Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Hva betyr dette? Høres ut som noe crossover mellom Payday 2 og 3? :thinking:

Godt spørsmål. Har vel med dette å gjøre?

PAYDAY 3 is being developed into a scalable live-engagement platform to engage millions of players worldwide. The franchise will evolve into a modern live-engagement game through ongoing technology upgrades, expansion and refinement of the player experience, and enhanced engagement models designed to be both fair and sustainable.

New games and experiences that broaden the heisting genre beyond Starbreeze’s core projects. These include spin-offs, narrative-driven projects, and franchise expansion to new platforms that expand the PAYDAY universe and beyond while opening new revenue streams, creating a broader portfolio of heisting experiences.

1 Like

Kanskje vi ser populære PD3 heists bli “konvertert” til PD2 ? Må jo være den rimeligste måten å få ut bra content til PD2.

1 Like

Evt at nye heists til PD3 også kommer ut til PD2?

Jeg tenker at kanskje det viktigste ville vært å få PD3 opp på samme nivå som PD2 når det kommer til QoL features.

1 Like

Synes det høres fornuftig ut. Selv om det sannsynligvis er vanskelig å lage heists som er 100% like i PD2/PD3 så er det iallfall mye bedre enn å lage helt forskjellige heists til spillene.

Sist torsdag gikk de gjennom de 2 første årene til PD2 og i dag skulle den nye game directoren være med på streamen. Regner med vi får vite en del av planene deres for PD.

2 Likes

Når er den streamen? Skjønner fremdeles ikke helt hvordan de skal få alle spillerne over til PD3 om de fortsetter å produsere innhold til PD2. Hva er incentivet til å bytte?

Æsj det ødelegger jo selg ved lansering strategien min :sob:

Men sikkert lurt på sikt

2 Likes

Overraskende og litt skuffende utvikling, men det er tross alt vanskeligere å lansere en nytt spillkonsept enn å lene seg på eksisterende IP. Risiko er vel at de ved lansering av Baxter hadde blitt stående med to spill som krevde betydelige ressurser til videreutvikling, og lite penger til å løfte frem noen av spillene. Kan alltids håpe at de kan bruke elementer fra Baxter i et annet prosjekt.

1 Like

min også, på sikt kan jo dette være en geni-strek hvis omlegginga fungerer, men det var jo hype og release av baxter + bedring av payday3 som var hovedideen min med investeringen.

2 Likes

Føler dette er helt motsatt av Bo sine megalomanske planer om å gjøre alt mulig rart, nå blir det fult fokus på kjernen til Starbreeze

3 Likes

Hvis planen faktisk funker så vil de som kjøpte panikksalget i dag ha gjort sitt livs beste investering

4 Likes

For Payday 3, så er det jo en rekke helt konkrete ting folk klager på, der de gir Payday 3 rundt 60% positive og 40% negative reviews. Å fikse disse vil jo faktisk gjøre noe for salget.

Jeg spiller fortsatt Diablo 2 av og til, selv om det er dritgammelt. Hvorfor? Vel, det har en helt spesiell balanse som jeg ikke finner i noe annet spill. Kompleksiteten når det kommer til item creation er flere hakk under f.eks. Path of Exile (2). Jeg har også spillt Diablo 3, men kom meg aldri så langt som å kjøpe Diablo 4.

Poenget mitt er at det er ikke nødvendigvis noe enten eller her. Payday 2 og 3 er forskjellige spill, selv om det er mye likt. Også har du det med at det er noe sånt som 20 millioner PD2 eiere…

1 Like

TOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Starbreeze har i Baxter haft ett bra projekt, men med begränsade resurser måste man välja väg och nu kom bolaget till ett läge då investeringar måste prioriteras år det hållet där de gör mest nytta.

Det säger gamingbolagets finanschef Mats Juhl till Nyhetsbyrån Direkt.

Starbreeze meddelade under morgonen att utvecklingen av Projekt Baxter läggs ned för att i stället lägga resurser på att accelerera tillväxten av bolagets franchise Payday .

“Det är både ett skifte i strategi med att vi tydligt fokuserar på Payday framåt, vi ser potentialen i det IP:t väldigt mycket starkare. Sen ser man en trend i marknaden generellt sett att allt fler bolag går mot etablerade IP:n och fokuserar på det för att det är tryggare”, säger han.

För att stödja utvecklingen kommer Payday 3 -teamet att växa till cirka 50 anställda före årsskiftet från omkring 20 i dag.

Avvecklingen av Baxter resulterar i en icke-kassaflödespåverkande nedskrivning på cirka 255 miljoner kronor under det tredje kvartalet i år. Avvecklingen ska i kombination med ett ökat fokus på Payday göra det möjligt för Starbreeze att bli kassaflödespositiva under 2026.

Räcker det med nedläggningen av Baxter för att nå dit?

“Nej det gör det inte. I och med att vi fortsätter investera och ökar teamet i Payday 3 är det självklart så att vi behöver se en försäljningstillväxt även där. Samtidigt gör vi också mer på Payday 2 så vi kommer sannolikt se en ökad försäljning även där. Men det är klart att nedstängningen av Baxter medför en kostnadsbesparing eftersom vi blir färre /…/ det gör att vi kommer ner rätt så rejält i kostnadsmassa också, det bidrar men samtidigt kommer det krävas en ökad försäljning”, säger han och fortsätter:

“Men vi känner oss trygga med den plan vi har och den strategi vi har framöver”, säger han.

Payday 3 har sedan kort efter lanseringen för omkring två år sedan haft betydligt lägre CCU-tal (concurrent users - hur många som spelar spelet samtidigt) än föregångaren i serien.

Är det en del av beslutet?

“Ja, för att få i gång Payday 3 och göra spelet starkare krävs investeringar så klart. Där gör vi en del både tekniskt i spelet, och att utveckla mer innehåll för att bygga upp det som ett större och starkare spel. Det finns ingen magisk formel för det där utan det är hårt och kontinuerligt arbetet så ska vi lyfta det och göra det till ett större spel igen”, säger han och fortsätter:

“Vi hade ett stort spelarantal i samband med lanseringen och vi ser ett större ett ökat spelintresse varje gång vi släpper lite innehåll. Om du jämför Payday 2 och Payday 3 är Payday 2 ett väldigt mycket större spel vad gäller innehåll, men ambitionen är så klart att lyfta Payday 3 och ta det till en nivå som är långsiktigt stabil och på en högre nivå än vad det är i dag. Vilket vi är helt övertygade om att vi kan”, säger Mats Juhl.

2 Likes

Gode poenger det. Vet vi hvilket av spillene tjener de mest på per solgte enhet?

1 Like

Må sjekke, men jeg tror det er Payday 3. Det kommer jo samtidig av at de ikke har sluppet innhold til Payday 2 på lenge. :wink:

EDIT morsomt å se at kursen egentlig holder seg ganske greit i dag. :stuck_out_tongue:

1 Like

+73% fra bunnen intra. Stabilt :sweat_smile:

Kan dette har vært siste flush ned?

1 Like

Faren for at de går tom for cash i 2026 er jo redusert en god del :slight_smile:

4 Likes

Det er faktisk litt komisk å se hvor lavt Project Baxter var priset inn i denne aksjen. Vet ikke engang om aksjen ender opp i minus i dag.

En ting er i hvert fall sikkert, dette er veldig god PR for Payday 2 og 3, at nå kommer Starbreeze til å øke antall utviklere på spillet med 150%.

Da de annonserte at de reduserte teamet på PD3 og fokuserte på wfh og Baxter fikk de jo en haug med negative reviews på PD3. Får vi mottsatt effekt i dag ? ( Tror ikke det selv men man vet jo aldri)

De har jo gjort minimalt med PD2 de siste 2 årene så må jo være PD2 .

3 Likes

Ja, positive reviews får de neppe, men goodwill antar jeg de får. Denne nyheten antar jeg blir postet av mange gaming-sites som en god nyhet for Payday 2 og 3.

4 Likes