Nu har Starbreeze återkommit till mig. De har uppdaterat den här sektionen på hemsidan under kapitlet FAQ Avtal:
Dåligt intresse just nu, men kan också vara ”stilla före stormen” och att det tar sig upp första veckorna i september. Känns lite avvaktande
Er det noe overraskende ny info her eller er starbreeze sin bit av kaka som forventet?
För min del är det exakt som jag trodde.
Jeg føler Tekinvest har vært ganske dead on. Men ser fasit er bedre enn mange på twitter har prøvd å kommunisere.
Ja väldigt tydligt kommunicerat av Starbreeze
Helt som forventet. Men noen som hvet hva strømningstjenester innebærer ? Vil også Plaion ha krav på 50% av profitten om det skulle bli en serie på Netflix for eksempel ?
Det står i FAQ-en
Kommer eventuella intäkter från avtal med plattforms-/strömningstjänster räknas mot recoup för Starbreeze och PLAION?
Ja.
Bare i Recop eller for all fremtid ? Recop varer i 18 mnd ?
REcoup varer til pengene er tjent tilbake.
Er det ikke eventuell strømning av spill det er snakk om her? Slik jeg leser FAQ så gjelder inntekstfordeling for Payday 3.
La oss si at Starbreeze har investert 70 MUSD og Plaion 55 MUSD
- Fram til de inntektene har nådd 125 MSEK, så går 70 MUSD til Starbreeze og 55 MUSD til Plaion.
- Fra 125 MUSD til 245 MUSD så får Plaion 50%, Starbreeze 50%, men fra Starbreeze sin andel, så får Digital Broz 33% av totalen fram til de har fått 40 MUSD. Regnet om, så blir det da 60 MUSD til Plaion, 20 MUSD til Starbreeze og 40 MUSD til Digital bros
- Fra 245 MUSD og videre, så får Starbreeze og Plaion 50% hver
Det er også mulig at jeg har misforstått avtalen mellom
Btw, det er en sannhet med modifikasjoner her og det er: “och att respektive part fått kostnadstäckning för live services, löpande marknadsföring samt utveckling”. Mao, Starbreeze får dekke alle sine kostnader til utvikling, drift og markedsføring før det blir noen splitt av penger. Regnestykket over er derfor noe forenklet.
Det er også mulig at Starbreeze/Digital Bros avtalen ikke går fra nettoen til spillet, men nettoen til Starbreeze (som må betale Plaion). Jeg tror kanskjer det er mer sannsynlig. Da ser det slik ut:
- Fram til de inntektene har nådd 125 MSEK, så går 70 MUSD til Starbreeze og 55 MUSD til Plaion.
- Fra 125 MUSD til 365 MUSD så får Plaion 50%, Starbreeze 50%, men av Starbreeze sin andel, så får Digital Broz 33% fram til de har fått 40 MUSD. Regnet om, så blir det da 120 MUSD til Plaion, 80 MUSD til Starbreeze og 40 MUSD til Digital bros (etter utgifter)
- Fra 365 MUSD og videre, så får Starbreeze og Plaion 50% hver (etter utgifter)
Jeg tenker at det ikke egentlig spiller noen rolle hvilket av de to scenarioene over som kommer til å gjelde ettersom jeg antar Payday 2 kommer til å ha inntekter godt over 365 MUSD gjennom levetiden sin.
Payday 3 koster 40 USD, Steam tar 30% og etter 50 MUSD solgt, så tar de 20%. Regner bare med 20% for å gjøre det enkelt, det blir da 32 USD. MVA er på rundt 25% i snitt, så 26 USD/kopien.
100 MUSD = 3,8m kopier
200 MUSD = 7,6m kopier
300 MUSD = 10,4m kopier
DLC-ene antar jeg vil koste 2-10 USD og det vil være rundt 8 av dem i året (Payday 2 har 81 DLC-er over 10 år). Heh, ble ikke så lett å regne ut
EDIT @nofun hadde du giddet å se over og kommentert?
Digital Bros får $ basert på nettoen til SB.
Plaion har fram til emisjonen investert 200MSEK i PD3. Hvor mye SB har investert vet vi ikke nøyaktig men de har iallfall investert 276MSEK i spill siden 2021. Noe av dette er PD2 , fra slutten av 2022 er en liten del av det på “Baxter” men hoveddelen er uansett PD3.
Her er et nytt anslag som tar utgangspunkt i at utgiftene er noe lavere enn det jeg satte opp og at DB får sin andel fra SB sin netto.
La oss si at Starbreeze har investert 50 MUSD og Plaion 40 MUSD
- Fram til de inntektene har nådd 90 MUSD , så går 50 MUSD til Starbreeze og 40 MUSD til Plaion.
- Fra 90 MUSD til 330 MUSD så får Plaion 50%, Starbreeze 33%, Digital Bros 17% fram til de har fått 40 MUSD. Regnet om, så blir det da 120 MUSD til Plaion, 80 MUSD til Starbreeze og 40 MUSD til Digital bros (etter utgifter)
- Fra 330 MUSD og videre, så får Starbreeze og Plaion 50% hver (etter utgifter)
Salg
- 100 MUSD = 3,8m kopier - utgifter dekket, 10 MUSD *33% = 3 MUSD overskudd
- 200 MUSD = 7,6m kopier - 33% til SB, 33 MUSD overskudd
- 300 MUSD = 10,4m kopier - 33% til SB, 33 MUSD overskudd
Mcap på SB er 152 MUSD pr dags dato.
Må opp i mer enn 5m kopier solgt for at det skal lukte fugl av SB i år. Videre, så vil inntektene DLC-ene gjøre et stort innslag antar jeg. Spørsmålet er hvor mange som har kjøpt spillet eller fått det via Xbox game pass som altså kjøper DLC-ene.
Det har jo sett ut som SB har klart å lage mye bra og billig DLC-er til Payday 2.
Ja så blir def store spm, blir 5 mill solgt de første to- tre mnd, eller tar det 6 -12 mnd før det skjer. Mottakelsen spillet har fått tyder kanskje på det første., så får hver av oss gamble på utfall. Vi lyt sjå
Husk at løpende utgifter dekkes før Recoup delingen.
Samtidig så tror Redeye at de har fått inn 250MSEK på Gamepass dealen.
Med salgstallene jeg har regnet med over, så vil løpende utgifter være relativt små i forhold. Men det er jo verdt å tenke på dette som bunnlinjen til Starbreeze, ikke inntekter.
Jeg er klar over Gamepass dealen, men jeg er faktisk veldig usikker på hvordan den vil påvirke salget på PC og PS5. For PC, så tenker jeg kanskje 25% lavere salg enn jeg ellers ville ha trodd, for PS5, så tror jeg tallet er vesentlig mindre, kanskje 5-10%.
Solgte vs inntekt i MUSD
1m - 26
2m = 52
3m = 78
4m = 104
5m = 130
6m = 156
7m = 182
8m = 208
9m = 234
10m = 260
Første året:
3m solgte på PC → 78 MUSD
0m solgte på Xbox → 22 MUSD (gamepass dealen)
1m solgte på PS5 → 26 MUSD
DLC-salg = 25% av dette = 31 MUSD
Totalt første året = 157 MUSD
Årlig salg = 25% av førsteårs salget = 31 MUSD
DLC-salg, samme som førsteårs DLC salg = 31 MUSD
Totalt årlig 62 MUSD
La oss si de klarer å holde dette gående i 4 år
Total inntekt = 157+(4x62) = 405 MUSD
Utgifter 90 MUSD ved lansering, 15 MUSD årlig = 165 MUSD
Overskudd (som skal deles) = 240 MUSD
120 MUSD til Plaion, 80 MUSD til SB, hvorav 40 MUSD går til DB.
Snitt overskudd til SB pr år i 5 år framover = 16 MUSD vs MCAP på 152 MUSD.
… nå har jeg gått ut i fra at Plaion får 50% av DLC-ene også, men det tror jeg er feil. Dealen med SB gjelder 18 måneder fra lansering og framover. Etter det, så vil SB kanskje få 100% av DLC-overskuddet?
Starbreeze (“Starbreeze”) today announced a global co-publishing deal with the leading European publishing partner Koch Media GmbH (“Koch Media”), for the highly anticipated PAYDAY 3. The agreement provides for an estimated total investment exceeding 50 MEUR for both development and marketing of PAYDAY 3 including more than 18 months of post-launch “Games as a service”, meaning continuous development, release of new content and marketing. With the co-publishing deal, the PAYDAY 3 project is fully financed. PAYDAY 3 is expected to launch during 2023.
Så, med det i tankene, så antar jeg Plaion sin andel av 31 MUSD 5 år = 155MUSD50% går ned med 55 MUSD, mao at SB si andel av inntektene over 5 år går opp med 55 MUSD, til 135 MUSD over 5 år, så 27 MUSD i året.
… nå har jeg tegnet inn en jææævelig feit hale her på Payday 3, men spillet er av en type hvor det gir mening å kjøpe mange DLC-ene som kommer for å ha noe nytt å gjøre.
Så forresten at det kom en Nvidia deal for Pd3 også nå.
Som nok gir penger i kassen fra dag 1.
Og Playstation vil det jo også selges mye kopier på.
Husk at steamcut faller til 20% når omsetningen går over 50MUSd.
Länk ?