Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Storebrand (STB) Småprat

Markedsoppdatering med OIav Chen
The planned start time is 15/06/2022 12:50

STOREBRAND ASA: S&P oppgraderer Storebrand Livsforsikring AS til ‘A’; ‘Stabil Outlook’

4 Likes

STOREBRAND ASA: Finanstilsynet har godkjent Storebrands søknad om tilbakekjøp av egne aksjer

3 Likes

Tror Storebrand er noe av det beste å eie neste to årene.

2 Likes

Enig med deg og Sissener i det

1 Like

Hehe, jeg er litt sen her ser jeg, men kom over tråden i dag.

Det er riktig at obligasjonen vil falle i verdi dersom den risikofrie renten er høyere enn obligasjonen. Da er det ingen som er villig til å kjøpe en obligasjon når man får bedre vilkår et annet sted uten risiko😁

1 Like

Storebrand ASA: Danica-transaksjon godkjent

2 Likes

Storebrand ASA: Danica transaction approved

1 Like

image

Kan noen forklare meg hvorfor Storebrand skal tjene mer penger i tiden fremover? Ref økte renter, høy inflasjon, lav/negativ økonomisk vekst, mindre sparing osv?

gøy info :smiley:

image

1 Like

Storebrand er først og fremst en pensjonsforvalter. De må garantere en viss avkastning for sine kunder avhengig av hvilken pensjonsavtale de er på.

Når rentene er høye er det lettere for Storebrand å oppnå den avkastningen de må ha. Da kan de ta lavere risiko ved å øke andelen rentepapirer i sin portefølje og redusere aksjeandelen.

2 Likes

Verdt å merke seg at andelen på garantert avkastning er raskt synkende.

2 Likes

Ok takker. Jeg ser Olav Chen er ute og kommenterer “cash is king”. Og det er jeg forsåvidt enig i. Dersom de kan holde mye cash + rentepapirer nå med 3-4% return så er vell det akseptabelt. Jeg ser på chartet fra finanskrisen i 2007-2008 at de gikk fra 90kr til 11kr og ved covid-utbruddet gikk de ned til rundt 35kr. Dette skyldes altså slik jeg forstår det at rentene går i bånn og derav påvirker Storebrand svært negativt. Nå er vi i en situasjon der rentene må opp fremover, og risikoen er vell mer på oppsiden enn nedsiden når det gjelder rentebane fremover. Skulle da vitterlig være slik at Storebrand tjente mer cash, men det er tydeligvis ikke markedet enig i.

Og hvis investeringer synker i verdi, hvordan tror du det påvirker resultatet? Økte renter er bra ja, men nedgang i finansmarkedene er ikke bra. Tapene i banken kan også øke, så faktorer peker i hver sin retning :grinning:.

1 Like