Synthetic MR er et selskap notert på den lille svenske børslisten aktietorget. Selskapet ble grundlagt i 2007 basert på forskning fra Linnkøping universitet, og tilbyr software-løsninger til bruk for håndtering, datafremstilling og analyse av MR-bilder (Magnetic Resonance).
En MR skanner fungerer ved at det appliseres et sterkt magnetfelt omkring pasienten, som enretter hydrogenatomenes rotasjonsakser, hvoretter et radiosignal forstyrrer denne enretningen. Når hydrogenatomene faller tilbake i sin relakserede tilstand utstedes et svakt radiosignal, som skanneren oppfanger. Signalet er grundlaget for bildedannelsen da den varierer fra vevstype til vevstype. Mange forskjellige sekvenser kan innhentes som kan ha ulik diagnotisk verdi. T1 og T2 er de to standard sekvenser, men man kan også innhente foreksempel T2-stjerne (hypersensitiv for blødning og jernavleiring), diffusion og medhørende ADC-map (hypersensitiv for for eksempel friske infarkter/iskæmi i hjernen) og Flair/Stir-sekvenser som er utmerkede for for eksempel tumor-screening og Multiple sclerose kontrol.
To av problemene med MR-undersøkelser idag er at det tar lang tid å gjøre en scanning og at det tar lang tid å analysere den
Alle overnevnte sekvenser skal separat innhentes med dagens standard MR-skanner. Dermed tar en MR-skanning av nevroaksen (hjerne + medulla) idag mer enn 30 min. Andre skanninger hvor det er bruk for flere sekvenser og man skal skanne større områder tar enda lengre tid. Synthetic MR tilbyr med sitt software syMRI og Magic muligheten for å innhente mange sekvenser med kun EN gjennomskanning. Dette gjøres ved at de forskjellige sekvenser fremskaffes syntetisk (ikke spør meg om hvordan dette teknisk gjøres). Dette nedsetter undersøkelsestiden til 6 min (!) for en MR av cerebrum, hvilket er intet annet en fantastisk!
Synthetic-MR tilbyr også i syMRI besluttnings og analyseverktøy som selv identifiserer den grå og hvite substansen samt cerebrospinal-vesken og kan meget presist skille dette fra hverandre. Dette kan blir verdifullt som beslutningsstøtte for radiologen og klinikeren som vurderer bilde, samt øke hastigheten og antagelig også sensitiviten av analysen. I en fremtid der bilder i økende grad (muligvis) vil bli vurdert ved hjelp av kunstig intelligenssystemer, vil også syMRI være et ypperlig utgangspunkt for videreutvikling av sådanne.
På senere tid har Synthetic-MR også utviklet NEURO REMyDI. Et software som automatisk kvantifiserer den gråsubstansen i hjerne, hjernestamme og ryggmarg. Denne vil gi et objektiv vurdering av tilstanden ved nevrodegenerative sykdommer som multiple sklerose, demenssykdommer eller hos barn med medfødte sykdommer/ hjerneskade ved fødsel. Jeg tror det vil være spesielt anvendbart ved Multiple sklerose, da den også selv kan finne white matter lesions, og kontrolskanningsbyrden er stor for de radiologiske avdelinger.
Her er lenke til en youtube video hvor flaggskipet syMRI demonstreres
Marked, penetrasjon og etterspørsel
Selskapet har i årene 2014 til 2016 signert avtale med Philips, General Electric og Siemens 3 av de største leverandørene av MR-skannere. Synthetic-MR har via avtalene potensielt tilgang til 2/3 av alle MR skannere. Aktuelt kommer software’en primært med til de nye high-end maskinene, og selges således primært i vestlige land, men GE skal nå begynne å tilby software’en også på sin low-end skannere.
SyMRI og Magic er i løpet av 2016-2017 godkjent av FDA i USA (godkjennelse av FDA basert på non-inferiority) og er allerede godkjente på det europeiske markedet, og salget øker. Jeg tror penetransen antagelig bare vil forsette med at øke, da løsningen kommer til å bli svært etterspurte i USA. For sykehusene i USA er MR-skanneren en pengemaskin. Det er pasientens forsikring som betaler, og derfor skannes det også mer i USA. Når skanningstiden kan reduseres kraftig ved bruk av denne software, og det er bevist at bildene er non-inferior til konvensjonell skanning, vil sykehusene tjene på å installere skannere med Synthetic-MR sitt produkt.
I tillegg vil en hurtigere skanningstid gjøre at MR-skann kan brukes i stedet for CT-skann til diagnostikk ved mistanke om akutt hjerneinfarkt. Dette vil gjøre at man administrere trombolyse-behandling (infarkt behandling) på bedre grunnlag, men også trombektomi behandling, som krever at man bestemmer penumbra (det hjernevev som kan reddes, men står i fare for å gå tapt). Hvis man skal gi trombolyse er tidsgrensen idag på 4,5 timer etter symptomdebut, og derfor er dagens MR-skannere for langsomme til å brukes i stort omfang til denne indikasjonen. Min teori er at ettersom synthetic MR sin software blir utbredt vil MR i økende grad brukes i denne indikasjon på de store ledende sykehussenter, som igjen vil lede til økt forespørsel for programvaren.
Finanser
Inntektene vokser i rasende tempo. Aktuelt ses omkring 200 % inntektsvekst year-on-year. Marginene er (som ofte er tilfellet med software) gode, og ligger på omkring 40-50%. Selskapet er cash-flow positive, og hadde en omsetting på ca. 15 mill svenske kroner fra januar- juni 2017. Aktuelt verdsettes selskapet til ca. 1,1 milliarder svenske kroner. Resultatet pr. aksje har vært 0 i perioden januar- juni 2017, da pengene videreinvesteres og brukes i driften. Entreprenøren og daglig leder Marcel Warntjes eier idag 9,1 % av selskapet og er andre største aksjonær, hvilket må anses være incitamentsskapende. Den øvrige eierstruktur er god med Staffan Persson som største aksjonær og Swedbank Robur Fonder som tredje største.
Konklusjon
-
Det er et stadig økende behov for MR-skanninger i det moderne helsevesen verden over
-
MR-skanninger vil bli brukt i økende grad til nye indikasjoner (for eksempel akutte som nevnt over)
-
Synthetic MR tilbyr et unikt produkt som effektiviserer alle MR-skannere
-
Synthetic MR tilbyr analyseverktøy til MR som er cutting edge innenfor nevro-området
-
Synthetic MR software-platform er et ypperlig utgangspunkt for AI-applikasjon
-
Selskapet har tilgang til 2/3 av MR-markedet med sine kontrakter med Philips, Siemens og GE
-
Selskapets inntekter er i kraftig vekst, og det er stort grunnlag for ytterligere vekst
-
Selskapet har gode marginer
-
Selskapet har vist stor evne til innovasjon og teknisk utførsel, og har mange muligheter for å videreutvikle sine produkter/lage nye produkter
-
Selskapet er cash-flow positivt
Jeg har personlig stor tro på selskapet, og mulighetene framover. Aksjekursen er aktuelt 280 SEK. Det finnes helt klart risk, men jeg opererer med kursmål omkring 1000 kr på 3-5 års sikt, og det er med innregnet avtagende tilvekst og PE satt omkring 25-30 (relativt lavt).
Hva synes dere om selskapet? Finner dere det interessant?
Disclaimer: Jeg eier selv aksjer i selskapet og er lege.