Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Det er litt morsomt hvordan Q-tallene fikk aksjen til å falle. Jeg syntes tallene var ok og spesielt etter å ha hørt på den nye CEO-en og hva han har gjort og hvordan SB ble organisert fikk meg til å endelig investere med litt lengre horisont. Nå ser det ut til at markedet har kommet til samme konklusjon.

(Som vanlig for meg når det kommer til aksjer med noe usikre finanser, jeg har bare type 6% investert her. Jeg foretrekker aksjer med stor ordrebok, som har positiv cash flow og positiv EPS)

1 Like

«Markedet» 500 tusen omsatt :sweat_smile:

3 Likes

Altså, SB har vært uinvesterbar over lang tid, perfekt å ta inngang, for så å selge når resten legger merke til at den er ok igjen.

2 Likes

Det er litt interessant å se utviklingen i reviews for Payday 3. Review-scoren er fortsatt ikke bra nok nå i 2025, men så lenge det er cash-positivt å fortsette utviklingen der, så kan kanskje Starbreeze klare å få folk såpass fornøyd med spillet at det selger igjen?

40% positive reviews i 2023

49% positive i 2024

64% positive i 2025

Til sammenligning har Payday 2 ca 11500 reviews som er 91% positive i 2025, så ca dobbelt så mange reviews i 2025 som Payday 3.

Det som mangler for Payday 2 er jo nytt innhold, man ser at det mangler “topper” som jeg antar kommer når spillet er på salg og de har en ny DLC. Det virker jo som de skal komme med en ny DLC til Payday 2, jeg tenker den vil gjøre det rimelig bra.

7 Likes

Føler dlc’ene har hatt mindre og mindre påvirkning på både spillertall og reviews men kanskje den som kommer i neste uke kan endre på det ?

Jeg har fulgt med med et halvt øye. Er det snakk om DLC til Payday 2? Hvis de lager en DLC til Payday 2, hva er salgsprisen, og hvor mange kjøper den?

Hvor stor utfordring for dagens org. er det å lage en slik DLC?

Det må være svært mye penger å hente der, all den tid spillet er så populært.

Alt snakket om å lage tv og film av Payday, det tror jeg er et blindspor. At de utforsker det litt, greit nok. Håper ikke de bruker mye ressurser der nå. De må ha fokus på core business: lage spill som selger.

1 Like

Den som kommer i neste uke er til PD3 .

2 Likes

Har det vært snakk om å ta opp utviklingen av nytt innhold til Payday 2?

Ja de har snakket om det siden i vår så burde ikke være veldig langt unna. Er også litt spent på om de gjør det selv eller om de f.eks får LGL til å lage innhold til PD2.

2 Likes
5 Likes

Skader ikke med litt positive oppmerksomhet rundt neste DLC. Også fint om de avslutter det andre året med et heist som viser at SB er på rett vei.

Noen tok et jafs i sluttauksjonen

3 Likes

1,2mill aksjer, eller ca 200 TSEK

Selv om folk er positive til det nye heistet så har det ikke akkurat fått gang på salg og spillertall. De må nok komme med en bra roadmap og et gratis heist eller 2 for å få opp aktiviteten.

2 Likes

Ett enkelt heist endrer ikke hovedproblemet med replayability, og at det er liten grunn til å grinde ut over level 150. Men jeg tenker Delivery Charge er en grei avslutting av år 2, som kanskje peker mot en endring i hvordan de lager heist med større fokus på tilfeldighet fremover. Jeg har en forhåpning om at det kommer mer informasjon om planene fremover i forbindelse med 2 årsdagen 18 sept, men vi får se.

2 Likes

Nei men når peak CCU går fra ca 500 til ca 1000 etter et nytt heist så kan det diskuteres om det hadde vært bedre om heistet var gratis(eller hatt en lavere pris) for å få mer aktivitet.

2 Likes

78% positive reviews, men are 131 reviews totalt. (min utheving)

ironically this DLC heist is very good. It might be one of or the most replay-able mission in payday history. Very fun intense loud moments, the map and enemies get funneled in a very challenging and exciting fashion. My only gripe is that it’s another night warehouse mission, honestly if they had just made it day/bright it would’ve looked a bit more interesting, but in terms of gameplay? it’s very fun

(overkill add another ‘day/morning’ favor or modifier that would be amazing)

Å ha veldig visuelt endret inntrykk på hvert eneste quest, selv med omtrent samme innhold endrer måten man oppfatter det veldig. Jeg tenker at det må være noe av det billigere å endre…

https://store.steampowered.com/app/3858460/PAYDAY_3_Delivery_Charge_Heist/#app_reviews_hash

Payday 3 kom ut 21. sep. 2023. Nesten rart dette questet ikke er en del av en “Year 2” pakke e.l.

Btw, ikke bare er det siste heistet ikke gratis, men det koster 75 kr. Forrige heist kostet 49 kr. Dette heistet har på 4 dager gitt 131 reviews. Forrige heist ga 171 reviews på første dag. :thinking:

3 Likes

Jo, men boosten i aktivitet ville nok uansett vært midlertidig slik spillet er nå. Vi vet at det er omfattende endringer til PD3 på vei. Hvis det fører til en økning i antall spillere så kan de alltids selge Delivery Charge til redusert pris eller som en del av en samlepakke for år 2 senere.

2 Likes

Starbreeze deltar på Tokyo Game Show i Japan 25-28 september. Vil tro at vi får se noe fra Project Baxter her.
image

Det at SB kom inn under Indieparaplyen betyr at dem har fått gratis messeplass. Det er 80 indie-titler som får delta gratis, såkalte “SELECTED INDIE 80”. Selskapene kan søke, og en egen komite avgjør hvem som kommer gjennom nåløyet.

Det er ikke store boothen (2x2m), men pakken i seg selv, med markedsføring, meetups (business matching verktøy) og presse virker jo å være veldig bra.
image

Selv om Japan ikke har et stort D&D-miljø (noe som kanskje gjør Project Baxter “Indie”?), har TGS et globalt nedslagsfelt som gjør messen til en av fin arena å vise frem et vestlig fantasy-RPG?

Spill som finnes på Steam legges automatisk i TGS-salget og får plass på forsidens “Selected Indie 80”-faner, som jo er reklame gull verdt. Får håpe Project Baxter er på plass på Steam til da (det bør de klare å få til). Kanskje kan det gi en skikkelig boost i antall wishlist-tilføyelser i løpet av messen.

6 Likes

Det håper jeg egentlig ikke, et år i forveien er for tidlig. Hvilke features skal de skryte av nå, et år før lansering? Det er neppe noe som er spikret på dette tidspunktet.