Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Svinaktig fine aksjer - 🔴 Baconporteføljen 🐷

hvordan du klarer å tolke “jeg kommer ikke til å selge mer unntatt hvis det kommer ny negativ informasjon” til “jeg selger aldri en aksje” får stå på din regning. :wink: Men når jeg sjekket porteføljen min fra 19 desember, så ser jeg at jeg hadde allerede solgt en del.

Personlig så er jeg råimponert over at du beholder diversifiseringen selv om det er enkelte du har ståltro på. Også imponert over tiden og energien du legger ned i dette.

Lever du av dette, eller har du planer om det i nær fremtid? Får du tid til jobb lissom… :smiley:

1 Like

Når porteføljeutviklingen ser sånn ut i tre år etter at du var råheldig og risikovillig og treffer i NANO og PCIB på en gang, så rekker du å tenke grundig gjennom ydmykhet og verdien av diversifisering. :wink:

(Takk gud for fleksitid)

11 Likes

Diversifisering i samme sektor er jo gjerne ikke så effektivt hvis hele sektoren faller. Må spe på med andre sektorer da. For å unngå krakk, så må man i tillegg spe på med andre aktivaklasser, feks gull eller shorte.

Jeg liker heller tanken på å bare gå i cash og bare ha 1-3 aksjer. Lettere å følge med da. Fungerte bra for meg gjennom krakket, er nå +20% i år mens indeks er ned 15%.

3 Likes

Nå har jeg jo både cash, bitcoin, kitron, dnb og short obx som komponenter i bildet da. :slight_smile:

Overvekting i healthcare nå er fordi jeg rett og slett har som tese at det er den mest underprisede og defensive sektoren av alle.

3 Likes

Men du hadde ikke det når porteføljen falt?

Har du sett på hva slags avkastning du ville hatt nå hvis du hadde “sittet stille i båten” ?

Ca 5%

1 Like

Jeg har aksjefond i tillegg, tilsvarende en verdi på ca 12% av aksjeportefølje, den delen kommer nok til å øke når jeg tar gevinst, da flytter jeg fra enkeltaksjer til fond.
Har kanskje 10 år igjen å jobbe, så det er ikke alt for mange år før risikoen må reduseres noe.

Eg trodde du aldri gikk short av moralske grunner :sweat_smile: men det var no litt godt å se :blush: spennende tråd :blush:

Akkurat 2x obx synes jeg ikke folk skal ha de store skruplene for. Ganske stor forskjell på obx og et prekommersielt emisjonsdrevet kreftselskap som omsettes for ti millioner om dagen

7 Likes

Tror nok jeg etterhvert begynner å tøye grensene for hvor mange aksjer jeg på en fornuftig måte klarer å overvåke, men klarte ikke å la være å ta inn den gamle teknivestor-favoritten NATTO! :smiley:

image

image

3 Likes

Du får styre med hard hånd.
Du kan f. eks over en gitt måleperiode kaste ut de 2 aktivaene med dårligst risikojustert avkastning. Dette får å gi plass til nye kandidater

1 Like

Kan ikke selge ut NANO :frowning:

1 Like

Selg Bear. Ikke la Dnb tilrane seg dine sårt oppsparte biopenger.

Sortere etter stigende prosentandel?:yum:

Er du sentimental?
Dersom poenget er å holde på aksjene så burde du legge ut hvor lenge du har hatt aksjene ikke hvor stor profitten er :grinning:

image

1 Like

Skikkelig blandet dag, men har hatt to dager på rad nå der long healthcare, short obx har vært veldig bra

Har skrellet litt aksjer på morgenkvisten i dag.

3 Likes

Brukte du muligheten igår til å snitte ned i softox? :slight_smile: eller tenker du det kan bli en dobbel bunn der?