Forvaltere lastet opp under pandemikrasjet - selger unna etter børsfest
… klarer du å summere opp hva de siste 10 innleggene betyr for Storebrand?
vel,Storebrand er da eksponert med en portefølge som har en verdi på nærmere 1000 milliarder,som nok nå blir tynget av markedsuroen,samt at de er vektet i obligasjonsmarkedet,som også vil bli tynget av siste tids skarpe renteøkninger i “kredittmarkredene”…er litt usikker på hvordan vektingen hos Storebrand er i obligasjoner,hvor stor andel de har av flytende rente,og hvor stor del er av fast rente(ved faste renter,skal ikke obligasjonen i teorien falle,men stige,…mens for obligasjoner med flytende rente går verdien på obligasjonen ned ved renteøkning,-dette pga av høyere risiko for “mislighold” for lånetaker,men her har nok Storebrand gjordt en god avtale på forhånd å etablere seg i stabile og sikre markeder).
Storebrand er idag mindre rentesensitiv,men de veier seg opp mot inflasjonen med de rentehevingene vi kommer til å oppleve de neste månendene og årene,tenker jeg…
(Dette er mine tanker og ikke noe fakta)
Nei, hvis du har en fast rente på en obligasjon som er på 2% og den generelle renter går opp til 4%, så vil obligasjonen falle i verdi. (Hvem vil kjøpe en obligasjon til pålydende som har 2% rente når du heller kan kjøpe en obligasjon med 4% rente i stedet)
Obligasjoner med flytende rente burde i utgangspunktet holde seg i verdi, samme om renten går opp eller ned.
jjeg mener omvendt av det du skriver…men jeg kan ta feil
Låner dette fra Bjørnetråden:
Eksempel:
Yara skal låne penger. De utsteder 10 årig lån til 4 %. Obligasjonen prises til NOK 100.
Riskfri rente er 1,5 %, så 4 % vurderes som attraktivt.Riskfrirente stiger derimot til 3 %. Verdiene av tidligere rente på lånet til Yara blir redusert med 1,5 % hvert år over de neste 10 år. Obligasjonen faller teoretisk 15 % til kurs 85.