Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Godt at det skjer noe mer på publiseringsfronten. Interessant konsept, men kanskje ikke like salgbart som RoboQuest. Vi får se…

image

5 Likes

Hotfix! Det trengte de

1 Like

Bra at de er på ballen!

Spillertallene virker å ha stabilisert seg med en høyere bunn, men trenger å få litt moment på oppsiden her nå. Fremdeles ca 6x som spiller PD2. Søkeinteressen er imidlertid høyere for PD3 enn PD2 i hvert fall.

3 Likes

Fin utvikling på PS etter at Payday 3 ble inkludert i Playstation Plus 4. februar. Er nå det 3. mest nedlaste spillet på US store.

En deal som dette med Sony bør vel kunne gi Starbreeze $10Millioner+ i tillegg til mersalg DLC?

6 Likes

Lovende takter det! Hva er egentlig delingsnøkkelen med Sony?

Jeg tror du får noen prosenter basert på forventet salg ellers.

Det forklarer denne grafen

62% siste tre dager er ikke imponerende.

2 Likes

Det er vel som regel en engangssum som utbetales ifbm. PS Plus. Som med Gamepass og Epic Store?

Men vel bedre enn det har vært. Har det ikke ligget rundt drøye 43ish? PD3 har jo ikke akkurat vært bortskjemt med skryt siden launch så man tar det man får :sweat_smile:

Men fra spøk til revolver, må den jo høyere opp enn som så.

Jeg tenker at endel av kritikken er riktig. Endel av kritikken er fordi SB har satt av mindre ressurser til PD3 som på mange måter er litt misvisende. Det handler da mest om å vise hvor mye goodwill SB har.

Forsåvidt enig i det. Men, jeg syns de har gjort mye riktig det siste året, og tror ikke nødvendigvis at utviklingen videre blir så veldig amputert grunnet nedbemanningene (teamet det siste året har vært mye større en man kunne forvente videre). Men klart, de har satt seg selv i en selvforskyldt vanskelig situasjon, og har mye å bevise.

De gjør vel fine forbedringer og oppdateringer. Men problemet har vel blitt en omdømmesak, når de i tillegg sier at de nedbemanner PD3, så er jo dette det verste gamere hører om et spill som per def er aktivt. Det blir bensin på bålet, selv om det nødvendigvis ikke gjenspeiler seg i mengde content/oppdateringer. Syns spillet har hatt og har sykt bra potensiale, men jeg tror ikke de klarer å komme seg opp av denne gjørma. Holde på spillere virker å være vanskeligere enn noengang.

Gleder meg egentlig mest til blanke ark og project baxter. Der de kan slå litt (forhåpentligvis!) nedenfra og opp.

Ja, nå er jo situasjonen slik at de til de grader er i hundehuset, og alt som blir sagt og gjort blir tatt i verste mening. Men, det er jo viktig å se ting i sammenheng. Om de først oppskalerer teamet veldig slik de gjorde i fjor for å takle problemene (de selv har skapt) blir jo en nedbemanning nå relativt sett mindre ille enn om de hadde gjort det fra utgangspunktet. Oppfatter fanbasen som veldig svart/hvitt når virkeligheten er mer nyansert enn som så. Men, slik er realiteten nå.

Dersom vi antar at lansering skjer i Q4 2026, må Starbreeze hente penger innen det?

Det gjenstår jo å se men jeg tror helt klart det vil merkes. Det er flere ting som var i den opprinnelige roadmapen ( f.eks UE5 upgrade ) og OMD(offline mode) som ikke er levert . De snakket også en stund om å forbedre de heistene som var ved launch ( f.eks finne alternativ til wifisirklene som mange hater ).UE5 tror jeg svært få bryr seg om men både offline mode og fjerning av wifisirkler er ting jeg tror ville økt aktiviteten i spillet.

Hvis man har sett en del streams med Almir etter PD3 launchen så vet man at det har vært mange spørsmål om Jacket kommer tilbake. Når man ser aktiviteten etter dlc’en så ser det ut til at spillerene er fornøyd med den. Tror kanskje det blir nøkkelen framover. DVS, Komme med innhold som spillerene har spurt etter siden launch. Blir ikke overrasket om neste legacy heist(kanskje shadow raid ?) blir laget av LGL og er noe man må betale for.

2 Likes

Ikke utenkelig men er jo avhengig av mye ( avtale med Krafton,hvordan PD3 salget går framover, roboquest på PS5 +++ ).

2 Likes

Vil nok merkes noe ja. Men i min bok ville det vært rart om de skulle sakke veldig ned når de akkurat har satset så voldsomt. Det vil jo være å resignere, og da er det like greit å gi opp hele spillet.

Hvordan vil brøken være om de outsourcer det? Vil de betale mindre enn å gjøre det in-house?

Hadde håpet på et lit run frem mot tall, men helt dødt. Bare algoer som trader med seg selv.

SB trodde nok at effekten av OMB skulle være mye høyere enn den ble . Det å gi opp hele spillet ville jo være relativt teit både når man tenker på omdømme og at PD3 omsetter for 20MSEK+ per kvartal.
Med de justeringene de har gjort tenker jeg iallfall at de ikke taper noe på PD3 og så er det fremdeles en mulighet at de klarer å forbedre spill/inntekter i tiden framover.

Tenker det å outsource hele spillet er en dårlig ide men de har jo hele tiden outsourcet en del ting. F.eks LGL laget 2 av de heistene de kom med i 2024 og håper egentlig de fortsetter å bruke de.

1 Like

For the record, jeg mener ikke at de skal gi opp spillet. Det ville vært en rar vurdering nå tenker jeg. Jeg tror de vil fortsette å investere tid og penger i det, og tror også at det er mulig å snu det fremdeles.

Angående outsourcing var det ment som et spørsmål til deg ikke at jeg mener at de skal outsource hele spillet :slightly_smiling_face:

Vet du hvor mye de tjener på å fortsette med å outsource deler av det kontra å gjøre det selv?

Nei men jeg tenker at LGL sannsynligvis klarer å lage bedre heists enn det SB klarer selv .

3 Likes