Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tekinvestor juleaksjon?

Vi er jo en del som har gjort det brukbart i år, også takket være tipsene vi bytter på her inne.:slight_smile:

Hadde det vært noen interesse for å kjøre i gang en av disse gjør det selv aksjonene? Finnes jo mange forskjellige, sikkert meninger om hvilken som er den en synes er best.



Er jo mest en gimmick selvsagt, man finner jo alltids en måte å bistå noen kroner, men tenkte det kunne være litt morsomt å se hva vi fikk til.

11 Likes

Hva med en innsamling til Piratpartiet Norge?

6 Likes

Kan vi støtte stakkarne på hegnar online?

8 Likes

Godt tiltak! Jeg er med. :+1:

2 Likes

Fast giver til blindeforbundet! Det står så respekt av jobben med å trene opp førerhunder, og hvilken betydning de dyrene har for en blind person

4 Likes

Godt forslag @Savepig. Jeg skal lage en avstemning når flere forslag har kommet inn :smile:

2 Likes

OK om jeg flytter denne ut det offentlige forumet?

Helt ok. :slight_smile: ville bare lodde stemningen internt først.

1 Like

Forstå meg rett. Jeg digger førerhunder, og ser den enorme verdien en førerhund har for brukeren. Men prosjektet har en helt horribel kost/nytte ratio. http://www.givewell.org/ har en god oversikt over veldedighetsorganisasjoner som er best i klassen på å hjelpe flest for minst.

F. eks. Against Malaria Foundation som deler ut malarianett i Afrika. 100% av pengene går til nett. Så en førerhund, som koster ca 320 000 kr ferdig utlært (i følge Wikipedia), kan kjøpe ~10 000 malarianett som igjen sparer ~40-200 menneskeliv. Samtidig fører det til en økning i BNP på 12x investert beløp pga. folk kan bidra i stede for å ligge syke av malaria.

Det er mange andre organisasjoner på topplisten det kan være verdt å sjekke ut. Hvis folk gir der det monner mest, vil det tvinge de andre organisasjoner til å bli enda mer effektive, slik at vi slipper 25-50% administrasjons kostnad, og får hjelpen frem til de som trenger den.

8 Likes

Skulle nesten hatt en egen aksjekonto vi forvaltet til dette :smile: Tekinvestor fondet som går til veldedige formål.

2 Likes

Jeg betaler allerede masse u-hjelp over skatteseddelen, som en gammel kollega av meg pleier å si. Men skal ikke være kjip i disse krisetider. Skal være med å bidra…

Man kan være veldedighetsmedlem og betale dobbel sum per måned og så kan vi stemme på hvilken aksje de pengene skal inn i? Og så tar man ut 50% hvert år til veldedighet

2 Likes

Synes dette høres spennende ut. Må bare planlegge litt rundt praksisen av aksje/zerokontoen som skal forvaltes.

1 Like

Hjelper ikke å unnskylde seg. Det der var ballespark. Det finnes så mye man kan støtte at man må velge noe som engasjerer en og som man er fornøyd med.

Mitt krav var at de respekterer meg og aldri ringer meg for å få mer.

Skal man gi til noen som gjør det bra så er faktisk adra blant de beste.

Jeg er faktisk så blåøyd at jeg mener vi bør fikse opp her hjemme før vi skal redde verden. Vi har alenemødre som ikke får endene til å møtes. Vi har barn som legger seg sultne. Vi kunne fint tatt hånd om og hjulpet narkomane. Vi kunne lett ha hatt en eldreomsorg som var de eldre verdige. Istedenfor skal vi kaste penger etter korrupte sør amerikanske ledere. “Spandere” privatjet på R. Mugabe osv. Å sende masse mat til land i Afrika som ikke er bærekraftige til å dø sitt eget folk blir helt feil. Til syvende og sist vil de sulte ihjel i mangegangen da de har bygget et samfunn rundt nødrasjoner.

9 Likes

Ballespark?? Det var da voldsomt. Hvis du leser hva jeg skriver.

Vil tro det går an å få trent opp hunder hakket mer effektivt enn det gjøres i dag, og er hunder i det hele tatt det beste hjelpemiddelet? Har sett masse lovende teknologi på vei som på mange måter gir blinde en følelse av å se. Kanskje det er bedre å investere pengene i forskning i stedet for å trene opp hunder til 1/3 million per stk., slik at alle blinde kan få hjelp, i stedet for bare de som er heldige og får en hund?

3 Likes

Går ann at pengene fordeles til flere grupper :slight_smile: Kan personlig være ganske fleksibel der.

2 Likes

GlobalGiving is the first and largest global crowdfunding community for nonprofits. GlobalGiving makes it safe and easy for people and companies to give to local projects anywhere in the world, providing nonprofits with the tools, training, and support they need to become more effective. Since 2002, GlobalGiving has helped raise more than $240 million from more than 550,000 donors for more than 15,500 projects in more than 165 countries. Each of the nonprofits on GlobalGiving.org has been vetted, and has committed to providing donors regular updates about how donations are put to work. Find out more at www.globalgiving.org.

1 Like

Nå forstår jeg endelig hva som menes med “de barmhjertige på Tekinvestor”

11 Likes

Hvordan skal vi gjennomføre Juleaksjonen 2016?

  • Alternativ A: Vi stemmer frem et verdig formål som alle donerer til
  • Alternativ B: Alle kan donere til det formålet de vil, men skriver det på forumet og så regner vi ut totalen.

0 stemmegivere

Jeg holder en knapp på at totalsummen blir høyere ved Alt. B. Hva synes du?

En siste ting…
Kommer du til å bidra i Juleaksjonen 2016?

  • Ja, så klart jeg har litt å avse
  • Nei

0 stemmegivere

:santa:

4 Likes