Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla X3 Bull sertifikat

Hei, jeg er ikke gambler typen, men dersom Tesla faller ned på 400-tallet så vurderer jeg sterkt å kjøpe Tesla bull X3 hos Nordnet. (Har allerede en stor posisjon med Tesla aksjer). Har noen erfaringen med disse produktene? Det virker ikke som at man kan kjøpe opsjoner hos Nordnet, som jeg også ville har vurdert.

Tesla på 400 er vel fremdeles Tesla på 2000 ala 2020, siden de splittet aksjen da. Verdt å huske på før man anser 400 som spesielt lavt kanskje :slightly_smiling_face:

3 Likes

Jeg har testet noen av disse sertifikatene. Ikke erfaring med TSLA direkte, men tradet noen andre. Fellesnevneren for dem er at spreaden til tider er stor, men at likviditeten er god nok til å komme seg kjapt inn og ut om man godtar spreaden. Du har også market maker risk her, men det er ikke en risiko jeg regner så mye inn i min trading :slight_smile:

1 Like

Om du ser på Tesla aksjegruppen på Facebook er 400 så godt som gratis, men det er jo tidenes circlejerk med brødhuer.

3 Likes

Hehe. Verden har opplevd sinnsykt mye siden 31 august 2020, da Tesla splittet aksjen 1 til 5. Det virker å være årevis siden.

Nå syntes jeg du er negativ og faktaorientert (eller er det synonymer i dagens børsvirkelighet?), det er da lov å håpe på en liten bounce når en aksje halverer seg i verdi ?

Kursen har jo i utgangspunktet ingenting med selskapsverdien å gjøre i Tesla :slight_smile: Det er en proxy for hvor kul Elon Musk er. Han må bare lage en ny dansemusikkvideo, så går alt bra.

1 Like

Tesla vokser veldig fort så hvis man tror Tesla fortsetter å vokse med samme fart innenfor bilsalg (som de også guider) og med en P/E på 50 i 2025 så kan Tesla være attraktivt priset nå. Dette er dog et bull scenario der mye klaffer, men samtidig holder det ting som selvkjørende taxier utenfor.

Som Gary skriver i en av sine neste tweets er jo en av svakhetene i denne analysen at man fortsatt skal prise Tesla med en P/E på 50 i 2025, men at det er på grunn av forventet videre vekst etter 2025 også.

Kan legge til at disse bull/bear produktene er dårlige å holde over tid så det er synd at det er så veldig dårlig tilgang på å handle opsjoner på amerikanske aksjer i Europa/Norge. Er det i det hele tatt noen som tilbyr dette?

Jeg må jo bare le når folk argumenterer med at det er attraktivt å kjøpe ett selskap som kanskje har P/E 50 om 5 år hvis ting går bra :slight_smile:

4 Likes

Er helt enig i at en P/E på 50 er høyt og jeg har heller aldri eid en Tesla aksje, men jeg kan se både hvorfor noen vil trade opsjoner på Tesla kortsiktig og hvorfor noen vil kjøpe og holde aksjen i 10 år.

Jeg har ingen problemer med å se at folk vil kjøpe og eie Tesla :slight_smile:

Men argumentasjonen kan bli veldig rar når folk skal forsøke å argumentere for at de ikke bare kjøper momentum og “kulhetsfaktor” og en fremtidsvisjon, men skal forsøke å regne hjem en investering. Det er liksom ikke fordi kalkulatoren viser at det er lurt at man tar ett veddemål på ett sånt selskap.

1 Like

Jcp, man må bruke andre mål enn PE når man vurderer vekstaksjer. De fokuserer på vekst, ikke bunnlinje. Case in point, gjennomsnittelig PE på Amazon er på 155 de siste fem årene.

For øvrig er det ikke noe problem å regne hjem kursen på Tesla på disse nivåene. De vokser 50 % i året bare når det gjelder biler. Det blir fort store tall. I tillegg kommer mye annet som FSD og energi. Batteri-produkter var opp over 200 prosent yoy i Q4.

Hvorfor er det dårlig å holde bull/bear produkter over tid?

Hvis du leser litt mer enn siste innlegg så vil du se hva diskusjonen handlet om.

Kan gi noen eksempler.

  1. Bull/bear-produkter er belånte produkter. Altså låner du penger for å sitte med produktene, og det koster deg.

  2. Produktene rebalanseres daglig for at det skal kunne eksponere deg for x ganger daglige svingninger.
    Tenk deg at en aksje med kurs 100 faller 5% en dag og stiger 6% neste dag. Du sitter 5x gearet.
    Aksjens sluttkurs etter to dager er da 100 x 0,95 x 1,06 = 100,7 kr
    Ditt gearede produkt (uten at vi tar hensyn til belåning og andre avgifter): 100 kr x 0,75 x 1,30 = 97,50 kr
    Aksjen har altså netto steget, mens ditt produkt er -2,5% før alle “skjulte” utgifter.

8 Likes