Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Statt Torsk smĂ„prat (STATT) 🐟

Den falt bra pÄ dagens melding om strategic review. Jeg oppretter trÄden fordi den ikke fantes fra fÞr. HÄper det medfÞrer at bÞrsmeldinger automagisk dukker opp her, eller kanskje @PDX mÄ legge den inn i systemet?

Jeg tok selv en kortsiktig posisjon i dag, fordi jeg syntes markedsverdien ble veldig lav nÄ.

Her er kort beskrivelse av selskapet som jeg har kopiert fra en faktaboks hos Intrafish:

  • Torskeoppdretter pĂ„ Stadlandet, notert pĂ„ markedsplassen Euronext Growth
  • Har to anlegg i drift
  • Planlegger Ă„ slakte rundt 3.500 tonn i 2023, og har ambisjoner om 12.000 tonn innen 2025
  • StĂžrste eier er advokat Nicolas Brun-Lie

Jeg la den til nÄ :slight_smile: statt_ol

2 Likes

Takk. Jeg var litt usikker pÄ om jeg kunne bruke _ol nÄr det var pÄ Growth, sÄ droppet det.

Markedsverdien med fredagens sluttkurs var 100 millioner. Med dagens sluttkurs er markedsverdien nÄ i underkant av 70 millioner kroner.

Noe annet jeg legger merke til, er at topp 20 aksjonÊrer eier hele 81,26 prosent av alle aksjene. Hvorvidt det er negativt eller positivt fÄr hver enkelt vurdere selv. Ref: Share information - Statt Torsk

Jeg har forresten forsÞkt Ä fÄ litt torsk over fire bÄtturer i Är, har ikke fÄtt én eneste torsk. Kun masse makrell.

Etter bĂžrsen stengte i dag, sĂžkte jeg opp litt saker som ble skrevet i media i dag, og reagerer pĂ„ at de prater om at de “hĂ„per Ă„ hente inn 40-50 millioner kroner” nĂ„r de samtidig ikke gikk ut med slike detaljer i bĂžrsmeldingen og der skrev fĂžlgende:

Company does not intend to make any further public comment regarding the review until it has been completed or the Company determines that disclosure is required or appropriate.

Her er litt lenker til dagens saker i media:

DN: Skipsmegler- og advokatbrĂždre satset tungt pĂ„ torskeoppdrett: – Det er en risikosport
Bildetekst: Tidligere skipsmegler Gustave Brun-Lie angrer ikke et sekund pÄ at han ble torskeoppdretter, tross flere utfordringer og bratt aksjekursfall.

Intrafish: Norway cod farmer initiates strategic review after recent production challenges cost the company $1.2 million

Skal si selskapet fÄr mye oppmerksomhet i media pÄ dagens melding. Her er enda mer. DN tar som vanlig kaka med negativiteten sin (DN har nÄ to saker pÄ én dag om STATT).

Den fĂžrste saken fra Intrafish finner jeg interessant, fordi den ser ut til Ă„ antyde at dersom det blir emisjon, blir det av typen “rettet”. Men husk at alt er Ă„pent, det kan bli andre lĂžsninger enn emisjon i fĂžlge dagens bĂžrsmelding og uttalelser i media:

Intrafish: Statt Torsk hyrer finansielle hjelpere

I et epost til Intrafish skriver administrerende direktĂžr Gustave Brun-Lie at selskapet Ăžnsker Ă„ hente kapital fra strategiske partnere for ytterligere ekspoansjon.

-Det er flere steg for Ă„ sikre behov knyttet til Ăžkt biomasse og deretter ytterligere anlegg, skriver han.

https://www.dn.no/borskommentar/dette-stinker-ratten-fisk/2-1-1497123

1 Like

NÄ skal det komme nyheter og bÞrsmeldinger ogsÄ :slight_smile:

3 Likes

Samme her hvor jeg bor. Etter alle laksemerdene kom og forurenser fjorden her sÄ er det lite torsk Ä fÄ.

Takk for info. Jeg fisker pÄ kysten rundt RisÞr og Tvedestrand. Tror ikke det er lakseoppdrett her. Jeg burde undersÞke om det er like lite torsk andre steder pÄ kloden ogsÄ, eller om den bare har flyttet seg i Är. Det er helt dÞdt for torsk her i hvert fall.

Har du noen meninger om torskeoppdrett i Norge, altsÄ om det har livets rett pÄ sikt, eller om det gÄr som med forrige forsÞk for ca ti Är siden? De er jo pÄ 6. generasjon yngel nÄ, som er mer tilpasset forholdene.

Jeg tenker at nÄr sjefen selv i selskapet er stÞrste aksjonÊr, sÄ Þnsker han ikke Ä gruse kursen mer enn nÞdvendig for Ä hente det de trenger av kapital. Dette selskapet har i tillegg inntekter og slakter fisk, det er bare det at de ikke er lÞnnsomme enda, pluss at de skal utvide. Jeg hÄper pÄ en rettet emisjon uten noe rabatt fra dagens kurs, eller fusjon, eller kanskje aller helst et konvertibelt lÄn.

Man skulle jo absolutt tro det var et marked for det. I og med det ikke er sÄ lett Ä fÄ torsk selv nÄ, sÄ skulle enn jo tro at det er/blir en mangelvare.

Men de som prÞvde fÞr finanskrisen gikk det jo dÄrlig med. Greit nok en Þkonomisk krise hjelper ikke pÄ, men kostprisen var vel nÊrmest den dobbelte av salgsprisen :sweat_smile:

SÄ om det lar seg gjÞre nÄ er vanskelig Ä si. Sikkert fÊrre konkurenter nÄ enn da.

Fristet med en gang Ä kjÞpe nÄ nÄr jeg ser pÄ grafen, men ser de skal hente et betydelig belÞp i forhold til markedsverdien av selskapet. Kan vel bli en tung emi? Klarer de Ä hente sÄ mye sÄ blir det vel vesentlig rabatt?

1 Like

Jeg aner ikke. Jeg tok min posisjon pÄ nesten 30% fall i gÄr, og jeg gjorde det utelukkende ved Ä vurdere bÞrsmeldingen som ble sendt pÄ morgenen. Det var tabbe. I etterkant leste jeg i media, og kom han jo med uttalelse om at de hÄper Ä hente 40-50 millioner. Hadde det ikke vÊrt for de uttalelsene, hadde det vÊrt mer Äpent om det ble emisjon eller noe annet. Jeg leste kun bÞrsmeldingen fÞr jeg kjÞpte. Jeg hadde nok ikke kjÞpt hvis jeg hadde lest uttalelsene i media fÞrst. :slight_smile:

1 Like

Fiskeribladet: Økt eksport av oppdrettstorsk er et signal om nye tider: https://www.fiskeribladet.no/leder/fiskeribladet-okt-eksport-av-oppdrettstorsk-er-et-signal-om-nye-tider/2-1-1497119

Endelig en artikkel som er positiv til torskeoppdrett. :slight_smile:

Virker som det fortsatt er endel Ä gÄ pÄ vedrÞrende utvikling av fiskene. De har vel tidligere meldt rÞmninger fra merdene sine.

STATT har god ledelse og flinke folk som driver - men risikosport Ä gÄ inn nÄ syns jeg. Avventer inntil noe positivt meldes fra selskapet.

PÄ Þstlandet hvor jeg bor er Torsken fredet, sÄ lite vits i Ä prÞve Ä fÄ den pÄ kroken.

Edit: Husket feil - de har ikke meldt rĂžmminger, men hĂžy dĂždelighet ved to av merdene.

Jeg leste i en av artiklene i gÄr eller andre steder, klarer ikke Ä finne det igjen, at Statt Torsk hevder at de ikke har registrert noen rÞmte fisk enda. Jeg kan forsÞke Ä lete litt mer, men sliter med Ä finne det nÄr jeg letet nÄ.

Her er torsken fredet rett utenfor RisÞr retning Oslo, sÄ jeg er rett innenfor grensen nÄr jeg fisker litt pÄ privaten fra min 2,8 meter lange porta-bote.

Fant det. Det var pÄ Statt Torsk sine egne hjemmesider jeg leste det i gÄr: Torsken - Statt Torsk (se fet skrift):

VÄr mÄte Ä drive oppdrett av torsk pÄ er bÊrekraftig. Havbruk av torsk er i seg selv lite forurensende med minimal dumping av overskuddsfisk fra fangsten i havet, i tillegg til at avfall fra fangstredskaper er null. Produksjonen er bÊrekraftig ogsÄ nÄr det gjelder fÎreffektivitet og fiskehelse.

Statt torsken vokser opp pÄ marint fÎr og det gÄr med 1.2 kilo fÎr per kg fisk. VÄr torsk er vaksinert og har ingen problemer med lus eller kveis. VÄre piloter har vist lav dÞdelighet og det er ingen rÞmming fra anleggene. Vi bruker ikke kobber i merdene.

1 Like

Det er vel bĂžrsmeldingen fra 1. august du sikter til?: NewsWeb

Media slo det stort opp, men selskapets egne ord var ikke “hĂžy dĂždelighet”, men “midlertidig Ăžkning i dĂždelighet” for juni og juli mĂ„ned i Stokkeneset lokasjonen, men at situasjonen nĂ„ er tilbake til normalen:

On the Stokkeneset location Statt Torsk ASA has during June and July experienced a temporary increase in mortality. The situation is now back to normal, but the cause is still not verified.

The economic consequence is estimated to NOK 4.5 mill.

Den andre saken i samme melding var at det var 280 tonn mindre enn forventet fra Rekvika lokasjonen, men at Ă„rsaken er identifisert og tiltak utfĂžrt:

The production at Rekvika location completed in June with the total volume of 2.920 tons WFE. This was ca 280 tons less than expected as reported in Q1 2023. Cause is identified and appropriate measures taken.

Economic consequence is negative with NOK 7.5 mill.

Det er ikke rart mange fĂ„r dĂ„rligere inntrykk enn det som kanskje er realiteten, nĂ„r vi har slike som DN som skriver at det “stinker rĂ„tten fisk” i overskriften. Jeg har ikke fĂ„tt lest artikkelen, har ikke abonnement.

Finansiell kalender

Statt Torsk ASA – Second quarter 2023 Financial report

Statt Torsk ASA: Update on strategic review – letter of intent from VesterĂ„len Havbruk AS

Intensjonsavtale som verdsetter selskapet til 1,2kr ogsÄ handles aksjen for halvparten. Det synes jeg er en god deal! Har kjÞpt noen 100 tusen

Statt Torsk ASA: Update on strategic review – decision on postponed production at Rekvika

Statt Torsk ASA terminates market making agreement with Sparebank 1 Markets