Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Var det 5USD pr aksje de tapte sist kvartal?

Ryktene sier jo dette var grunnen til at de biligste m3 modellene forsvant, for Ă„ dempe tapet pr solgte bil.

Q4 19 hadde eps pÄ 0,58 sÄvidt jeg kan se.
Dempe tapet? Grossmargin pÄ bilsalget er 22,5% i q4

1 Like

Har nÄ passert 7000 km med Model3, teknisk sett feilfri. Et kupp ift pris, prestasjoner og brukervennlighet: kr 402.000 inkl vinterdekk og hengerfeste.
Ville ikke byttet mot ID3 eller andre av de elbilene en per i dag kan kjĂžpe og kjĂžre.
Hva som kommer ila Äret blir spennende Ä se, Skoda blir spennende, det er den eneste som jeg ville ha vurdert av de som er pÄ gang, hvis den blir like kul som konseptbilen.
Jeg tror nok Tesla Model3 er desidert kjipest for de som enten ikke liker den, de som hater elbil og eller Tesla. Jeg lever godt med min, hadde egentlig bestemt meg for Model Y om 1-2 Är, men den gjorde ett prishopp, sÄ det kan hende jeg kjÞrer den jeg har lenger.

1 Like

Whut, hadde de et kvartal hvor de faktisk tjente penger?

De har vel hatt to profitable kvartaler nÄ.
SÄ hvis de fÄr to lÞnnsomme kvartaler til skal de inn i S&P500 og da blir aksjen ogsÄ kjÞpt av alle indeksfond.

SÄvidt jeg kan forstÄ sÄ har de hatt tre kvartaler pÄ rad nÄ med lÞnnsomhet. @Evilfreud: Du kan jo lese denne her og se om faktaene dine fremdeles holder:

https://ir.tesla.com/static-files/b3cf7f5e-546a-4a65-9888-c928b914b529 (re-post)

1 Like

Dere fÄr gi beskjed nÄr dere har blitt enige om hvor mange lÞnnsomme kvartaler de har hatt.

SĂ„ tar jeg Ă„ leser oppsumeringen.

1 Like

Tesla tjener penger per enhet, men reinvesterer i nye fabrikker og modeller.

Innholdsmarkedet kan komme nÄr de har mange nok biler pÄ veien (de har sagt det ikke er et fokus fÞr da).

Enig i at solar ikke har vÊrt en suksess enda, men time will show. Energidelen av selskapet vokser sÄ det griner:

https://www.google.com/amp/s/techcrunch.com/2019/10/23/elon-musk-predicts-tesla-energy-could-be-bigger-than-its-ev-business/amp/

2 Likes

Jeg synes det er utrolig spennede med dataen som de samler inn. For hver nye bil som blir solgt og brukt, er det enda en node i flÄten som samler opp masse data fra veien.

Og hvis man skal lage en god AI er det mye data som er gullgruva.

1 Like

Hehe, slike artikler gjÞr meg rimelig sikker pÄ Tesla short. Det er ala sÄnne crazy kursmÄl som det gikk sport i Ä overgÄ hverandre med rett fÞr Bitcoin krakket.

2 Likes

17% opp i dag blir litt i overkant for meg. Solgte 1/3 av aksjene nÄ pÄ 760 og sitter igjen med kun profitt.

7 Likes

Det jeg synes er mest spennende med Tesla akkurat nÄ er egentlig batteriteknologien, dette er fordi det virker som Tesla har en del store ting rett rundt hjÞrnet pÄ dette omrÄdet, mens andre ting som autonomi er noe lengre unna. Fra fÞr ser det ut som Tesla har et overtak innenfor bÄde batterikjemi, produksjonspris og produksjonsvolum. Det er spesielt det siste punktet som kommer til Ä vÊre en showstopper for de konkurrerende bilprodusentene nÄr man snakker om biler som produseres i millionvolum.

Samtidig har Tesla vÊrt begrenset av celleproduksjonen lenge og det er jo ogsÄ grunnen til at de ikke kan selge mer produkter innenfor energilagring, de har rett og slett ikke nok battericeller. Semi-traileren er ogsÄ et produkt som bruker ekstremt mye battericeller per enhet og det er nok ogsÄ en del av grunnen til at levering av denne siger litt bakover i tid. SÄ vidt jeg har fÄtt med meg sÄ er det ogsÄ slik at Tesla og Panasonic heller ikke bygger nye produksjonslinjer for battericeller i GF1, de optimaliserer kun pÄ de som allerede er bygd. Det er sÄ klart lurt Ä ikke bygge noe nytt fÞr man har optimalisert eksisterende linjer og har et optimalt design, men samtidig begynner det Ä se ut som Tesla nÄ skal sette opp egne produksjonslinjer for battericeller der Panasonic sannsynligvis ikke er involvert.

Tesla har samlet en masse kompetanse pÄ batteriproduksjon fra for eksempel samarbeidet med den verdensledende batteriforskeren Jeff Dahn, erfaringene de har gjort seg nÄr de har produsert battericeller i samarbeid med Panasonic, oppkjÞpet av Grohman engineering som lager automatiserte produksjonslinjer, oppkjÞpet av Hibar sys og sist men ikke minst oppkjÞpet av Maxwell technologies.

PÄ Q4 investorsamtalen sa Elon at framtidige gigfabrikker kommer til Ä produsere 2 TWh med battericeller per Är, noe som hÞres litt sÞkt ut nÄr dagens gigafabrikk for Þyeblikket har en produksjonskapasitet pÄ 35 GWh per Är.
Hvis man ser pÄ denne presentasjonen fra Januar 16, 2019 fra Maxwell technologies sÄ begynner man Ä se konturene av hva holder pÄ med:

Side 10 inneholder litt informasjon om det som er den viktigste teknologien til Maxwell som kalles “dry battery electrode”. Denne teknologien kan nĂŠrmest bli en revolusjon for Tesla nĂ„r man snakker om produksjon av battericeller i stor skala. Kort sagt gĂ„r dette ut pĂ„ at man produserer batterier med pulveriserte tĂžrre partikler, i stedet for en slurry av kjemikalier som man dermed mĂ„ prĂžve Ă„ fjerne de delene av slurryen man egentlig ikke vil ha i battericellene. At man slipper Ă„ fjerne disse uĂžnskede stoffene forkorter produksjonsprosessen betydelig i tillegg slipper man den negative effekten disse stoffene har pĂ„ ytelsen til en battericelle.

Fordelene Maxwell pÄstÄr dette medfÞrer er 10-20% lavere produksjonskostnader, som er ganske stort nÄr man snakker om Ä redusere prisen pÄ produksjonen av battericeller og den gigantiske konkurransefordelen det kan gi. En annen fordel som hever Þyebrynene og forklarer hvor Elon kommer fra med pÄstanden 2 TWh per Är per fabrikk er at produksjonen tar 16 ganger mindre areal. Man kan altsÄ produsere 16 ganger mer battericeller pÄ det samme fabrikklokalet. De nevner ogsÄ at de dobler levetiden pÄ battericellene og dette er kanskje teknologien som tillater million mile batteriet som Elon sier kommer snart. Et annet stort framskritt er at de har demonstrert en energitetthet pÄ over 300 Wh/kg, mens dagens Tesla celler i Model 3 er spekulert i Ä ligge rundt 250 Wh/kg. StÞdig framgang pÄ Ä Þke ytelsen av battericellene og levetiden er kjempeviktig, men det som virkelig er viktig nÄ er Ä skalere opp produksjonen og samtidig kutte prisen per celle
I tillegg er dette en teknologi Tesla kommer til Ä utvikle og styre helt selv. Da kommer de til Ä pushe denne teknologien sÄ raskt som de kan og da kan man i vanlig Elon Änd lett se for seg en stÞdig strÞm av forbedringer som gir bedre batterikjemier og forbedret produksjon.

Det er derfor spennende Ä se hvor langt Tesla har kommet med den fÞrste produksjonslinjen av disse nye battericellene, jeg regner med de holder pÄ Ä bygge en prototype av denne allerede for Ä holde takt med opptrappingen av Model Y som starter levering i Mars, men det er ikke sikkert disse battericellene er klare til Ä leveres fÞr slutten av Äret. Det er nok detaljene rundt alt dette som skal presenteres pÄ battery investor day som blir senere i Är og det her Tesla virkelig kommer til Ä selge alle de Þkonomiske fordelene de kommer til Ä fÄ av denne nye storskalaproduksjonen som de utvikler. Det kommer ogsÄ detaljer om en mer effektiv drivlinje som gjÞr at man kan kjÞre enda lengre pÄ samme mengden strÞm.

MÄ nesten skrive en disclaimer om at dette ikke er en kommentar pÄ hvorfor prisen er som den er, i fÞrste omgang er det teknologien som interesserer meg.

25 Likes

Beste innlegget i trÄden @Dormancy :clap::+1:

1 Like

Hvis det da egentlig er tre sÄ er det altsÄ bare ett igjen, dvs dette. Spennende aksje, men jeg mÄ si jeg tror det er en god shortkandidat. Men hvem vet kanskje drar den en Amazon.

Ingen tvil i at Tesla er et spennende selskap. SpÞrsmÄlet er om de vil levere pÄ forventningene slik at man fÄr igjen pengene for dagens kurs.

Pr i dag skal de tjenes inn veldig mye penger i fremtiden for at du skal fĂ„ igjen pengene dine over “normal” verdsettelse.

StÞrste risikoen er fremtidig markedsandel og om de treffer pÄ fremtidig batteri produksjon.

Og þkte
 :sweat_smile:

Edit: Og Ăžkte igjen! :laughing:

:chart_with_upwards_trend: :thinking:

Her var det stille!
12% pre market

Syke greier, kanskje vi faktisk fÄr en short squeeze nÄ.

Noen som har en link til reletivt oppdatert oversikt over shortposisjonen som er i Tesla nÄ?

MĂ„ innrĂžmme jeg har vĂŠrt fristet til Ă„ prĂžve en short (bear produkt) de siste dagene men heldigvis ikke gjort det. FĂžler det mĂ„ komme en pullback etter hvert men var det Ă„ prĂžve Ă„ fange “fallende” kniver da. :roll_eyes: