Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Statsbudsjettet 2024 - Småprat

Jepp, så greit å klage på det regjeringene faktisk gjør som man mener er feil.

1 Like

Ett meget godt grep for å styrke bedriftene, spesielt med tanke på at skatten på privat forbruk (utbytteskatt) ble skjerpet kraftig samtidig.

Nå har det dog gått altfor langt. Snart er formuesskatten i realitet dobbelt av det den fremsettes som. AP var med å bestemme at formuesskatten skulle avvikles i bytte mot innføring av utbytteskatt. I ettertid er det eneste de har gjort å øke begge deler.

At formuesskatten er der for å unngå 0 skattytere er tidenes bløff, det er gjelds fradrag som skaper 0 skatt ytere. Men det er kun Venstre som har det på programmet å gjøre noe med det.

4 Likes

H var i regjering hvor mange år uten å fjerne formuesskatten?

Det skal H og AP stort sett ha, de driver ikke og reverser hverandres reformer. Unntaket er vel fylke/kommunesammenslåingen.

Sånn sett, så synes jeg det er viktig å kunne komme til kompromisser som begge sider kan leve med. Feks nå med lakseskatten.

1 Like

H gjorde grep og senker den på flere måter, både sats og verdsettelse metoder. Begge er hevet etter at AP tok over. I tillegg har utbytteskatten økt kraftig som i praksis er en del av samme regnestykke.

At flere bransjer blir skattet mer likt oljebransjen er naturlig og velkomment. Det har tatt altfor lang tid. Noe annet som har tatt altfor lang tid er å likestille utenlandske og norske bedrifter sitt skattetrykk. Vi «sponser» selskaper som feks Google, Facebook, og grøss snart Amazon. Med å knuse Norsk eierskap.

7 Likes

Jepp! Viktigere enn noe annet vil jeg si

2 Likes

Om noen er interessert i en id 4 uten avgiftene med kjapp levering ta kontakt. Jeg bestilte på fredag og får levert nå i oktober. Sparte meg for 25 000 der. Vi får ett par fordeler hos selger om du får en referanse fra meg. Ta kontakt om noen er på utkikk etter en større el bil.

3 Likes

Ikke naivitet, men fakta. Tror heller ikke at det ville sett annerledes ut med H.

10 Likes

Poenget var først og fremst at det ikke er dekning for å si at AP aldri vil senke skattene.

Det har gått så det suser i privat sektor. Kanskje for bra? Det er i alle fall mange sykepleiere og lærere som finner bedre arbeidsvilkår i helt andre yrker enn de de er utdannet til. Og det er kanskje lønnsomt for enkeltbedrifter i privat sektor, men herregud så dyrt det er for Norge å miste en sykepleier etter noen få års tjeneste.

Det er skremmende hvor få sykepleiere som jobber som sykepleiere samtidig som vi betaler eierne av Adecco og co. enorme summer for å fylle hullene i tilbudet.

5 Likes

Nå var det vel ikke AP som gjorde det, de var med på en bred enighet om å gjøre det. Erna regjeringen kunne fint gjennomført dette uten støtte fra AP. Men det er vel politisk kutyme å ha bred enighet på såpass store endringer.

Se også på hvilke avgifter som økes og andre innstramminger. ikke veldig sosialistisk å gjøre blå resept vesentlig dyrere ?

Ja, det er vanskelig å se logikken i dette, selv om det er fremmet som et midlertidig tiltak. For vi vet veldig godt hva som skjer med midlertidig tiltak…

3 Likes

Selv ikke trusselen om Atomkrig er nok for å få politikerene til å øke forsvarsbudsjettet.

5 Likes

Regjeringen foreslår et forsvarsbudsjett for 2023 på om lag 76 milliarder kroner, som er en økning på nærmere 7 milliarder kroner fra 2022. Den nominelle økningen av forsvarsbudsjettet er på 6,7 milliarder kroner (om lag 9,8 prosent) sammenliknet med saldert budsjett for 2022.

Ja, jo, men vårt forsvar er så lite i antall personer at det blir vanskelig å bruke opp disse pengene. :stuck_out_tongue: Kanskje de får bruke noen milliarder på konsulenter som kan finne ut hvordan de kan bruke 30 mrd til? :stuck_out_tongue:

Det skal forsvaret ha, de har vært svært dyktige på avgangsstimulerende tiltak. Faktisk så gode at det nesten ikke er folk igjen til å seile skipene eller bemanne viktige, høyere stillinger rundt om!

3 Likes

De kan donere 30 milliarder til Ukraina og kalle det forsvarsbudsjett. Easy.

Som konsulent skal jeg ha 250 millioner for å gjøre denne jobben, hvis noen fra forsvaret leser dette får de sende meg privat melding for bankkonto :slight_smile:

Det er vel så mange triks du kan gjøre i budsjett for å fikse på ting at jeg tenker dette er veldig bevisst at de ikke satser så mye på forsvaret. Og årsaken er vel rett og slett at regjeringen fortsatt ikke mener det er en reell trussel for krig vi blir dratt inn i. Man kan jo lure på hva som skal til.

5 Likes

Etter inflasjon er den reelle økningen ifølge statsbudsjette ( hold deg fast) -0,2%. Samtidig er det nedgang fra BNP.

3 Likes

Men det var ikke det du skrev, du skrev at regjeringen ikke økte forsvarsbudsjettet

Kjøpekraften går ned. andel av BNP går ned. Selv Staten sier dette.

Vi får mindre forsvar. Vi lever i en tid hvor vi burde hatt mer forsvar, mye mer. Vi mangler nesten alle tingene som har gjort at Ukraina har overlevd.

4 Likes

Ja, det er det med at Forsvarskostnader ikke er så populært når det er fred, men nå blir det kanskje mindre fokus på kortsiktig effektivitet og lengre blikk framover en periode i hvert fall.