Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Techstep (TECH)

Techstep Achieves Exclusive Samsung Knox Premium MSP Status

Techstep ASA announces trading update, bridge financing and plans for rights issue

Hur tolkar vi detta?

Dette blir grisete!

ca 35 mill aksjer i selskapet pr. i dag m/markedsverdi ca 280 MNOK (Kurs ca. 8).

84 mill nye aksjer til kurs 1. Pluss ytterligere 8,4 mill gratis aksjer fordi de er så snill å kjøpe.

Nåværende aksjeeiere vil eie ca 30% av selskapet, de nye får resten… så skal de finne ut hva de vil gjøre = ta det av børs.

Forvent at kurs går til pluss/minus kroner 1

Huff! Er selv aksjonær i dette selskapet. Begredelige greier. jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på kontantbeholdningen i selskapet. Det er jo ikke lenge siden de solgte deler av selskapet for ca. 140 millioner og betalte ned en god del på gjelden de hadde. Nå har de altså gått tom for penger og trenger en midlertidig finansiering for å sikre driften fremover.

Her har noe gått galt i planleggingen og jeg tror de så for seg at omleggingen av selskapet skulle bli enklere enn det har vist seg å være. Nå har største investorer garantert for 84 millioner kroner til 1 krone pr. aksje noe som vil utvanne dagens småaksjonærer kraftig. Selskapet holder døren åpen for en høyere pris i emisjonen hvis de kan få inn gode alternativer. Jeg reagerer på at beløpet er såpass lite da mye av disse 84 millionene skal gå til å betale tilbake det de allerede skylder.

Så hvorfor ikke hente mer? Ser de for seg at det er alt de trenger for å greie å få butikken til å gå med grønne tall? Er dette maksbeløpet største investorer var villige til å bli med på? Eller er dette penger som er tenkt skal vare til den strategiske løsningen er realisert, som for eksempel kan innebære salg eller fusjonering av selskapet og/eller at det rett og slett tas av børs.

Jeg tror jeg kommer til å vente til emisjonspapirene foreligger, forventer at de kommer med en forklaring på hva som skjer med oss småaksjonærer hvis selskapet tas av børs - jeg er ikke så interessert i å tegne meg hvis jeg sitter med papirer som ikke kan handles over børs.