Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Teknisk analyse - tips til bøker, YouTube-lenker m.m

Har planer om å lese meg opp på teknisk analyse og i den sammenheng vil jeg gjerne høre fra dere med erfaring på feltet.

Hvis dere skal anbefale tre bøker/lenker, hvilke vil det være? På forhånd takk🙂

1 Like

Technical Analysis and Stock Market Profits, Richard Schabacker

Technical Analysis of Stock Trends, Edwards & Magee

Forøvrig mye som man med fordel kan gjøre seg kjent med. Men det er viktig å bli god på noe av dette, og ikke vimse rundt etter stadig nye metoder. Flere tilnærminger fungerer over tid. Det er viktig å finne sin egen tilnærming.

3 Likes

Det som @Tek sa. Ikke gap over mye forskjellig. Finn en metode og prøv å fordype deg i den. Over tid vil du finne ut at en del forskjellige metoder glir i hverandre. Men med god solid kunnskap i en spesifikk strategi/metode vil det være enklere å dra nytte av andre verktøy.

Men noen bøker for å begynne:

Anna Coulling: A Complete Guide To Volume Price Analysis: Read the book then read the market

David H. Weis: Trades About to Happen: A Modern Adaptation of the Wyckoff Method

Hank Pruden: The Three Skills of Top Trading: Behavioral Systems Building, Pattern Recognition, and Mental State Management

2 Likes

Takk for gode tips, Tek og risk82🙂

Denne kan være verd å kikke på også:

Japanese Candlestick Charting Techniques av Steve Nison

Stockcharts har også en bra chart school side:

https://school.stockcharts.com/doku.php

Spennende tips - takk!

To gode bøker skrevet av Mark Minervini:

  • Trade Like a Stock Market Wizard
  • Think and Trade Like a Champion
1 Like

Tre bøker jeg leste i min aksjeungdom, som jeg kan anbefale andre er:

  • Aksjekjøp og daytrading.
    av Oddmund Grøtte.
    En god gjennomgang og analyse, hvor du får kikke forfatteren over skulderen i hans handler.
    Nærmest obligatorisk.

  • The Education of a Speculator
    av Victor Niederhoffer
    Ikke så mye teknisk, men om psyke og hvordan se muligheter, en god bok.

  • The Stock Trader: How I Make a Living Trading Stocks
    av Tony Oz
    Dette var nærmest for bibelen å regne når det gjalt trading.

    Ser at førsteutgaver av denne i dårlig stand går for $100+
    Så her var faktisk det å kjøpe boka en god investering for meg :smiley:

3 Likes

Takk for gode tips!

Noen som har tips til bøker som fokuserer på swingtrading?:grin:

Som @Thomas85 sier:
To gode bøker skrevet av Mark Minervini:

  • Trade Like a Stock Market Wizard
  • Think and Trade Like a Champion

Les heller disse 2 bøkene 10 ganger enn å lese 20 andre bøker. Inneholder det meste du trenger. Think and Trade… er sansynligvis noe av det beste som er skrevet om trading

Tar du med Mark Douglas sin Trading in the zone har du alt du trenger

4 Likes

Takk for tips. Første har jeg lest, noterte ned mange gode punkter. De andre bøkene blir sommerlektyre👍🏻

Mark Douglas sin bok finnes gratis som lydbok på YouTube

Kanskje denne tråden kan være av interesse

1 Like

jeg kan hvertfall melde om en som du kan styre unna - The Master Swing Trader Toolkit by Alan Farley. Det var et mesterverk av ubrukelige ting.

Absolutt enig. Jeg har ikke lest hans siste bok, fordi han er litt esoterisk om sine mind power greier, men bøkene 2 og 3 i hans serie (den som ikke er med her heter “momentum masters”) er en absolut must hvis du vil trade aksjer med fokus på det tekniske bildet.

En liten addendum til hans teknikk er kanskje “In the trading cockpit with the o neill disciples” by gil morales /chris kacher. Minervinis methode er også basert på oneill, men i dagens markeder (HFT, algo) så kan det være nyttig hvis man ha et system å komme litt tidligere inn i traden. Denne boken omtaler dette.

2 Likes

Notert, da holder jeg meg unna den😂

Her er en alright oversikt over relevant litteratur - jeg har vel vært borti halvparten av disse selv.

Jeg har ikke lest Momentum Masters, men tenkte at jeg skulle legge den til innkjøpslista.
Den er å anbefale altså?

Jeg syns det. Der besvares det noen spm rundt hans strategi.

1 Like