Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Stillfront Group (SF)

Så litt i årsrapporten og lurer på om jeg har vært litt for konservativ. Spesielt denne oversikten tyder jo på det. Det er uansett alltid hyggelig å bli positivt overrasket. Får skylde på overgang til nye rapporteringsmåte i så fall, vanskelig å sammenligne når de gamle rapportene følger et annet system.

2 Likes

Regnet de ikke om til det nye systemet i den siste rapporten?

1 Like

Synes å huske de sa de hadde konvertert gamle rapporter også.

1 Like

Stemmer.

Litt mer begrenset tid får jeg skylde på da :slight_smile:

Noen som har link til de konverterte rapportene?

Jeg var ikke helt presis i min ordlegging. Det jeg mente var dette:

Stillfront Group has prepared this year end report in accordance with IFRS. All comparative figures have been restated under IFRS. This report presents two comparative years, 2014 and 2015. In subsequent reports, only one comparison will be presented. This is the first time Stillfront Group applies IFRS.

Ref: http://www.stillfront.com/site/wp-content/uploads/2017/02/2017Q4-SWE.pdf

1 Like

Litt moro fra årsrapporten:

Och sedan den årsrapporten har aktien sjunkit med nästan 30%… Vinsthemtagningar, visst, men en omotiverat djup nedgång, imho.

Jeg var kanskje heller ikke så presis, det jeg mente var at jeg ikke hadde tall for hvert kvartal etter IFRS standard så vi vet hvilken EPS vi må slå i sammenligningskvartalet.

3 Likes

Jeg mener de presenterte at de fortsatt fokuserte på vekst mer enn type utbyttepolitikk, men det gir el en helt grei P/E det der…? Ganske bra egentlig til å være spillaksjer?

Men en gang for ale må jeg lære meg hvilke data som tas med i P/E:

Pris per aksje / EBIT…? EBITDA?

For hvis det er “Earnings per share” er det jo P/E på 25 - sikkert ikke uvanlig men føles ikke såå billig likevel? Bortsett fra vekst mener jeg…!?

Det er billig hvis du ser på veksten og trekker linjalen ut 2017

2 Likes

E-en i P/E er EAT eller Earnings per share, og ja P/E 25, men som @holmes sier, ingen som kjøper Stillfront for å få P/E 25, men fordi de har ca doblet omsetningen hvert år i tre år nå og økt EBITDA marginen fra 16,3% - 28,5% - 36,1%. Mye av veksten er riktignok pga oppkjøp, men de har noe penger igjen til oppkjøp og det ser jo ut som det blir bra synergi ut av hvert oppkjøp.

2 Likes

Ja og hvis du ser på trenden i inntjening per aksje som du limte inn over (diluted for å være på den konservative siden)

2014 -3.34
2015 -0.26 (økning med 3.09)
2016 2.86 (økning med 3.12) P/E 25

Kan vi da gjøre et veldig forenklet estimat basert på en lineær økning med 3.10 kroner vekst i resultat per aksje per år.

2017 5.96 P/E 12.2
2018 9.06 P/E 8.1

I tillegg til dette har du en “opsjon” i at f.eks Siege eller egen IP fra Coldwood kan potensielt gi mye høyere inntekter.

2 Likes

Veldig enig, det er jo veksten som fikk meg til å kjøpe, og et veldig godt inntrykk av dem som presenterte Stillfront under en eller annen konferanse jeg henvist til av @swing Fikk ståltroen på selskapet. Høy P/E her er jo helt innafor med den veksten og det store potensialet (tror jeg i hvert fall) med Siege.

Det vil egentlig si resultat etter skatt altså? Kan lese meg opp på sånt da egentlig.
Uansett tilbake til Stillfront virket det som at de skjønner hvordan man driver et firma, skjønner hvordan man øker verdien i selskapet. Har skikkelig troen og tror jeg kommer til å sitte på Stillfront uten noen trades i mange år. Så kommer utbytter etterhvert! Dette er et av selskapene jeg kan se for meg “gå i 1000” som Spetalen kunne sagt, ikke en av dem som går i null. Flere andre selskaper som diskuteres her inne har derimot risiko for å gå i null. Stillfront diversifiserer egen portefølje så det skal mye til for at det går skikkelig til helvete. Vel vel - er vel bare å kjøpe litt mer sakte men sikkert. :slight_smile: Tenker jeg. Men plutselig ser jeg et eller annet som ser veldig billig ut og hopper meg på; vet ikke om det er så lurt i lengden - for forum osv kan lett ta en del tid…!

1 Like

Spesielt når jeg skriver så langt. @VargVemund: du trenger ikke skrive alt du tenker.

Jepp! Det er utrolig mye bruke av EBIT eller EBITDA i P/E beregniner når folk skal hausse aksjer, så ikke rart det tar litt tid før det synker inn. Noen luringer bruker EAT, men tar med skattemessige engangseffekter og ganger opp så med 20 for å få “riktig” verdi på selskapet.

Kommentarene dine angående hvorfor du er i Stillfront stemmer godt overens med hvorfor jeg er i aksjen.

2 Likes

Köpsignal från Swebulls: https://www.swedishbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=SF.ST

De hadde ikke akkurat høy treffrate på tipsene sine!

Sant. :slight_smile:

SF är rätt svår att pricka.

1 Like