Spilltest for Aces High starter 20 august, så samme dag som Q2-tallene slippes.
Absolutt, men jeg tror ikke SB per i dag har penger til å betale Nitro Games over 45 mill for å utvikle et spill for dem. Hadde det vært snakk om å lisensiere ut IP så kunne det passet bedre.
Hmm ja godt mulig du har rett i det, er kanskje litt mye å gå inn med nå.
Annet nytt->
Aces High fra ca 41:40:
https://vrgamesshowcase.com/
Ser recent reviews igjen er under 70%, er nå på 69%.
Har prisen på hovedspillet endret seg? Mener den var høyere før? Prisen på Year 1 edition og Year 2 edition er drøy. Ikke rart spillet knapt selger utenom på salg.
… ikke at det er noe billigere med Payday 2, der koster pakka med 75 utvidelser 1200 spenn 
Ja de har satt ned prisene i enkelte land.
https://www.paydaythegame.com/news/payday/2026/04/upcoming-pricing-changes/
Antageligvis for å tiltrekke seg asiatiske og kanskje noen østblokkland. Det ser ut som det har fungert ut fra reviews, da det er mange reviews i det siste som ikke er “dine språk” når man filtrerer i Steam.
Jeg tror de kommer til å selge bra framover, kommer nytt roadmap nå samt update i august. Vil si det har vært bra aktivitet i sommer også egentlig. Så lenge de klarer å opprettholde månedlige oppdateringer kommer dette til å bli bra. Jeg tror det er en del overraskelser i emne også, som ikke er annonsert.
Du har rett, og Nitro Games har bekreftet at de er ferdig å jobbe med Starbreeze i siste rapport.
Working with industry-leading partners is a core part of our DNA. We completed our collaboration projects with Digital Extremes and Starbreeze while shifting more of our focus to an unannounced project with a European game developer and publisher. Following the reporting period, we signed a EUR 2.1 million follow-up agreement with the partner. I am pleased with how this collaboration is developing.
Google trend sammenligning av Q2 vs Q3
Sammenlignet reviews også. Ok for Payday 3, +16%, dårlig for Payday 2 -60% ish.
Ingen av disse tallene sier nok hele sannheten, men vil jo egentlig tro Payday 2 tallene vil være dårligere og Payday 3 tallene noe bedre.
Litt rødt først men hentet seg inn under dagen 
Folk er litt nervøse for å sitte over rapporten ser det ut som
Prøver igjen tidenes dårligste copy and paste.
Problemet er at man frykter emisjon med stor rabatt og det ser vel ikke særlig lystig ut for å være ærlig.
Spelutvecklingsbolaget Starbreeze redovisar både minskad omsättning och ebitda under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Omsättningen sjönk 52,4 procent till 25,6 miljoner kronor (53,8).
“Minskningen förklaras till stor del av den fortsatta avvecklingen av tredjepartsförläggning och work-forhire, som inte bidrog med några intäkter under kvartalet jämfört med 26,3 miljoner kronorför ett år sedan, i takt med att vi fortsätter att skärpa vårt fokus på Payday-franchisen”, kommenterar vd Adolf Kristjansson.
Intäkterna från Payday 2 ökade till 13,7 miljoner kronor från 8,0 miljoner, medan Payday 3 minskade till 11,0 miljoner från 17,7 miljoner.
Enligt Kristjansson fortsätter Payday 2 att prestera mycket väl samtidigt som leveranserna av Payday 3 fortsatte i enlighet med den månatliga uppdateringstakten.
“Denna stabila, månatliga rytm börjar synas i hur spelarna upplever och uttrycker sig om Payday 3 och Payday-franchisen. Vi ser detta i växande MAU-siffror för båda spelen, 174 000 förPayday 2 respektive 158 000 för PAYDAY 3”, säger Kristjansson.
Ebitda-resultatet blev 3,4 miljoner kronor (5,9), med en ebitda-marginal på 13,3 procent (11,0). Att resultatet förblev positivt trots lägre intäkter hänvisar bolaget till en fortsatt kostnadsdisciplin.
Rörelseresultatet blev -36,4 miljoner kronor (-24,8).
Resultatet före skatt var -36,8 miljoner kronor (-25,4).
Resultatet efter skatt blev -36,9 miljoner kronor (-26,0), och per aktie -0,02 kronor (-0,02).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 6,6 miljoner kronor (39,2).
| Starbreeze, Mkr | Q2-2026 | Q2-2025 | Förändring |
|---|---|---|---|
| Nettoomsättning | 25,6 | 53,8 | -52,4% |
| Ebitda | 3,4 | 5,9 | -42,4% |
| Ebitda-marginal | 13,3% | 11,0% | |
| Rörelseresultat | -36,4 | -24,8 | |
| Resultat före skatt | -36,8 | -25,4 | |
| Nettoresultat | -36,9 | -26,0 | |
| Resultat per aktie, kronor | -0,02 | -0,02 | |
| Kassaflöde från löpande verksamhet | 6,6 | 39,2 | -83,2% |
Spørsmålet er hvor pengene kommer fra, Embracer tok jo oppgjør i litt aksjer for en stund siden og så kapret db bros styret trolig for å kontrollere dette videre
Jeg ser ikke for meg en dumpingsemisjon med fortrinnsrett her, men kan så klart ta feil.
Tenker det er positivt at inntekter til både PD2 og P3 øker noe fra q1 til tross for veldig begrenset lansering av nye DLCer. Hvis de begynner å slippe nye kart i forbindelse med UE5 overgang så burde det gi økte inntekter til hvertfall PD3
Med 52m i cash ved slutten av Q2, så er tallene allerede bedre enn det jeg forventet her. Om ikke noen kjempestor differanse. Kostnadskuttene har nok vært mer effektive, men inntektene lavere.
Lagde et nytt estimat for Q3 og Q4
| Q1 Actual | Q2 Original Projection | Q2 Actual | Q3 Updated | Q4 Updated | |
|---|---|---|---|---|---|
| Revenue | 26.6 | — | 25.6 | 25.6 | 25.6 |
| Starting cash | 102.6 | 74.5 | 74.5 | 52.1 | ~37.4 |
| Operating cash flow | +2.0 | +6.6 | +6.6 | +9.5 | +10.5 |
| Own development | −27.0 | −24.3 | −23.1 | −19.0 | −18.5 |
| Publishing projects | — | — | −2.9 | 0 | 0 |
| Financing | −3.3 | −3.3 | −3.3 | −3.3 | −3.3 |
| Net cash change | −28.1 | −21.0 | −22.5 | −12.8 | −11.3 |
| Ending cash | 74.5 | ~53.5 | 52.1 | ~39.3 | ~28.0 |
Jeg synes det ser ut som Starbreeze ikke trenger noen umiddelbar “megahit” fra UE5 oppgraderingen for å kunne fortsette utviklingen av Payday 2 og 3. Antallet MAU så også rimelig greie ut for begge spillene.
Det skal ikke veldig mye til for å snu denne skuta til pluss og de ser ut til å gjøre ting som jeg tror kan få en faktisk solid effekt på salget. Som tidligere nevnt, randomization er svært viktig for et spill som dette. Det virker også å være lettere å lage nye brett med UE5.
En ting jeg lurer på er også om Starbreeze kan bruke AI for å gjøre lage PD3 heists av PD2 heists. De har garantert laget seg en pipeline internt for hvordan den prosessen skal gjøres, men tenker at det er noe du kan automatisere og gjøre bedre heist for heist.
Ett av problemene til Payday 3 er lite innhold. Kunne de portet mange av PD2 heistene til PD3 relativt billig pga hjelp fra AI, så tror jeg det er noe som kunne solgt godt, spesielt på konsoll.
Aces high slippes også i Q4 (forhåpentligvis litt tidlig i Q4) og bør bidra til en boost i inntekter i H2.
Ser ut som at vi får neste roadmap i dag, så da bør vi snart ha mer info om UE5 overgang og neste heist.
Merket meg også den uthevede setningen i Q3 pressemeldingen:
Hvis overgangen til Diesel 3.0 muliggjør at de kan slippe en større andel av PD2 DLCer til konsoll, så kan det også bidra til økte inntekter.
Endte opp med å kjøpe litt mer i dag. Satser på en koselig roadmap for Payday 3 i kveld. 
Egentlig litt interessant å se at folk selger i dag. Hvor “off” var estimatet til folk i dag når de gjorde det? Estimatet mitt på cash burn var 1,4 MSEK for lavt, men ikke noen veldig store overraskelser. “Publishing projects” var vel basically det som utgjorde bommen.