Telenor vil betale utbytte på over 13 milliarder kroner
Telenor inngår AI-samarbeid med Nvidia: – Det kommer til bli en helt ny tid
En aksjestjerne kan ha mer på lur
Kan noen forklare meg, med enkle ord, hvordan Telenor har tenkt å tjene penger på AI? Jeg spør fordi jeg observerer at de i ganske lang tid har snakket om AI (Før det ble kult faktisk!), men jeg har vanskelig for å skjønne hva dette egentlig går ut på.
Dette er det nærmeste jeg har kommet. De vil bruker AI for å forbedre nettet(?):
“We believe the utilization of AI/ML techniques will be part of the solution for operators. Sophisticated data analysis and forecasting methods can aid in network rollouts and investment planning. Anomaly detection and root-cause analysis can help troubleshoot and resolve issues in the network. However, we also believe there is great potential in the network components themselves becoming smarter, such as the base stations incorporating AI algorithms and ML models directly into their internal control logic. If the network equipment itself can make better decisions at the millisecond level, the end result could be a better customer experience for everyone.”
Telenor-sjefen tjente 16,6 millioner i fjor
Søk etter artikler
Fokus på kostnader
Analytiker Markus Heiberg i SEB mener Telenors økte besparelser på driftskostnader vil veie opp for avtakende topplinjevekst knyttet til inflasjon.
Publisert 4. apr. 2024 kl. 14.43
Lesetid: 2 minutter
DEKKER TELENOR: Analytiker Markus Heiberg i SEB. FOTO: EIVIND YGGESETH
Journalist
I en analyse fra SEB skriver Markus Heiberg at oppjusteringen av modellen før resultatene for første kvartal 2024 reflekterer en økning på 2 prosent i estimert resultat pr. aksje for 2025 til 2026. Dette skyldes sterkere profitt fra den thailandske virksomheten True, etter en positiv utsikt utstedt etter fjerde kvartal 2023 som øker sannsynligheten for utbytte i 2025. Han gjentar kjøpsanbefalingen og kursmålet på 145 kroner.
For første kvartal og hele 2024 er Heibergs estimater for 5 prosent organisk vekst i driftsresultat før ned- og avskrivninger (ebitda) i Norden i stor grad i tråd med konsensus samlet av selskapet. Topplinjeveksten vil avta med inflasjonen, men besparelser på driftskostnader forventes å akselerere, noe som opprettholder inntjeningsmomentum, skriver han.
Analysefakta
Aksje: Telenor
Meglerhus: SEB
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 145 (145)
Heiberg fokuserer videre på kontantkostnadsposter inn i 2025 og forventer en organisk tjenesteinntektsvekst på 4 prosent år-over-år i Norden for første kvartal 2024, og en økning i driftsresultat før ned- og avskrivninger på 5 prosent år-over-år, hjulpet av prisjusteringer og gunstige år-over-år sammenligninger i Danmark.
I tillegg forventes det ifølge analytikeren en fortsatt positiv energiutvikling. Det antas at fokus vil dreie seg mot kontantstrøm med guiding fra Telenor om at både kapitalutgifter (capex) og driftskostnader (opex) vil være flate i 2024, men ned år-over-år i 2025.
Han forventer at forbedringer i driftskostnader vil være mer merkbare mot slutten av 2024 og anslår at kapitalutgifter er relativt stabile på ca. 17 prosent av inntektene, ned til 14 prosent i 2025. For 2025 ser Heiberg justert driftsresultat etter kapitalutgifter øke med 18 prosent år-over-år.