Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Volum: 17k aksjer, totaltpris, under 5000 SEK :stuck_out_tongue:

Var et forsøk på å live opp situasjon med litt humor

3 Likes

Aksjen er jo “død” inntil de faktisk kommer med noen nyheter. Noe jeg kom fram til etter å ha gjort en ekstra vurdering etter kjøpet mitt. :stuck_out_tongue:

67% siste 7 dager. 62% siste 30 dager. Mindre salg siste 7 dager

Google trend på vei ned

Content til Payday 2 vil jeg påstå vil være den beste triggeren. Payday 2 har 904 90% positive reviews siste 30 dager.

1 Like

AK har vel sagt at det kommer flere nyheter i september, så da kan vi håpe på triggere om ikke så lenge. Ville tro at 2-års dagen for lansering av Payday 3 (18 sept) ville være et fint tidspunkt å si noe om planene fremover.

3 Likes

Og juli var nok den beste måneden på lenge for PD3 og hadde ca 20 dager mellom 100 og 200 på GTS.

Sånn har det jo vært en god stund nå og tenker jo at de burde over 70% siste 30 dager før man kanskje kan begynne å håpe på en liten økning i inntektene fra spillet. Veldig spent på hva de kommer med i roadmap’en og med tanke på hva CEO sier så skal det jo komme store endringer. Tror det hadde vært positivt ( både med tanke på reviews og kostnader) hvis de hadde droppet nebula og gått over til p2p.

1 Like

Strukturen de kjører nå var nok best med tanke på piratkopiering i starten, men ja, p2p er veldig mye billigere og når man får kjøpt spillet for 150kr eller mindre på salg, så tviler jeg på at det er en stor trussel.

Samtidig, det er mest sannsynligvis teknisk utfordrende å bytte over og jeg vet ikke hvor mange nye spillere det ville trukket. Nytt content, vis at du satser, få litt positive vibber og så gjør jobben? :thinking:

Den lavest hengende frukten er vel kanskje Payday 2 content. De har vesentlig flere spillere. Sist content der var i 2023 en gang? :thinking:

Det er nok en tung jobb men spørsmålet er om det alikevel vil være lønnsomt på sikt spesielt siden de nå øker investeringene i spillet. Jeg tenker iallfall at nebula+servere har ødelagt veldig mye for PD3 og de hadde nok vært i en annen situasjon om de hadde valgt p2p fra start. Blir jo også interessant å se hva de gjør med servere vs p2p på Baxter.

Har aldri forstått hvorfor de stoppet med innhold til PD2. Jeg forstår jo at de helst vil ha folk over på PD3 men når man har såpass mange aktive spillere som de har i PD2 så burde det ikke være vanskelig å øke inntektene fra spillet. Jeg tror det har vært veldig bra for SB å få ny CEO og føler han har fokus på de rette tingene. Når man har et selskap hvor mange har vært der lenge så er det greit å få inn en ny på topp som tenker nytt og rydder litt i hierarkiet

5 Likes

Denne vil gå vilt bra i 2026. Her er det potensiale for 400% på ett år. Ikke mange aksjer som er der…

1 Like

Tenker vi får en god indikasjon i løpet av 2025

1 Like

The devs have put quite a bit of work into making this game significantly better than it was on launch. Its far smoother than PD2 in terms of gameplay, but it’s very much the say gameplay loop with some added variation. getting a party together is also a million times easier than in PD2. That being said, it’s hard to get behind their overhaul of the monetization when upgraded edition owners now have to buy a Y1 pass for $30 to get 2 $10 heists, which is… kinda what they aimed to move away from. $30 for the 4 isnt the worst thing, but not accounting for that has likely cost them quite a few y1 pass sales. Either way, it’s certainly a game id rec, but don’t buy the upgraded editions unless they have the y1 pass, otherwise just grab the base and go from there, no extra cosmetics are worth cash, but ymmv.

Snart på tide med en Year 2 bundle til en god pris for nye spillere? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ja, ville vært fornuftig å lansere en year 2 edition (som erstatter year 1) som også inneholder Party Powder og Delivery Charge. Antar Jacket må holdes utenom pga lisensavtale og inntektsfordeling med Miami Hotline utvikler.

Hadde ikke fått med meg at de gjorde en ny research update noen dager senere der de faktisk hevet estimatene for H2:

Starbreeze: Effect from “publishing switch” in Q3

RESEARCH UPDATE

2025-08-21

09:34

Despite a weaker-than-expected quarter in terms of revenue and profitability, we are raising our sales estimates for the second half of 2025. We had previously assumed that the ownership of the publishing rights from Payday 3 would have a strong impact already in Q2. However, the switch of revenues from the distribution platforms takes 1–2 months, which means that the effect will instead appear in Q3 according to our new assumptions.

3 Likes

As of the end of the quarter, the company’s cash position was SEK156m. The company had a postive cash flow during the period of SEK26m. Excluding the rights issue of SEK33, the cash flow was still strong compared to the reported result.

We expect a net cash position in Starbreeze of roughly SEK110m at the end of 2025.

Så de forventer en cash burn på 23 MSEK kvartalet. Med den raten, så har de cash til midten av Q1 2027.

En Q4 2026 self-publishing launch of Project Baxter høres for meg ut som veldig risky business. Enten må de lansere i Q3 2026 eller tidligere, eller så må de skaffe seg en publisher.

Hvis man skal gjøre en risk/reward analyse her, så vil jeg påstå at enten, så må SB indikere en Q3 eller tidligere lansering av Project Baxter i løpet av 2025, eller skaffe seg en publisher, eller ha økt inntektene mer enn det Redeye estimerer. Hvis ingen av disse tre punktene slår til, så tenker jeg risikoen har økt vesentlig.

2 Likes

Altså spørsmålet er jo om hvordan tilbakekjøp av rettigheter spiller inn, de gikk vel ut nesten like mye som det kom inn fra emisjonen, selv om det er litt vanskelig å se hvordan det er ført opp i regnskapet

Jeg har bare sett på hva Redeye har estimert i cash nå vs ved årsslutt, diff på 46 MSEK, eller 23 MSEK/kvartalet.

137.5 Msek står det i tabellen

Lurer på om du blander sammen net cash og cash position her

1 Like

Det er faktisk Redeye som roter her, dette er begge deler sitater fra den rapporten.

We expect a net cash position in Starbreeze of roughly SEK110m at the end of 2025.

We estimate a net cash position of approximately SEK140m by the end of 2025

I tillegg til at jeg har rotet det litt sammen. Problemet er vel at de bruker net cash ett sted og cash et annet sted. Også har de oppgitt to veldig forskjellige tall for net cash på slutten av 2025. I tabellen hvor de viser 137,5 har de nok bare rundet opp til 140m i teksten…

1 Like

Sommerpraktikanten fortsatt på jobb etter skoletid? :crazy_face:

Net cash position er jo når man trekker fra kortsiktig gjeld og cash position er hvor mye de har på konto (cash and equivalents), så her var det mye rot fra redeye hvis de bruker dette om hverandre.

2 Likes

Litt action :grinning: