Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Sååå, nedgang på 47 MSEK i Omsettningstilgonger og reduksjon i kortsiktig gjeld på 3 MSEK, så effektiv cash burn 47-3 = 44 MSEK?

Jeg antar endringene i leasinggjeld ikke er relevante.

De har 130mill.

Emisjon i høst da.

Emisjon, lån eller publishingavtale.

Eller, plutselig vesentlig økning i inntekter fra PD3 / PD2 :stuck_out_tongue:

Publishing deal er jo faktisk sansynlig.

1 Like

Du skal se de får Plaion som publisher på Baxter :stuck_out_tongue:

1 Like

Hvis vi regner cash burn på 44 MSEK for hvert kvartal framover og at de slipper Baxter i Q4 2026, så trenger de 7x44 MSEK = 308 MSEK. De har 130 MSEK, så de trenger 178 MSEK enten via emisjon, lån eller publishingavtale.

Jeg antar at Baxter er kommet såpass langt at det vil være mulig for Starbreeze å få en publishingavtale. Jeg kan ikke se for meg at de klarer å få et såpass stort lån (utenom et konvertibelt et), så da antar jeg emisjon. Med mcap på 366 MSEK, så vil de måtte kjøre en emisjon som øker antall aksjer med ca 50%…

(Btw, jeg antar egentlig utgiftene til SB vil øke nær release av Baxter. Du må kjøre markedsføring, storskala tester osv. Det koster.)

En publishingavtale er nok beste veien ut for SB, hvis de ikke klarer å kjøre en emisjon til over dagens kurs mot en potensiell oppkjøper… Å hente inn f.eks. 200 MSEK fra dagens aksjonærer høres drøyt ut…

Valuta ga -14 msek

Övriga kostnader uppgick till -13,9 MSEK (0) och avser valutakurseffekter avseende omvärdering av tillgångar och skulder i utländsk valuta.

Dollaren som falt mot SEK? Det var en veldig stor effekt…

EDIT det må vel nesten være inntekter det er snakk om. De har vel ikke valutasikrede lån i USD. I så fall vil det jo bety at effekten blir varig, dvs at fordi SEK har styrket seg mot USD, så vil de få en varig negativ effekt av det.

1 Like

Dollar svekket seg med 10%

Nei da ville det ikke bli ført som en kostnad

De har jo 130 millioner inntekter i dollar som ikke er betalt ut

Altså, det må hovedsakelig gjelde disse to punktene tenker jeg
image

Altså, hvis SB har mye av sine likvide midler i dollar, så kan dette også gi mening, men det finner jeg veldig spesielt i så fall.

Poenget mitt er at SB ikke kan øke prisene de har i dollar, så vil den styrkede svenske kronen ha redusert inntektene sine fra USA med 10%. SEK har også styrket seg mot EUR, så også der ser det ut til å få en effekt, men litt mindre, 5-6%?

1 Like

Ok misforsto hva du mente med inntekter

En ting man bør ta med er at PD3 ga 33 millioner, men det ville vært 66 nå etter at de kjøpte tilbake rettighetene

Delte de ikke utgiftene til PD3 også? De var nok garantert mindre enn 33 MSEK, så det vil slå positivt ut.

Btw, jeg har hevet ut endel tall (som ikke ser ut til å ha vært så riktige) og fått endel rettelser her fra deg. Hvis du skulle gjettet på cash burn for Q2, hvor ville du da landet?

1 Like

Spørsmålet er om db skal ha noe fremover, men det er vel først når de går i pluss

Med 100% av inntekene og mye mindre team bør vel PD3 gå i pluss ?

En annen ting som er greit når de selv er publisher er at cash ikke tar veien om Plaion før de havner hos SB.

1 Like

Jeg mener at de også skal ha hentet inn utviklingskostnadene

De brukte 32 MSEK+ på spillutvikling etter nedskrivninger, så jeg vil si at de går i pluss på driften, problemet er investeringene som bruker opp cash.

• Av- och nedskrivningar uppgick till -44,5 MSEK (-71,8).

Gammel moro koster.

Tenkte mer på at man etterhvert bør forvente at DB får litt cash .

2 Likes

Vel, når de skriver ned for 44 MSEK og har 33 MSEK i inntekter, så ser det ikke lyst ut :stuck_out_tongue: