Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Overrasket over at det kan være “hight margins” på denne avtalen. Ventet egentlig at dette hadde liten margin.

Når det gjelder avtalen med å få PD3 elementer inn i PUBG: Battleground så tenker jeg dette har er et enormt markedsføringspotensiale. Spillerbasen er jo enorm og hvis disse liker det de ser av PD3 elementer i PUBG er det jo en ganske stor sjanse for at de vil prøve ut PD3 også.
Er jo et års tid frem i tid men hvis Starbreeze kan videreutvikle PD3 til da er det slik jeg ser det stort portensiale for 2026. Utsiktene for 2025 ser dessverre litt dårligere ut enn jeg trodde de skulle være på dette tidspunktet.
Men på lang sikt er jeg fortsatt optimist og PUBG tror jeg kan bli et viktig markedsføringstiltak :slight_smile:

4 Likes

Skal heller ikke glemme at noen ( f.eks Kknowley ) spiller på et helt annet nivå enn det mange av oss gjør. Kknowley har f.eks alltid klaget over at ting er for lett selv om det for en som ikke har spilt PD i mange år kan være en bra utfordring.

En ting som irriterer meg er reviews som dette :

image

Hadde ikke hatt noe i mot at Steam innførte minimumskrav til reviews ( både positive og negative ). Sier ikke at det skal være på nivå med denne men litt mer enn “This game sucks” hadde vært greit :

1 Like

WTF ?

5 Likes

Tydelig at de ønsker å få ting på plass før jul :sweat_smile:

1 Like

Litt mer frempå for tiden! Det liker jeg :star_struck:

1 Like

Merket meg ikke helt at de går live alt 16 desember, så igjen er vel dette noe de har jobbet med en stund. Har ingen anelse hva det kan medføre av inntekter. Roblox betalte ut 740 M$ til utviklere i 2023, men det er selvfølgelig fordelt på veldig mange spill.

1 Like

Det som er tingen er at dette er et spill de fikk fjernet fra Roblox for litt over 1 år siden. Tror aldri de hadde gjort denne dealen hvis PD3 launchen hadde gått brukbart.

2 Likes

Vanskelig å si… tenker dette også er en strategi for å være tilgjengelig på mobil/ipad etter at Payday Crime War ble lagt ned. SB har lenge uttalt at de prøver å kapitalisere på Payday som merkevare, så passer bra inn i den strategien.

Ny ledelse nå da

Dette spillet er jo en tydelig del av Starbreeze sin strategi om å maksimere verdien av sine IP’er, samme med PUBG-spillet. De følger jo bare strategien sin, hvor det legges vekt på å utnytte eksisterende IP-er gjennom samarbeid og lisensiering på nye markeder.

Fra årsrapporten side 11:

Et prosjekt som Notoriety, hvis suksess og at det blir blant Roblox sine største titler, kan generere årlige inntekter på over 100MNOK.

F.eks. er det estimert at Adopt me! som er det største spillet uten Roblox Studio som publisher, genererer over 500MNOK i årlige inntekter. Notoriority bør kunne gi Starbreeze mellom 10-150MNOK i årlige inntekter, siden det her er snakk om royalties. Kanskje ikke all verden, men de trenger heller ikke å foreta seg all verden for de pengene, og det genererer en større fanskare til IP’en.

2 Likes

Så du tror SB kan tjene like mye på dette spillet som de gjør på PD2+PD3 ?

Nei jeg tror ingenting, men jeg vet at Notorority var populært. Og jeg tror jo ikke det blir noe mindre populært nå når det blir et offisielt produkt. Jeg bare viser til potensialet og hvorfor Starbreeze gjør som de gjør. Personlig synes jeg det er bra at de ser på slike muligheter for “passiv” inntekt. Mange sånne så blir det bra :slightly_smiling_face:

1 Like

Men du sier jo at dette spillet bør gi SB opp til 150M i året fra royalties så noe må du jo tro :wink:

Jeg tror ikke det da, det der er best case scenario og kommer vel etter all sannsynlighet ikke til å skje. Merk at jeg skrev mellom 10-150MNOK potensielt.

1 Like

Er ikke ute etter å hype opp Starbreeze. De er jo priset til konkurs allerede så det har jeg ikke behov for. Tenker bare at det er et godt tidspunkt å kjøpe et spillselskap som knapt har gjeld.

2 Likes

Men du må jo ha tenkt litt på dette siden du slenger ut 150MNOK ?

Ja det er snakk om mellom 10-30% royalties på inntektene her, så da kan du jo regne selv hva som er best case.

Bra respons på tw… x mener jeg

https://x.com/PAYDAYGame/status/1867223243335110884

3 Likes
4 Likes

Neste betalte DLC ser ut til å komme 3 februar, og inneholder Jacket fra Hotline Miami som spillbar figur. Det er mange som har ventet på at han, så får håpe det drar opp antall spillere noe. Enda ikke bekreftet om det kommer andre endringer med denne patchen, som f.eks. Armor2.0, overskill eller noe annet… https://www.youtube.com/watch?v=qbmSO59Ds8k

4 Likes