Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Starbreeze får det aller meste av inntektene sine i USD. Er dette så farlig da?

Har ikke rigtig gjort mig nogle estimater. Jeg tænker at der er nogle år til at VR for alvor bliver et stort marked, men jeg tror at det allerede nu er meget værdifuldt at have en stærk position på det marked, som man også kunne se med Facebooks opkøb af Oculus Rift, så jeg fokuserer mere på at de skaber nogle stærke partnerskaber og senere i år nogle succesfulde lanceringer af bl.a. deres LBE koncept. Starbreeze har jo, som de selv kalder det, en full vertical, så hvis et led i økosystemet for VR ikke giver så høje marginaler (f.eks. hardware) så kompenseres det nok af et eller flere andre led (f.eks. software produktion eller distribution).

3 Likes

Et godt poeng når det kommer til inntektssiden, men jeg har ikke noe særlig tro på at kursen i Starbreeze kommer til å korrelere så bra med svingninger den svenske kronen. Her tror jeg det kommer til å være litt treghet. Spørsmålet blir jo forsåvidt også hvor fort verdivurderingen av SEK skjer. Hvis det tar to år, så er det kanskje ikke så merkbart.

Sidst jeg læste en artikel om at nu skulle den svenske krone til at falde en hel del, var også efter et fald. Det der skete var så at valutaen steg, så jeg ser ingen værdi i den artikel, men som Onns også er inde på, så vil en svag svensk krone være positivt for Starbreeze. Starbreeze har praktisk talt ingen indtægter i SEK (på steam kan man ikke betale med SEK, det bliver EUR i stedet), men til gengæld er en stor del af omkostningerne i SEK. Men det er selvfølgelig klart at hvis SEK falder i værdi mod den valuta man regner sin formue i (DKK for mig), så vil det have en umiddelbar negativ effekt, men på længere sigt bør det udligne sig fordi Starbreeze vil få et større overskud målt i SEK.

3 Likes

Jepp, det var det som ble konklusjonen i innlegget mitt over. Det jeg ikke skrev var jo at hvis det faktisk skulle skje en svekkelse av SEK mot f.eks NOK, så vil det jo være en fin kjøpsmulighet hvis Starbreeze “lagger” som jeg antar. Jeg er fortsatt irritert på at jeg ikke hamstret amerikanske aksjer når dollaren stod i 5 NOK, mens den nå er oppe i 8,50NOK

Godt poeng angående hvor treffsikre slike artikler er også.

Det kan du have ret i, men sådan generelt så udvikler den norske og svenske krone sig i samme retning, begge valutaer toppede i 2012/2013, men NOK er faldet mere end SEK siden da. Herudover er valutaudsvingene forsvindende små sammenlignet med udsvingene på aktiekursen for Starbreeze, så det kan nok bedre svare sig at forsøge at ramme bunden i aktiekursen end at forsøge at ramme bunden i valutakursen, men det er selvfølgelig en fin bonus hvis de er sammenfaldende :wink:

1 Like

Gammel video som jeg ikke hadde sett

CEO: Imax is the closest thing to VR today
Friday, 20 May 2016 | 11:51 AM ET
Imax CEO, Richard Gelfond, discusses his company developing a virtual reality camera in partnership with Google, as well as the future for VR in entertainment

http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000519128

Sek vil gradvis styrke seg i følge sentralbanksjefen (som har gjort alt han kan for å få til det motsatte)

1 Like

Daglig leder Ivan Moen (47) i Rock Pocket Games
– Ja, vi gjør faktisk det akkurat nå. Jeg kan ikke si så mye om det, for det er for en større utenlandsk kunde. Det skal bli en leke du kan kjøpe i butikken, med den følger det kort med unike bilder på. Når du tar mobiltelefonen, starter en app og peker kameraet mot dem, dukker det opp en figur oppå kortet. Vi har hatt lyst til å se på teknologien lenge, men har ikke hatt oppdrag før nå.

Hva om de gjør noe slikt for Geminose?

Tror ikke planen er å lage en kopi av Pokemon Go, men hadde Geminose benyttet seg av gps-teknologien så kunne det jo blitt interessant.

Det blir litt off-topic, men det er andre utrolig spennende location-baserte prosjekter på gang også, som man kanskje skulle ønsket at Starbreeze eller Funcom eide rettighetene til. Dette f.eks: https://www.indiegogo.com/projects/father-io-massive-multiplayer-laser-tag#/

1 Like

Cto har solgt 260 000 aksjer

Telegram
Pressmeddelanden
STARBREEZE
TEKNISK CHEF HAR SÅLT YTTERLIGARE 100.000 AKTIER (Direkt)
2016-07-21 12:48
STOCKHOLM (Direkt) Emmanuel Marquez, teknisk chef på spelutvecklaren Starbreeze, har sålt ytterligare 100.000 B-aktier, enligt Finansinspektionens insynslista.

Affären gjordes den 19 juli.

Tidigare på torsdagen visade insynslistan att Emmanuel Marquez sålt 160.000 B-aktier i Starbreeze den 20 juli.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt

3 Likes

Veldig interessant. I mine øyne så høres det ganske signifikant at han har solgt aksjer for 5MSEK.

1 Like

Konkurs neste? En insider får aldri selge noensinne.

Det er langt fra 5+ milliarder til konkurs

2 Likes

Jepp, jeg tolker det som at en insider tenker at aksjen er nære riktig prising, eller ihvertfall at risk/reward tilsier at det kan være et greit sted å hoppe av på. Han hadde neppe solgt hvis man mente aksjen var for lavt priset. :wink:

Dette er jo ikke som når CEO-en i Funcom solgte seg ut av aksjen før en spill-lansering, selv om jeg ser @StjerneBris tydligvis trodde vi tolket det sånn. Bildet er definit ikke bare svart/hvitt.

2 Likes

men det er jo en meget lille andel af hans beholdning

2 Likes

Man kan se handelene her: https://marknadssok.fi.se/publiceringsklient, men hvor ser jeg beholdningen?

Ved det faktisk ikke. Førhen kunne man jo se det på starbreezes hjemmeside.

Men han fik jo 4,16M aktier fordelt på A og B aktier som betaling for Valhalla. Jeg kan ikke huske om han har solgt/købt noget førhen, men hvis ikke, så svarer det til at han har solgt 6,2% af sin beholdning, uden at medregne aktieoptioner.

2 Likes

Takk for infoen, det setter jo saken i et annet lys.

Var det en lock up som gikk ut?