Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Strongpoint

Riktig.
Problemet mitt er at volum er for lite til å handle på.

1 Like

Salg rundt disse nivåer høres ut som en brukbar ide. Jeg valgte derimot å kjøpe litt i dag. Volumet i dag var ikke allverdens høyt nei, men det nest høyeste siden nov. 2018.

Det lå en del skjult kjøpsvolum på 10,55 i dag, jeg satser på at kjøpssiden er sterk neste uke også.

1 Like

Sterkt om denne avslutter over 11,9. Lavt volum men har trua på at dette er en tennisball på ukentlig.
Vet ikke hvor mye man kan legge vekt på det da det er så lite volum på dette papiret.

StrongPoint ASA has entered a Market Making agreement with Sparebank 1 Markets AS

Q2 info møte i dag.
Spørmål kan sendes inn.

https://www.strongpoint.com/news/electronic-meeting-q2-2019/

Fra ABG Sundal Collier.

https://www.introduce.se/foretag/StrongPoint/Equity-research/2019/8/strongpoint---capitalising-on-retail-megatrends/
image

1 Like

Finn vi støtte?

Ser litt annerledes ut viss vi tar med utbytte.


Har du link til hele analysen?

Equity Research - 22 August 2019. Strongpoint. ABG Sundal Collier:

Press release: StrongPoint at ABGSC Introduce Investor Day in Stockholm

Topp 50 har 78,2 % av aksjene. Opp fra 77,7%.
Og som ein ser reduserer blant ant små investorer.
AVANZA BANK har kjøpt nesten 400 000 aksjer siste mnd og har no 5,9%

image

https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/the-share/shareholders/

Fra 2 timer og 4 min
*https://www.youtube.com/watch?time_continue=7503&v=w3J5ptc4qX0

Introduce Investor Days September 2019

*https://www.youtube.com/watch?v=DjP1hfrNLXE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2orYAQrUlopT-ngKH9fAj_m9ltyKbeLVNn8j8-skG1i3C8ZAJ3CL9d5YA

Har ikkje så mye med Strongpoint men Jacob Tveraabak er med.

Hvordan skal man tenke som investor for å velge ut de virkelig disruptive selskapene som skaper endring og blir vinnere over tid? Satt på spissen, hvordan finner man det nye Apple eller Google?

Og hvordan tenker selskapene som har lykkes med å skape endring – hva er nøkkelen for å beholde posisjonen man har skaffet seg og bli enda bedre?
Dette diskuterer nabobil-gründerJacob Tveraabak, nå CEO i børsnoterte Strongpoint, med DNB-forvalter Audun Wickstrand Iversen og Marius Brun Haugen i denne episoden.

https://soundcloud.com/dnb_podcast/hvordan-finner-man-det-nye-apple-eller-google?utm_content=100694894&utm_medium=social&utm_source=linkedin&hss_channel=lcp-79021

Jacob Tveraabak, CEO i StrongPoint, diskuterer selskapets vekstmuligheter innen detaljhandelsteknologi – både i fysiske- og nettbutikker.

Ny webcast ligger på DNB

StrongPoint skal bli meir software, noe som nok er smart.

Jacob har vært svært aktiv i forskjellige medier i det siste.

«Er det mulig å si noe om statistisk sannsynlighet av framtiden til StrongPoints tall basert på historiske data?» Dette var et spørsmål jeg nylig fikk. Jeg kan ikke svare på det spørsmålet, men jeg kan svare på hvordan man kan tenke rundt framtidig vekst.

Fundamentalanalyse bygger på selskapets vekst , risikoprofil og cashflow. Det finnes i hovedsak to tilnærminger til fundamental analyse: DFC (discounted cashflow) analyse eller multippel analyse (f.eks P/E, P/B, EV/EBITDA, etc). Hvor den siste blir - som er overraskende for mange - klart mest brukt.

Det finnes i hovedsak tre måter å estimere framtidig vekst på. Predikere framtidig vekst basert på historisk vekst, bruke en konsensus av analytikere sine estimater på framtidig vekst eller å foreta et vekstestimat basert på selskapets fundamentale stilling i sin sektor, og evnen til å utnytte sitt underliggende mulighetspotensialet.


For å se på den gjennomsnittlige historiske avkastningen blir ofte det aritmetiske gjennomsnittet brukt. Dette skal ikke brukes, jo mer volatilitet i tallene jo mer feil blir den aritmetiske veksten.

Det relative standardavviket forteller hvordan omsetningen, EBITDA, EBIT og EPS varierer rundt sitt eget gjennomsnitt. Man kan ikke utlede statistisk sannsynlighet fra disse tallene, men man kan si at det er normalt at StrongPoint sin omsetning vokser/synker med 18% neste år, eller at EBIT vokser/synker med 59% neste år. Kan man bruke disse tallene til å spå framtidige tall? Ja, men med stor usikkerhet.


Damodaran, Aswath. Investment Valuation .

Bildet over viser at det er liten sammenheng mellom hva et selskap har i resultat og omsetning et år, sammenlignet med fem år fram i tid . For små selskaper er volatiliteten enda høyere, og korrelasjonen lavere (på 1 års basis er korrelasjonen for resultatet til små selskaper på 26%). Det er også verdt å merke seg at det å predikere omsetningsvekst er mye lettere enn vekst i resultatet. Det å ha fokus på omsetning gjelder spesielt for små selskaper som StrongPoint. I tillegg er det en god ide å ha en kort tidshorisont på sine vekstprognoser (1-2 år), se på veksten fra år til år i stedet for å se på gjennomsnittlig vekst og se på historisk vekst til selskaper i samme sektor.

Ulemper med å se på historisk vekst:

Alle selskaper forandrer seg, det samme gjør markedet selskapet opererer i. Når man ser på historisk vekst får man ikke noe innblikk i hvordan selskapet er posisjonert for framtidig vekst. Desto mindre selskapene er jo mindre verdi har man av å se på historisk vekst.

Analytikere sitt estimat for framtidig vekst for Strongpoint

Her brukes ABG sin analyse https://www.introduce.se/contentassets/58c6d0e206a744a1aeadb2788aac6c56/pdf/capitalising-on-retail-megatrends.pdf


ABG estimerer en følgende årlig snittavkastning ut år 2021: omsetning 6.8%, EBITDA: 21,1%, EBIT 28,7% og EPS 52,8%. Man ser av tabellen at ABG sine estimater om at tidspunktet for tid veksten i de ulike regnskapstallene er høyest; varierer ut i fra hvilke regnskapstall man fokuserer på. Det å bruke et meglerhus sitt estimat for vekst er spesielt nyttig når et selskap har gjennomført bytte av ledelse og selskapets strategi eller markedet selskapet opererer i har forandret seg. Dette må sies å være tilfelle for StrongPoint per dags dato.

Ulemper med å bruke analytikere sitt estimat:
I Strongpoint sitt tilfelle er det kun et analysehus som dekker selskapet. Konsensus er dermed basert på et utvalg av 1. I tillegg er det selskapet selv som har betalt for analysen. Tallene som kommer herfra må dermed ses med et kritisk blikk.

Vekstestimat basert på fundamentale opplysninger

Denne kategorien handler om å ta i betraktning kvaliteten til ledelsen og deres evne til å levere god avkastning på egenkapitalen, selskapets markedsstyrke til å levere høy EBITDA, reinvestere kapital i oppkjøp og videreutvikling av produkter og selskapets relative markedsposisjon i forhold til sine konkurrenter. Med andre ord fletter man i denne kategorien kvalitative tilnærminger inn i kvantitative analyser for å komme opp med et vekstestimat for framtiden. Jeg vil ikke forsøke meg på et estimat herfra.

Ulemper: Krevende arbeid.

Konklusjon

Predikere tall for framtiden er umulig å få til på konsistent basis. Det er spesielt vanskelig for små selskaper som av natur ofte har mer volatile tall enn større og etablerte selskaper. Det er derfor viktig å ha et kort tidsperspektiv på sine vekstprognoser. I tillegg er det å bruke prognoser fra analysehus spesielt relevant for små selskaper som gjennomgår forandringer intern eller eksternt (markedet man opererer i).

I tabellen som omhandler historisk vekst ser man en omsetningsvekst fra 2017 til 2018 på 12,3%, fra første halvår 2019 sammenlignet med første halvår 2018 har det vært en omsetningsvekst på 9,3%. Man ser av ABG sine estimater at de forventer en omsetningsvekst på 5,5% i år 2019. Med andre ord forventer de en fallende omsetning i siste halvår 2019 i forhold til 2018. Hvor god grunn de har til å tro det vet ikke jeg. Men det å basere en framtidig vekstprognoser de neste 1-2 årene i StrongPoint på mellom 5,5% og 12,3% ± et relativt standardavvik på 18% virker i hvert fall for meg å være et estimat som det er gode sjanser for vil materialisere seg. Det er en stor :dart:, men det betyr ikke at det er lett å treffe.

Oppdatering (17.12.2019) Fundamental vekstanalyse:

Selv om jeg avsluttet forrige innlegg om vekst med å si at det i praksis er umulig å spå vekst på konsistent basis; er jeg her tilbake med et nytt forsøk. Jeg skal forsøke å se på fremtidig vekst i STRONG basert på fundamentale tall. I utgangspunktet har jeg bedre tro på å spå vekst basert på fundamental analyse enn de to overnevnte metodene, men for et selskap som STRONG som har stor volatilitet i sine ulike finansielle tall er jeg mer usikker på hvor valide tall man får ut av en slik analyse. Uansett, jeg synes nå det er kjekt å holde på med tall – så her kommer et forsøk på en fundamental spådom om vekst i StrongPoint.

Det finnes i hovedsak tre ulike hovedtilnærminger til å spå vekst ut fra en fundamental analyse. Vekst i EPS (resultat per aksje), Net Income (resultat) og vekst i EBIT (driftsresultat).

I denne oppdateringen av vekstprognoser fokuserer jeg på vekst i EBIT. Veksten i EBIT er avhengig av hvor mye kapital man reinvesterer tilbake i selskapet(reinvestment rate) og hvilken avkastning man får på totalkapitalen (ROC) i selskapet. Vekst i EBIT blir dermed: Reinvestment rate * ROC

Reinvestment rate: Vekst kommer ikke gratis. Hvis det ikke blir investert i nye anleggsmidler, foretatt oppkjøp eller gjort andre investeringer som bidrar til den langsiktige inntjeningen i selskapet kan man heller ikke forvente at selskapet over tid skal vokse. Reinvestment rate består av Net CAPEX (investeringer i anleggsmidler + andre investeringer – avskrivninger) + forandringer i arbeidskapitalen *( 1 – gjeldsgraden) / EBIT (1-skatteraten).

ROC: Avkastning på totalkapitalen er basert på hvilken avkastning selskapet historisk har hatt på sine investeringer. Dette er antakeligvis den eneste plassen innenfor finans og verdsettelse hvor man bruker Book Value av gjeld og egenkapital. ROC = EBIT * (1 – skattesats) / (Book value EK + Book Value Langsiktig gjeld – Cash). Det er også mulig å bruke all gjeld i stedet for kun langsiktig gjeld.

Både Reinvestment rate og ROC kan være volatile tall, spesielt for små selskaper. I år hvor man foretar store oppkjøp vil reinvestment rate være spesielt høy og i år hvor man har unormalt høy EBIT vil ROC være unormalt høy. For å motvirke denne effekten så mye som mulig har jeg i mitt hovedscenariet regnet ut vekst i EBIT ut fra gjennomsnittstall i reinvestment rate (72%) og ROC (11%) for de siste 4-5 årene. Det blir da en forventet vekst framover på 8,2%. En reinvestment rate på 72% kan virke noe høyt å ha over tid – noe det også er. Men for et selskap i STRONG sin posisjon krever det etter min mening en høy grad av investeringer de neste årene i form av oppkjøp, nye produktserier og diverse for at man skal kunne kapitalisere på mulighetene som ligger åpne for selskapet i retailmarkedet. Jeg ville ikke vært overrasket om man i enkelte år framover nå vil se en reinvestmentrate som overstiger 100%. Jeg vil heller ikke bli overrasket om veksten i EBIT de neste årene vil knuse hovedestimatet mitt i tabellen over på 8,2%.

4 Likes

Customers can already enjoy a smooth process of automatic age verification while buying age-restricted items – the new concept was introduced in the first store in Europe. Tobacco sales automation is empowered on self-checkouts by StrongPoint and Yoti at the Keila Tarbijate Ühistu store.

The concept of tobacco sales automation through self-checkouts was introduced publicly on EuroCIS this year. Age check is performed by AI-based facial recognition, powered by Yoti, on StrongPoint’s self-checkout software and purchased tobacco products are collected at Vensafe dispensers on customer’s way out. The first live store installation with the full cycle is already available for customers convenience in Estonia.


https://www.strongpoint.com/news/the-first-automated-in-store-tobacco-sales-already-live-in-europe/

1 Like