Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Lurer på hvor mange Infamous Bundles som faktisk selges nå for tiden. Selv før prisen økte så var det en betydelig terskel å skulle betale 1300 kr for en DLC pakke for et eldre spill. Så tviler på at det er så mye å refundere.

Når det er sagt så er jeg enig i at prisøkningen gir unødvendig støy rundt det som egentlig er et godt tilbud for de som ønsker tilgang til alle DLC i en periode.

2 Likes

Helt enig, var helt unødvendig

2 Likes

image

7 Likes

Påvirket reviews til både PD2 og PD3 det der. Mixed nå på PD2.
image

Går forhåpentligvis fort over. Personlig synes jeg spillerne overreagerer noe voldsomt men men sånn er det :sweat_smile:

2 Likes

De som stemmer dem ned hadde ikke tenkt å kjøpe den pakken samme hva, så er det litt bullshit ja. Samtidig, som du sier, Starbreeze kjenner spillereglene.

PD3 er nå #65 på GTS. Beste plassering siden launch ? I tillegg ligger PD2 som #93

7 Likes

Kanskje ikke så rart når Steam gir dem plass på førstesiden :wink:

Payday 3 er vel på 67% salg for første gang og koster rett under hundrelappen.

5 Likes

Ingen nyheter fra TGS, det ser ut som Starbreeze er der som del av en svensk delegasjon. Så det er jo mulig de er der bare for å mingle litt.

Her er plasseringen deres:

Det sagt, så ble det sagt på presentasjonen at de ville dele mer i slutten av september/begynnelsen av oktober. Så det vil nok komme noe snart. De prøver sikkert også å unngå at det krasjer med nyhetene fra PD3.

Payday 3 er fortsatt på en relativt solide 71. plass på Steam GTS og Payday 2 på 108. plass. Ekstremt uheldig med timingen på forbanna folk som voter ned spillet pga prisingen av expansion.

Begge spillene har fått en vesentlig boost

og er på sitt høyeste nivå siden februar

2 Likes

Hadde vært interessant å sett spillertallene til PD2 hvis det kom noe nytt innhold.

2 Likes

En ting jeg lurer på er om de 49kr/mnd de nå tar rett og slett er litt dyrt? Hvordan er priselastiteten her?

1 Like

Starbreeze avslutter Project Baxter for å fokusere alle ressurser på Payday.

Starbreeze AB (publ) today announces that it will discontinue development of Project Baxter. Following a strategic review, the Board of Directors and management have concluded that resources are best deployed to accelerate the growth of Starbreeze’s flagship PAYDAY franchise. The decision results in a non-cash impairment of approximately SEK 255 million in the third quarter of 2025 related to previously capitalized development costs. The write-down reflects disciplined portfolio management, ensuring that investment is concentrated in projects with the greatest long-term value creation potential.

The discontinuation of Baxter resulted in a non cash impairment of SEK 255 million in the third quarter consisting of previously recognized development expenses. This write-down is fully related to previously recognized development expenses and has no effect on Starbreeze’s cash position. Headcount will be reduced by approximately 44 FTEs across employees and contractors, leading to a lower cost base going forward. The discontinuation of Baxter, combined with an increased focus on the PAYDAY franchise, will enable Starbreeze to become cash-flow positive in 2026.

Starbreeze will shortly present its updated strategy, detailing its renewed PAYDAY-centered growth path and plans to expand the heisting genre into new experiences and markets.

1 Like

Starbreeze AB (publ) today presents its updated strategy to strengthen the company’s leadership in the heisting genre, centered on the PAYDAY franchise and supported by an operating model built for live-engagement at scale and disciplined resource allocation. The strategy focuses on deepening player engagement, broadening platform reach, and diversifying revenue streams.

Strategic pillars for growth

1. PAYDAY (Core IP)
    Our flagships and primary revenue drivers are our PAYDAY games. PAYDAY 3 is being developed into a scalable live-engagement platform to engage millions of players worldwide. The franchise will evolve into a modern live-engagement game through ongoing technology upgrades, expansion and refinement of the player experience, and enhanced engagement models designed to be both fair and sustainable.
  2. Heisting Experiences
    New games and experiences that broaden the heisting genre beyond Starbreeze’s core projects. These include spin-offs, narrative-driven projects, and franchise expansion to new platforms that expand the PAYDAY universe and beyond while opening new revenue streams, creating a broader portfolio of heisting experiences.
  3. Special Operations (Work-for-Hire)
    A selective and profitable services business that supports competence development and strengthens our teams. The projects complement the development of PAYDAY and maintain flexibility through partnerships with leading industry players.

Operating model for execution
In recent months, Starbreeze has implemented a simplified, empowered matrix structure with clear product ownership and functional leadership. This supports cross-functional delivery at accelerated speed. To support execution, the PAYDAY 3 team will grow to about 50 employees before year-end 2025 and continue to grow in line with increased player engagement.

Hva tenker dere om denne strategiske endringen?

Overraskende!

er vel mere i sjokk over denne nyheten, På lang sikt kan det jo være bra, men å avslutte utviklingen av et spill som de mener (mente? )er unikt og bra, jeg vet ikke hva jeg skal si.

1 Like

Er overasket selv. Ledelsen virker veldig vinglete, og man avsluttet jo her et prosjekt med en veldig sterk merkevare og legger alle eggene i en kurv. Samtidig kan det tenkes at laserfokus er det selskapet trenger. Spent på hvordan markedet reagerer.

Jeg må jo si at det høres helt crazy ut å putte 255 MSEK i et spill for så å stoppe utviklingen. De må da ha sett at de ikke kom til å ha nok cash til å avslutte den utviklingen og at de samtidig ikke har klart å få seg en publisher å dele kostnadene med. Project Baxter hadde ikke en spill-IP de kunne hvile seg på, bare en generell IP. Overkill's The Walking Dead - Wikipedia er jo et eksempel på hvor galt det kan gå.

Investeringstankegangen min her var at SB ville ha nok cash til å lansere Project Baxter. Når dette nå ikke skjer, så må jeg reevaluere.

Med en Market Cap på 291 MSEK, så er jo da spørsmålet, tror jeg SB kan klare å få Payday 2 og 3 til å forsvare den prisingen? Svaret er… jeg må tenke på det. :stuck_out_tongue:

Nei, det kom en ny CEO 1. april. Den 6. mai, så sikret han publishing-rettighetene til Payday 3. At han fortsetter å dra selskapet i Payday-retningen er forenelig med det han har gjort - om ikke forenelig med hva selskapet har gjort tidligere.

1 Like

Det er sant. Glemte at de akkurat har byttet CEO.

Er mye penger å kaste bort ja. Voldsomme kursutslag. -45% etter open, så +55%.

1 Like