Må de ikke eie 30% for å utløse budplikt? Selv om det skulle komme vil vel trolig budet tenkes å være over dagens kurs?

Hvis man sammenligner med funcom og Jebsen så passet han på å selge seg ned på høyere kurser enn strike før han konverterte lån til aksjer og dermed unngikk budplikt.
Det er vel ganske sannsynlig at Digital Bros vil gjøre det samme før release.

Mer og mer som ligner på funcom og CE merker jeg.

3 Likes

Må vel opp isj 34% før det kan bli gjeldende? Er jo noe valuta eksponering her også, det vil mulig slå feil vei. Kan man handle Starbreeze via ASK?

Forskjellen er at IP-en her er sterkere blant gamere og at finansiering er på plass for å få spillet ferdig.

4 Likes

Jeg ser iallfall ikke for meg at Digital Bros kjøper resten av SB . Alternativet til å selge seg ned er å selge gjelden. Digital Bros har foresten hatt ganske fin utvikling på børs i det siste :slight_smile:

Enig i mye av det som skrives her. Men en ting er fundamentalt ulikt og teller negativt slik jeg ser det. Og det er at Starbreeze skal lage oppfølger til en megasuksess, mens Funcom hadde et i realiteten uskrevet blad.

Det vil si forventingene og fallhøyde er veldig mye høyere for Star. Det er utallige eksempler på hvor vanskelig det er å lage en oppfølger til en suksess. Og trailere, gameplay etc som vises vil ha ekstremt mange kritiske blikk.

Tror ikke dette hype trainet kommer til å gå på skinner for å si det sånn.

Det er vel lettere å få suksess med en oppfølger enn noe helt nytt?

6 Likes

De som designet payday 2 er vel ikke i selskapet lenger, men er mange med erfaring i nyere utvikling av pd2. Klarer de å lage det nyskapende nok samtidig som det får fans til å kjenne seg igjen?

Jeg tenker det er plusser og minuser her. Det er også en grunn til at budsjettet er 15x originalen.

Du tenker at det kommer til å fly ? :wink:

Ja, blir spännande framöver. Vi lär få se lite aktivitet i aktien framöver, även om jag personligen tror det dröjer en stund innan den etablerar sig. Jag tycker mycket talar för att det blir på en högre nivå än idag, så jag sitter stilla i båten. Men är nog inte färdigköpt riktigt än heller tror jag :sweat_smile:

For meg er Digital Bros en joker. Ser man på top 3 fra august 31.

Så velger DB å eie STAR A-aksjen med ca 62 millioner vs STAR B med ca. 25 mill. Dette trekket gir de mye større innflytelse enn f.eks. ROBUR ( Ny Teknik) som har flere aksjer totalt (A+B).

Jeg tror ikke i utgangspunktet DB har lyst å kjøpe Starbreeze, men utelukker det ikke helt. I Funcom sitt tilfelle slo Tencent til da det kom store forsinkelser og en emisjon var uunngåelig. Det er ikke sikkert Tencent hadde kjøpt Funcom ellers.

Oppkjøp av Starbreeze er bare en av flere muligheter DB har for å beskytte investeringen sin i Starbreeze best mulig. Et nyttig verktøy i verktøy-kassa som kan benyttes ved behov. Tror forøvrig på liten premie ved et bud.

1 Like

Så lenge Starbreeze har penger i kassa, så vil ikke et evt bud uten vesentlig premie gå igjennom.

Observerade följande på twitter;

En random tweet av ”payday twitter man” samlar nästan 1000 likes på under ett dygn. Saints Row tweeten om ett spel som inte är släppt ännu, har en stor fanskara och visar en videosnutt om sneak-perk på nya områden i spelet har ca 1650 likes. Och den lades ut för 2 dagar sedan. Kanske en dålig jämförelse (nu när nya dlcn har kommit), men säger lite om hur stor fanskara PD faktiskt har

Och ja -jag likeade PD-tweeten själv! :sweat_smile:

6 Likes

EDIT:

Ganske kul video de la ut på dag 1 og litt kjekt at de har fått med 3 stk(inkludert Ulf ) av de 8 som var med å lage PD: The heist. Martin Waern som kom opp med navnet Payday og er oppført som co-creator/lead programmer på PD og PD2 er også med som lead programmer på PD3.

4 Likes