Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Stillfront Group (SF)

Så litt på dette igjen. Økning her går nok på alle Bytro labs spillene - og da er kanskje ikke estimatet så ille likevel. Kanskje et par hundre tusen kroner for høyt.

Det er fortsatt ikke så mange nedlastninger i Siege: Titan Wars, men det jeg liker er at spillet ligger høyere på Grossing enn Downloads ranking. Det betyr at betalingsmodellen sannsynligvis fungerer veldig bra. Og da med økt markedsføring og full lansering kan det bli veldig bra.

PAS kjøper friskt i dag.

Pareto har kjøpsanbefaling på Stillfront fra tidligere, med kursmål 82 kroner. Men det kommer vel sikkert en oppdatert analyse nå snart.

Sammenlignet med clash royale virker det ret unpolished men det er jo også stadig i beta. Jeg synes også det ser ret positivt ud med grossing listerne, betalingsmodellen bør helt klart fungere.

2 Likes

[quote]Stillfront Group / VD kommenterade Siege: Titan wars idag / VD kommenterade Siege: Titan wars idag
I dag 14:28 IP: XIcFZGF/i
Stillfronts VD kommenterade på ett lunchföredrag idag nya spelet Siege: Titan wars. Spelet har presterat klart bättre än väntat under den soft launch som gjorts och man ser goda resultat utan någon egentlig marknadsföring ännu. Inom kort kommer partnern Tilting Point att investera rejält i den skarpa lanseringen. VD’n menar att spelet har mycket stor potential framåt.[/quote]

2 Likes

Har realisert litt i Funcom i dag. Klar for et comback her!

2 Likes

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Stillfronts befintliga spelportfölj, färska
lanseringar och de spel som ligger i pipeline för lansering de närmaste
månaderna gör att bolaget är väl positionerat inför nästa år.

Det säger vd Jörgen Larsson i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt efter att Stillfront på tisdagen släppt sitt tredje kvartal.

Vi har aldrig haft ett sådant momentum och en så spännande pipeline som vi har inför 2017, säger Jörgen Larsson.

Stillfronts nyligen lanserade spel och spel som ligger i pipeline:

  • I september gjordes en fullskalig lansering av New World Empires där
    intäkterna under det tredje kvartalet blev 0,6 miljoner kronor.

  • Spelet Conflict of Nations kommer i öppen beta i december.

Öppen beta innebär att vi gör de första kampanjerna och att vi börjar få
de första intäkterna. Hur snabbt det trappas upp beror på hur mycket
anpassningar vi gör, men den första intäktskronan genereras i december
månad, säger vd:n.

  • En mjuklansering (soft launch) av mobilstrategispelet Siege: Titan Wars har precis inletts.

Det betyder att intäkterna börjar komma så smått på de marknader där vi
testar spelet. Intäkterna globalt väntas komma inom en ganska snar
framtid, tidigt under 2017, säger Jörgen Larsson.

  • Mobilversionen av det sedan tidigare etablerade PC-spelet Call of War
    väntas ske inom tre månader. Mobilversionen har två syften, enligt
    Stillfront. Det ena är att redan befintliga spelare ska kunna spela både
    från en browser och från mobilen.

Förhoppningen är att det kommer bidra till ytterligare lojalitet och
ytterligare intäkter från befintliga spelare. Det andra syftet är att
mobilspelet, som en egen produkt, ska dra nya spelare, och den delen
kommer också ligga lite senare i tid, säger vd:n men tillägger att det
kan handla om veckor efter den första versionen.

Unravel, som utvecklats av Stillfrontägda Coldwood och där Electronic
Arts (EA) står som spelförläggare, släpptes i februari i år. Royaltyn
från EA på försäljningen särredovisas inte men har i år utgjort en stor
del av Coldwoods intäkter som efter nio månader summeras till cirka 22
miljoner kronor. Noterbart är att det beloppet inte omfattar den
förskottsersättning som Stillfront tidigare fått från EA för att
utveckla Unravel.

Sett till den generella livscykeln för ett spel som Unravel väntas nu
intäktskurvan sjunka, något som också bekräftas av Jörgen Larsson.

Intäkterna kommer att börja avta tydligt i det fjärde kvartalet, säger han.

Unravel släpptes för nedladdning till PC samt till spelkonsolerna
Playstation 4 och Xbox One. Redan i maj blev det känt att Coldwood på
uppdrag av EA kommer att utveckla en uppföljare: Unravel 2.

När Nintendo för en månad sedan lättade på förlåten kring sin kommande
spelkonsol Switch listades EA som en av flera partners. Kan Unravel 2
bli aktuell för Nintendo Switch?

Jag har faktiskt ingen uppfattning om det. Det är fortfarande väldigt
tidigt. Men grundscenariot är att vi bygger det för samma plattformar
som ettan, säger Jörgen Larsson.

Förutom arbetet med uppföljaren till Unravel har Coldwood kommit igång
med ett nytt spel där produktionen väntas dra igång inom tre månader.

Kommer Coldwood utöver sin roll som spelutvecklare även ha spelförläggarrollen för detta spel?

Vi har inte beslutat hur vi ska göra där. Utgångspunkten är att vi ska
förlägga spelet själva eftersom vi har förläggarförmåga. Men om vi
bedömer att vi får en bättre risk/avkastning genom att ta in en
medförläggare, då kommer vi att göra det, säger vd:n.

Enligt Jörgen Larsson kommer spelet med väldigt stor sannolikhet lanseras för plattformarna PC, Playstation 4 och Xbox One.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

5 Likes

Nå har du muligheten :slight_smile:

1 Like

Som eksempel på grossing og download (Android). Dette synes jeg tyder på at både ARPU og retention er bra, det er viktige parametre i et mobilspill. F.eks Sverige ute av topp 500 på downloads, men plass 53 innen Games (Action) top grossing.

Grossing

Downloads

Hvorfor ikke? Det er samme liste som Starbreeze.

Er det bare support kontakt så ordner de dette? Isåfall kan jeg fint sende en liten support sak til dem.

1 Like

Kan dere sjekke nå? Fikk svar at den er oppe og får den opp på søk nå selv.

hm, okei. Jeg hører like godt om det og!

Hm, er det i ettertid eller med en gang? Bare ser at min går rett i status mottatt. Er også fra inv. zero konto.

Jeg fortsetter diskusjonen fra en annen tråd her, ettersom jeg kommer til å bruke Stillfront som eksempel.

Jeg gjør nok aldri komplette fundamentale analyser av selskaper. Jeg analyserer strengt tatt bare aspekter av det fundamentale ved selskapet. Ta Stillfront f.eks., de aspektene av det fundamentale som jeg finner interessant er:

  • Det kommer et Unravel 2. Det er en oppfølger til et kritikerrost spill. Det vil få masse mediedekning. Det kommer mest sannsynlig til å selge bedre enn Unravel! Eksempel på hvor bra det kan gå er f.eks. Payday vs Payday 2.
  • Markedet har glemt å prise Unravel 2 inn i aksjen.
  • Unravel 2 kommer neppe til å bli det siste litt større spillet de slipper. Planen er f.eks. å starte på et nytt slik prosjekt om 3 mnd.
  • Markedet ser på Q-on-Q veksten i stedet for Y-on-Y veksten. Det er ihvertfall slik jeg tolker de siste månedenes fall.
  • Stillfront sa at det ikke er verdt det å bruke penger på reklame i sommermånedene og at de venter til høsten. Når høsten kommer ser man sterk vekst. Slik guiding øker tiltroen min til selskapet.
  • Cashburn er relativt lav, og kommer hovesakelig fra økte investeringer.
  • Market cap er såpass lav at de ikke trenger å bli markedsledende for å gå 5x,
  • I motsetning til mange andre spillselskaper, så har de veldig mange ben å stå på
  • For å lykkes, så er de ikke avhengig av noe nevneverdige eksterne faktorer. Lager de et bra spill, så kan de åpenbart kommersialisere det.

Et ikke-fundamentalt aspekt er at tre personer her inne som jeg har stor respekt for når det kommer til nøkterne analyser: @nofun, @holmes og @megetgod er alle interessert i aksjen. Som @Morti sa i en annen tråd, hvis det er noe han lurer på, så spør han på forumet her.

4 Likes

Både unravel 2 og coldwoods eget IP udkommer nok om 1-1,5 år, for mig at se bør aktien til den tid eller før overgå ATH og dermed også stige til mere end kurs 100, også selv hvis den resterende del af virksomheden ikke oplever nogen særlig vækst. Men der er meget der tyder på at væksten vil fortsætte og så er der altid muligheden for at et nyt produkt bliver ektremt succesfuldt.

Call of war er steget ekstremt den seneste tid på alexa og similar web. Alexa rank er nu for første gang inde på top 10k, hvor tidligere ATH var uden for top 20k. Holder den nuværende placering når markedsføringen bliver mindre aggressiv og bounce rate går ned igen, bør indtægterne være langt større end hvad de har været før. Det er egentlig min primære grund til at tage en position i aktien allerede nu. Går aktien ned herfra køber jeg mere, og hvis nuværende kurs holder i længere tid køber jeg også mere, men lige nu har jeg en passende position.

Så jeg er helt enig i de punkter du stiller op. Muligvis er aktien endnu ikke så aktuel, så den kan sikkert ligge på nuværende niveau i lidt tid endnu, men omvendt falder den jo nok heller ikke nævneværdigt herfra.

2 Likes