Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Statsbudsjettet 2024 - Småprat

Stemmer, produkter som krever mye energi vil bli erstattet av produkter som krever mindre energi å produsere f.eks. Inflasjon handler ikke om 1:1 varer opp gjennom tidene :stuck_out_tongue:

Jepp, vil bare peke på at det kutter levestandard, ikke nødvendigvis pris på det man vil kjøpe, men hva man får tilgang på som forbruker.

1 Like

Var ikke gjentatte forklaringer fra Vedum at skatter og avgifter må øke fordi staten bl.a. skal finansiere strømstøtte uten å måtte ta mer fra oljefondet?

Hvordan kan en finansminister slippe klar fra journalister med en slik opplagt løgn?
Vel, her ser man et regnestykke som viser sannheten!!:

4 Likes

Trygde Vedum ser ut til å ha en klar misjon

De kunne begynt med et landruksoppgjør som ikke var helt av skaftet for å holde matvareprisene nede. Her ville høyre gjort en bedre jobb.

De kunne satt makspris på strøm.

Typ.

Hvis de ville hatt opp strømforbruket.

5 Likes

På hvilken måte øker matvareprisene ved at bøndene får økt støtte?

5 Likes

Slik:

1 Like

Er det viktigere å få ned strømforbruk eller inflasjonen?

(Blir fort en sirkel her da, med økt kjøpe kraft grunnet lav strømpris etc🙈)

1 Like

Det var en usedvanlig dårlig artikkel å linke til. Ingen sammenheng mellom overskrift og artikkel

1 Like

Med tanke på at de hadde eksportert nok til at hvis strømmen ikke var dyr, så hadde vi brukt nok til at det ble rasjonering i stedet, så vet jeg nå ikke…

2 Likes

Du kan da ikke seriøst mene at matprisene ut fra bonden blir dyrere om innsatsfaktorer som strøm og gjødsel blir subsidiert? I så fall vil jeg påstå at det er en ting og to du ikke helt forstår.

I tillegg så handler dette til en stor grad også om økt forsyningssikkerhet. Jeg vet ikke hva du tenker om det, men jeg mener de fleste synes det ikke er så dumt i disse tider.

2 Likes

Er det noen her som stemmer AP og har :

• håp om å tjene over 750.000 i fremtiden
  • håp om å bygge formue
  • hus, hytte
  • bil
  • aksjer/fond

som tror at AP kommer til å senke skattene og avgiftene igjen når tidene normaliserer seg (ikke krig eller høy inflasjon) ?

14 Likes

Ja, men så bor jeg i en mindre by som blir fucket av sentraliseringspolitikken til Høyre.

1 Like

Hm, innrømmer at jeg hoppet til en for enkel konklusjon på tynt grunnlag her.

Interessant å lese denne, om prisetting ut fra bonden:

Bondens kost er ikke prisdrivende for melk ihvertfall. Tines kost og matvarekjedenes prising er det.

Komplekst opplegg.

2 Likes

Det blir bare barnemat ift hvordan du skal fuckes av Støre fremover!

2 Likes

(Til venstre for AP)

• Ca. 800.
  • Hadde ikke vært så stress med å «bygge formue» om man kunne ha full tillitt til at velferdsstaten består.
  • Har hus i en kommune uten eiendomsskatt, den kunne jeg gjerne betalt i bytte mot f. Eks. et bedre skoletilbud, kollektivtilbud så jeg slapp å ha bil.
  • Frister med hytte, men har tilgang til flere hytter enn man klarer å bruke. Tror ikke det blir vanskelig å få råd til.
  • Har to statssponsede elbiler som får verditapet redusert på nyåret.
  • Investeringer: Igjen, hvis jeg ikke hadde fryktet for velferdsstaten kunne jeg kanskje kjøpt hytte noen år tidligere med børspengene mine.

Opplever selv at jeg har romslig økonomi og at staten kaster unødvendig mye penger etter folk som meg (strømstøtte, ENOVA-tiltak, Momsfri bil, gratis bom). Hvis ny AGA skyver litt lønnsvekst over på lavtlønte, tåler jeg det godt.

Som ansatt/lønnsmottaker i en lønnsom bransje er den som virkelig flår meg: arbeidsgiver/bedriftseier.

AP var for øvrig med å senke selskapsskatten kraftig for ikke så lenge siden.

6 Likes

Ja, men det var en glipp. Jeg ønsket å uttrykke misnøye med en utvikling som jeg mente gikk i gal retning med hensyn på disktriktspolitikk og økende forskjeller. Men jeg er sterkt tvilende til om det fremlagte budsjettet gjør noe annet enn å fjerne insentivene til for eksempel å spare, satse på kunnskapsbedrifter og gjøre grønne valg. Jeg opplever at budsjettet er lite vekstfremmende. Nå er det vanlige folks tur, var mantraet under valgkampen. Nå er det i så fall vanlige folks tur til å sitte med skjegget i postkassen. 1800 kroner (maks) i skattelette for en med lønn under 750´ kommer umiddelbart til å bli spist opp av pris- ogrenteøkning.

2 Likes

Man er litt naiv hvis man tror pris- og renteøkningen hadde vært veldig forskjellig med H i maktposisjon.

5 Likes

På ingen måte.

Da hadde opposisjonen hylt og klaget og Rødt og SV ville nærmet seg rent flertall fordi “alle hater de jævla høyrefolka som ikke har empati.”

Tipper H er utrolig glade for å ha tapt valget :slight_smile:

3 Likes