Haha mente at jeg er lei negativiteten og nedgangen… pengene har jeg råd til å tape, så sitter long. Hadde bare vært kjekt med oppgang
Sikkert meyerløkka som cowboyer for å få lav inngang og hente inn tapet fra ifjor
Håper de kommer med avklaring ang. Parker
Det er vel Parker som evt må komme med noe.
Jo større tapet er, jo større grunn til å selge.
Da skal det nok gå noen millioner aksjer før mine
Fordi??
Dersom man ikke har klart å ta tapet tidlig og har troen fundamentalt på selskapet. Hvorfor er det større grunn til å selge når man da for enda mindre aksjene?
At man er “tom for tålmodighet” vi jo kanskje av noen tolkes som om man ikke har “troen”.
Da tapet var 1000kr var det god grunn til å selge aksjene, da tapet var 2000kr var det større grunn til å selge aksjene, etc.
Troen på det fundamentale er grunnen til at personen forsetter å tape. Denne troen må derfor elimineres, slik at tapet kan realiseres og pengene som er igjen kan settes på en aksje som er lønnsom. Tro er trøst. De som har pengene sine i aksjer som er lønnsomme trenger ikke tro eller trøst.
Bioaksjer er ikke for de med lånte penger og svake nerver. Ditt argument gjelder for andre bransjer.
Da biotektapet var 1000kr var det liten grunn til å selge aksjene, da biotektapet var 2000kr var det mindre grunn til å selge aksjene, etc.
Troen på det fundamentale i biotek er neppe grunnen til at personen forsetter å tape. Denne troen må derfor dyrkes og beskyttes, gjerne i grupper, slik at tapet ikke kan realiseres og pengene som er igjen ikke kan settes på en aksje som er lønnsom. Tro er trøst, delig trøst. De som har pengene sine i aksjer som er lønnsomme trenger ikke tro eller trøst, synd for dem.
Nei sats på safe aksjer du Salamis, laks og olje er bra. Da slipper du de store og små svingningene
Vi snakker ikke om risiko eller svingninger. Vi snakker om tap. Dere snakker om disse tre tingene som om var like, eller nødvendigvis følger hverandre. Merk deg det.
Min portefølje er 100% biotek og pharma, slik den (stort sett)alltid er.
Det vil alltid være forskjell på en kortsiktig spekulant og en langsiktig investor.
Ulik strategi … greit det.
Salamis:
100% pharma og alle lønnsome. Utrolig treffsikker.
Så du trader bioaksjer, helt fair det. Selvtillit har du også ser jeg. Det kan komme godt med
Grunnen var jo størst til å selge når tapet var 1000 før det ble 2000kr? Du skrev at jo større tapet er, jo større er grunnen til å selge.
Timing er nøkkelen i alle investeringer. De som kjøper på topp er som oftest de samme som selger på bunn. Samme med f.eks. Bitcoin. Investorer solgte med begge never på 3200 usd i vinter. Da kjøpte dem sikkert Amazon- eller Apple-aksjer siden det har sett så bra ut. Så istedenfor å sitte stille og bli med opp igjen til 13-14 000 usd, mange har nok også plassert de andre steder og tapt enda mer.
Den siste editen kan du gjerne trekke tilbake, Xon. Ufint. Har aldri sagt at jeg er 100% lønnsom. Ikke engang hintet om det.
Jeg ville bare si litt imot denne kulturen som oppstår på biotektrådene på ulike fora om at tap er normalt, tap er greit, papirtap er ikke ekte, pengene er ikke tapt før man realiserer, og måten dere støtter hverandre på. Ikke støtt hverandre i tapet, ikke gjør tapet noe koselig og sosialt, tap må skys som pesten!
Det var en amerikansk investor-guru (husker ikke hvem) som en gang sa “those who bought at the bottom, and sold at the top are… liars” Ingen av oss er vel så perfekte
Hva med å diskutere caset? Å være lei av nedgang, og samtidig være utålmodig i håpet på oppgang er vel ikke unaturlig? For mitt vedkommende lever jeg godt med papirtapet i håp og påvente av oppgang. Skulle ikke oppgangen komme så er det greit. At biotek er en avansert form for lotteri er det liten tvil om, og jeg velger å sitte med mine lodd fram til lotteriet er avholdt, om det så blir himmelen eller konkurs…
Da tolket jeg din melding litt feil … beklager det.
At det kan være risky å investere i bio et ingen hemlighet, stort sett samme for alle selskapene.
Å gjenta dette om og om og om og om igjen til det kjedsommelige burde være unødvendig. Det et aldri noe nytt …
Det må være mere interessant å fokusere på framgangen … synes jeg.