Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Storebrand (STB) Småprat

Storebrand ASA: Meldepliktig handel for primærinnsidere

image

Thomas Nielsen skriver rundt effekten av Inflasjon (klippet fra Twitter)

1 Like

image

STOREBRAND ASA: Sale of own shares to employees

STOREBRAND ASA: Change in group management

1 Like

Forvaltere lastet opp under pandemikrasjet - selger unna etter børsfest

image

… klarer du å summere opp hva de siste 10 innleggene betyr for Storebrand?

1 Like

vel,Storebrand er da eksponert med en portefølge som har en verdi på nærmere 1000 milliarder,som nok nå blir tynget av markedsuroen,samt at de er vektet i obligasjonsmarkedet,som også vil bli tynget av siste tids skarpe renteøkninger i “kredittmarkredene”…er litt usikker på hvordan vektingen hos Storebrand er i obligasjoner,hvor stor andel de har av flytende rente,og hvor stor del er av fast rente(ved faste renter,skal ikke obligasjonen i teorien falle,men stige,…mens for obligasjoner med flytende rente går verdien på obligasjonen ned ved renteøkning,-dette pga av høyere risiko for “mislighold” for lånetaker,men her har nok Storebrand gjordt en god avtale på forhånd å etablere seg i stabile og sikre markeder).

Storebrand er idag mindre rentesensitiv,men de veier seg opp mot inflasjonen med de rentehevingene vi kommer til å oppleve de neste månendene og årene,tenker jeg…

(Dette er mine tanker og ikke noe fakta)

Nei, hvis du har en fast rente på en obligasjon som er på 2% og den generelle renter går opp til 4%, så vil obligasjonen falle i verdi. (Hvem vil kjøpe en obligasjon til pålydende som har 2% rente når du heller kan kjøpe en obligasjon med 4% rente i stedet)

Obligasjoner med flytende rente burde i utgangspunktet holde seg i verdi, samme om renten går opp eller ned.

jjeg mener omvendt av det du skriver…men jeg kan ta feil :man_shrugging:

Låner dette fra Bjørnetråden:

Eksempel:

Yara skal låne penger. De utsteder 10 årig lån til 4 %. Obligasjonen prises til NOK 100.
Riskfri rente er 1,5 %, så 4 % vurderes som attraktivt.

Riskfrirente stiger derimot til 3 %. Verdiene av tidligere rente på lånet til Yara blir redusert med 1,5 % hvert år over de neste 10 år. Obligasjonen faller teoretisk 15 % til kurs 85.

1 Like