Hvor mye hadde de hatt uten revenue share med Plaion ?
Ned og avskrivninger påvirker ikke cash flow
Merker at jeg vel egentlig må fram med Excel for å kunne komme noe vei med regnskapet til SB og veien videre…
Synes Q1 presentasjon høres ganske lovende ut når det gjelder planer for Payday universet. Kan virke som de faktisk har noe mer konkrete muligheter rundt TV/film, og at de også kommer til å slippe mer innhold til PD2 fremover. De nevner også at det kom inn 95M i Q2 bl.a. fra tidligere salg (bl.a. PS pluss), som ble forsinket på grunn av forhandlingene med Playon. Så i realiteten har de rundt 220M i cash og cash equivalents.
Dette er i mine øyne en positiv rapport, driftsmessig er jo SB i pluss her med 15MSEK.
Kostnader som trekker ned resultatet er ikke varige kostnader, inkludert:
- Av- og nedskriinger -44,5MSEK <-Blir stadig lavere nedskrivinger på PD3.
- Gammel leiekontrakt -16,5MSEK ← Engangskostnad ifbm. oppsigelse leiekontrakt.
- Nedskriving forskuddsroyalty -13,6MSEK ← nedskriving ifbm. eldre prosjekter.
- Valutatap -13,9MSEK ← Urealiserte kursdifferanser
Samtidig investeres det mye, 46MSEK er gått til investering i spillene. Oppgjøret fra emisjonen med Plaion vil komme i Q2 og sånn sett påvirke cash flow der.
Lanseringer nå i mai:
- Out of Sight PC/PS5/Xbox/Switch
- Roboquest PS4/PS5
I tillegg kommer update til PD3 og vertical slice på Project Baxter. Noe som antageligvis betyr at de har en spillbar demo.
Blir bra dette her. Løp og kjøp! (not financial advice)
De har tidligere uttalt at de har hatt en spillbar demo som har blitt vist til investorer. Med vertical slice så tror jeg de mener en mer ferdigstilt del av spillet, som f.eks. ett eller et par brett der kvalitet og spillbarhet vil være mer som det endelige spillet.
Om Baxter/vertical slice. Beta eller early access?
our ambition is to involve our player community in development to ensure the best possible player experience.
Greit å se på disse to i sammenheng?
dette inkluderer de 33 millionene fra emisjonen hvorav 29 millioner går tilbake til Plaion
Hvis man først tar med det, så må man nesten trekke fra det de har i kortsiktige “gjeld” Lease kan vi se bort i fra. Det blir da 66+34 = 100 MSEK. Du får da 220MSEK -29 MSEK - 100 MSEK = 91 MSEK i effektiv cash/equivalents.
Nja de har vel ikke 0 fordringer igjen. Jeg forsto det som at dette var kontantene de satt med nå, men det var litt vanskelig å følge med på presentasjonen uten slideshow🙃
Enig, jeg hadde nok brukt 262 MSEK ikke 220 MSEK, så da må man oppjustere tallet mitt over med 42 MSEK. Vi er da på 133 MSEK.
Det er en grei balanse mellom kundefordringer og leverandørgjeld osv, så… Kan nesten bare se på cash
Jeg er litt mer optimist for veien videre enn jeg skrev i noen poster over, for jeg vil jo tro at Q2 kan gi lavere cash burn enn Q1.
De tok opp db igjen i presentasjonen at de skal ha 33% av overskuddet etter at PD3 har tjent inn igjen utviklingskostnadene, spm er hvor langt unna de er
Ja det er fornuftig å se disse i sammenheng, men de betyr jo ikke det samme.
Av- og nedskrivinger er en regnskapskostnad for innhold som ble utviklet tidligere, men ikke en kontantutgift i dette kvartalet. Investeringene på 46MSEK er derimot nye kontantutlegg som er aktivert under immaterielle eiendeler (som er spill under utvikling) - disse vil bli avskrevet over flere år etter hvert som spillene lanseres.
Bør ses i sammenheng som du sier, men avskrivningen er investeringer som er tatt tidligere, mens de 46MSEK som er investert i dette kvartalet først blir en kostnad i regnskapet senere.
De 44,5MSEK i av- og nedskrivinger påvirker resultatet (EBITDA) men ikke cash flow/kontanter.
Av- og nedskrivningene viser hvor mye av tidligere kapitaliserte kostnader som «forbrukes» nå, mens de 46 MSEK forteller hvor mye nytt innhold Starbreeze bygger opp til fremtidige lanseringer.
Så du har jo rett men det er jo viktig å se på begge tallene.
Markedet i dag: var dette en god eller dårlig rapport? Nei. Ja. Nei. Ja. Tjah?
Q2 cash utvikling
- 20 MSEK i pluss (eller bedre)
- 10-19 MSEK i pluss
- 0-9 MSEK i pluss
- -1 - 10 MSEK i minus
- -11 - 20 MSEK i minus
- -21 - 30 MSEK i minus
- -31 - 40 MSEK i minus
- -41 - 50 MSEK i minus
- -51 - 60 MSEK i minus
- -60 MSEK i minus (eller verre)
0 stemmegivere
Fin analyse fra Redeye her, hvor de estimerer at Starbreeze har 110MSEK i cash ved utgangen av året. De mener også at SB er en bra kandidat for oppkjøp, med lav EV.
Redeye mener oppsiden er betydelig hvis SB klarer å revitalisere Payday 3. Nedsiden er fortsatt manglende spillervekst kombinert med økte kostnader.
Base case: SEK 0,45 (uendret)
Fair value: SEK 0,17 - 0,85 (uendret)
Redeye sin analyse som driver kursen tenker jeg. Såpass vanskelig å lese Q-rapporten at analysen nok endrer meningen til mange.
Since there are still recoupable costs associated with Payday 3 and the publishing agreement with PLAION (Embracer), we are not expecting any profit sharing with Digital Bros during 2025.
Ja, selv med de salgstallene Payday 3 hadde, så er de mao fortsatt i minus