Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Strategier og tanker rundt Stop Loss - del dine erfaringer

Selv har jeg lagt inn stop loss kanskje tre ganger i mitt liv. Har altså lite erfaring på området. Kjøper jeg en aksje er det trolig med en viss langsiktighet og da er stop loss kanskje ikke fullt så viktig. Eller?

Dere som har erfaring med stop loss; hvordan tenker dere når dere legger inn stop loss? Eller det omvendte? Selve aksjen det gjelder har sikkert mye å si, volatilitet osv. Men er det noen retningslinjer du stort sett følger?

3 Likes

Jeg setter kunn stoploss når jeg “vet” aksjen min kan bli turbulent og jeg f.eks ikke har anledning til å følge med (jobb, ferie, dvale, etc).
Jeg sitter da stop-loss litt under tekniske støttenivåer slik at stop-loss’en ikke trigger rett før den snur opp igjen; det er hvertfall tanken min bak det.

  • Videre så setter jeg bare stop-loss på aksjer jeg er i +; jeg selger ikke med “nevneverdig” tap: Da sitter jeg gjennom stormen frem til selskapet har kommet på beina igjen (deltar i emisjoner, snitter ned etc). Når det er sagt har jeg aldri investert mye av min totale portfølje i et selskap jeg ikke har analysert til mine fulle evner, og er også selskaper som jeg mener har bra vekstpotensiale, sunn økonomi og alt i alt liten sjanse for å havne i skogen.
2 Likes

Det er vel også noen som kun kjører en strategi der de selger på trailing stop loss -5% (eller andre verdier) og satser derfor på flere vinnere enn tapere.
Jeg har selv ikke praktisert det, men jeg tenker at det er veldig viktig å finne sin egen strategi som passer sin egen livssituasjon / jobb. Noen som driver med den nevnte strategien, og har noe mer kunnskap rundt dette?

1 Like

Har vurdert å sette opp stop loss, men er litt usikker på hvordan det bør gjøres. Etter hvert som aksjen stiger er det jo naturlig å øke grensen for stop loss.

Men si en aksje er kommet i 10 kroner, jeg ønsker da å sette stop loss på 9,50.

Men om aksjen begynner å falle så kan de jo falle fort. Hvordan bør da stop loss være satt opp for at en skal få solgt før den har falt langt under summen en har satt som stop loss?

Ta for eksempel PCIB som falt en mye på en dag. Hvordan kunne en med stop loss klart å komme seg ut etter 6% nedgang og ikke være med ned 40%?

Høres ut som trailing stop loss er noe for deg.

(Ikke svar på spørsmålet ditt). Det hadde vært en stor fordel om man i tillegg kunne lagt inn en trailing “buy-posisjon”, linket til stop-lossen. La oss si en aksje går opp 10%, så faller 5% etter det og trigger stop-loss. La oss si den så faller ytteligere 15% og trigger denne “buy-posisjonen” - men at alt er basert på den først stop-lossen, altså nedgang på 5% fra toppen. Eller finnes noe slikt allerede? Jeg merker at jeg absolutt burde bruke stop-loss: for jeg det er stor variasjon i hvor mye tid jeg har til aksjer!

Noen her som bruker omvendt stop loss?

Eks. man legger inn en kjøpsordre hvis kursen stiger fra 100 til 110 med en budsjettpris til 110,5 per aksje

Da snakker vi bots/algoritmehandel. Finnes det, eller så kan man lage det selv :slight_smile:

Ser ut som man kan bruke trailing stop loss ordretypen også til kjøp hos Nordnet. Ikke testet. Det kan virke som den tar utgangspunkt i laveste tidligere bunn for beregning. Mon tro om man her kan legge inn en negativ prosent - altså at en kjøpsordre trigges om en fallende aksje faller nye X prosent.
bilde

Det beste imo er å sette og flytte stopp hele tiden etter hvordan pris beveger seg, til der hvor det gir mening på grafen.

Jeg setter alltid stopp, og regner størrelse alltid ut fra stopp avstanden.