Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Det er jo fra PC salget. Noen må utvikle / porte spillet til konsoll, det står ikke spesifisert hvem som skal stå for utviklingen og hvem som får forhåndsbetalingen, men det virker logisk at det blir samme selskap, evt at de deler på både betalingen og arbeidet.

Er du sikker på det ? I den meldingen står det jo “Platforms and release dates have not yet been decided.”

Ja, men engine var i stor grad lagd på forhånd. Skulle tro at dette fikk utviklingstiden noe ned, men på den annen side har det da blitt tid til å lage mer innhold enn å løse tekniske problemer med engine.

Nei jeg kjenner ikke til avtalen, men tror alle får sin del av kaka, dette betyr jo lavere inntekter senere så da må utvikler også få betalt nå (logisk sett). Uansett jeg vet ikke fasit her, men vil tro IR kan si noe generelt om dette.

1 Like

Utvikleren fikk jo en del av kaka når de inngikk avtalen med SB :wink:

1 Like

Vet iallfall at de hadde planer om å gjøre noen oppdateringer på engine men fant ikke linken akkurat nå.

EDIT: "“We are also upgrading the graphics, modernising the rendering a bit so that everything looks nicer”

1 Like

Ja, men da skulle de også få halve inntekten, av retail salget på konsoll får de vel 25% (hvis/når inntektene overstiger 120% av 8MUSD)

Kan selvfølgelig være jeg tar feil men jeg tolker dette som om SB får igjen 120% av investeringen før de går over til en 50/50 split. Jeg kan hive en mail til SB så får vi kanskje fasit :slight_smile:

1 Like

Jeg er enig i den delen, jeg er usikker på om hele denne nye forhåndsbetalingen (fra 505) går til Starbreeze og ingen ting til utvikler Lion Game Lion som så må dele inntektene med flere senere av retail salget på konsoll (på den delen over 120%). Jeg er også usikker på om spillet allerede utvikles til konsoll eller om det medfører medarbeid, og i så fall for hvem.

1 Like

Starbreeze og LGL jobber nok ganske tett sammen. Flere fra Starbreeze var med og presenterte RAID på de siste messene. Spiller det så stor rolle hvem som gjør jobben? De har nok holdt på med å utvikle versjoner til konsollene samtidig som de har utviklet til PC. Nå som Crimewave funker som det skal på konsoll har det antagelig gjort jobben enklere også.

Men de ventet kanskje med å annonsere konsollversjoner før de hadde fått spikret avtalen med 505? Så slapp de å annonsere til konsoll to ganger.

Alt i alt er dette en veldig bra deal for Starbreeze, men de kortsiktige takler ikke at ikke inntektene kommer med en gang (selv om de blir mye større enn tidligere) og selger seg ut med en gang.

Ser at det spekuleres på Discord at Star har sagt at dette er neste store spillansering, og det betyr at det ikke kommer noen andre lanseringer av betydning før om nesten et år.

1 Like

Hva er en “lansering av betydning”? I Funcoms tilfelle er det en liten eksperimentell filletittel. I Starbreeze sitt tilfelle tenker du kanskje på noe som vil selge flere millioner kopier? :wink:

Payday: CrimeWar kan jo komme når som helst.

Geminose kan også komme når som helst.

Det er ikke sikkert de regnes som like store lanseringer, med tanke på at begge deler blir F2P.

Men i mellomtiden får vi jo en hel del IMAX VR-nyheter vil jeg tro, og de starter vel å selge StarVR til andre firmaer også.

Hva mener du med det? Funcom har sagt det spillet ikke er av betydning for inntektene.

Jeg mener at en stor lansering er en som du kan se tydelig i omsetningskurven.

Funcom ja, men “alle andre” sier jo noe annet. :smile:

Jeg tror nok Payday CrimeWar kommer før RAID, men inntektene derfra er kanskje ikke så enkle å forutsi.

1 Like

20-30 millioner i kvartalet i følge SEB (på topplinjen til Star).

SB trenger tydeligvis ikke lansere stort, bare fise ut en ny DbD? Kanskje de kan holde seminar hos Funcom :wink:

Men Dead by Daylight har tross alt solgt en million kopier på to måneder. Funcom har ikke solgt en million av noe som helst siden Age of Conan.

Hvis ikke vi regner med 55øres aksjer da…

1 Like

Litt morsomt. Men synes faktisk nyheten idag er bra. Magefølelsen rundt raid har vært særdeles dårlig og dagens nyhet bekrefter jo at ikke alt er som det burde. Mer utviklingstid er nok bra for raid. Og SB har jo cash til det uansett så borsett fra litt dårligere aksjekurs er faktisk dette en god nyhet for alle på sikt.

Men jeg hadde forsatt ikke kasta mye penger inn i Star, med mindre du liker å se maling tørke. Men om et par måneder er det nok ganske bankers.

Det er jo det jeg mener, fantastisk og lansere en billigdrit som selger så bra…

1 Like

Kortsiktige tradere tjener også penger i Starbreeze. Men tålmodighet pleier å lønne seg, og det gjør det nok også fortsatt.

Jeg vet ikke hva du hadde forventet egentlig, personlig har jeg aldri trodd på noe release av RAID i 2016. Men det er jo noen der ute som har trodd det, derav dagens kursnedgang. Starbreeze har aldri sagt at spillet skulle komme i år.