Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TGS-NOPEC Geophysical Company

TGS - Mandatory notification of trade

6 Likes

Ja, tenker på tgs. Oljen gjør svake hender nervøse. Insidere og sterke hender kjøper.

2 Likes

Den var meget frisk

2 Likes

Er nok en av de som kaster kortene raskt. Klok av skade skammer jeg meg ikke over den strategien:-)

Var ikke ment direkte mot deg, bare min oppfatning av markedet. Så lenge oljeprisen er under press så er utviklingen helt normal :blush:

1 Like

TGS/PGS: BARCLAYS ENDRER ANBEFALINGENE TIL “EQUAL-WEIGHT”

Oslo (Infront TDN Direkt): Barclays oppgraderer TGS fra “underweight” til equal-weight" og nedgraderer PGS fra “overweight” til equal-weight", melder Reuters mandag.

Kursmålet på TGS er 200 kroner, mens det er 13 kroner på PGS.

2 Likes

OLJESERVICE: DNB MARKETS SER OFFSHORE-INVESTERINGER SKYVES FRA 2023 TIL 2024

Oslo (Infront TDN Direkt): Etter å ha gjennomgått oljeselskapers og Petrobras’ kvartalsrapporter og investeringsplaner, venter DNB Markets nå at offshore-investeringer vil forskyves fra 2023 til 2024.

Det fremgår av en sektorrapport torsdag.

Meglerhuset anslår nå vekst i offshore-investeringer på om lag 7 prosent på årsbasis for 2024, mot estimatet på 5 prosent i august, hovedsakelig drevet av utsatte investeringer fra Petrobras. Vekstestimatet for 2023 er nedjustert til 11 prosent fra tidligere 14 prosent.

“Vi forventer ytterligere vekst til å være delvis begrenset av at totale investeringer, som allerede er på nivå med kontantstrøm fra drift”, skriver meglerhuset.

Med sterkt fokus og disiplin på å holde investeringene på nivå med kontantstrøm fra drift, tror vi tilbakekjøp kan bli kuttet først, mens driftsinvesteringer ventes å forbli robust, noe som er støttende for oljeservicesektoren, skriver meglerhuset videre.

DNB Markets tror at kapasiteten i oljeservicesektoren vil bli utfordret – spesielt innen Subsea og FPSO, mens meglerhuset mener at det bør være mer åpen kapasitet i dypvannsriggsegmentene for 2024.

“Varigheten av oppgangssyklusen er nøkkelen. For oljeselskaper forblir kapitaldisiplinen sterk, med utbytte til aksjonærer i fokus. Dermed er investeringsveksten noe begrenset, og vi forventer fortsatt at E&P-industriens atferd vil legge grunnlaget for en lengre, mer stabil offshore-fokusert oljeserviceoppgang (i motsetning til den tidligere «boom og bust»-mentaliteten)”, skriver meglerhuset.

Konsolidering blant E&P-selskapet anses av meglerhuset å være negativt for oljeservice, da det innebærer færre motparter og lar E&P-industrien optimalisere ressursene sine. Nylige M&A-transaksjoner fra et leteperspektiv antyder at oppkjøp foretrekkes fremfor organisk vekst og at det sannsynligvis vil fokusere ressurser på allerede oppdagede eiendeler, skriver meglerhuset.

"I nylige fusjoner har man også sett at letebudsjettene for de kombinerte selskapene blir kuttet rundt 40 prosent, noe som illustrerer de strukturelle negative implikasjonene, spesielt for seismikkinvesteringer.

Utsatte investeringer knyttet til energiovergangen ses som positivt for oljeservice, mens nylige E&P-konsolideringer understreker oljeselskapenes fokus på oppkjøp fremfor organisk vekst, mener meglerhuset.

Følger med på 153-155 for trend brudd.

1 Like

Ser fare for oljepris på 130 dollar: – Problemet er på oppsiden
Grønne aksjer har falt mye, men mange prises fortsatt høyt, mener forvalter Trond Omdal. Nå satser han nesten alt på olje og gass.
https://www.dn.no/marked/trond-omdal/olje/olje-og-gass/ser-fare-for-oljepris-pa-130-dollar-problemet-er-pa-oppsiden/2-1-1553223

1 Like

The Goldman Sachs Group, Inc. Disclosure in TGS ASA - Dated COB 09th November 2023

Kjøpte de eller solgte de?

Forvalter Adil Shah i aksjefondet Delphi Norden la i forrige uke ut en interessant twittermelding der han viste til en liste fra meglerhuset ABG Sundal Collier over de mest shortede aksjene i Norden.

«Interessant liste. Noterer meg nesten 10% short i TGS. Liker egentlig høy short andel i selskaper jeg er long, da shorterne skvises hvis jeg får rett. Men empirisk viser det seg at man skal være forsiktig med den type selskaper. Any thoughts?» skriver Shah.

Så kan det være som corporatesjef Turner Holm i Clarksons Securities påpeker som en kommenter til Shahs twittermelding, nemlig at shorten i TGS er en arbitrasje på den planlagte fusjonen med PGS.

Som en annen følger skriver: «Eneste grunnen til at jeg kan forstå at TGS er så høy er fordi rabatten er bedre i PGS, da kan store spelare shorte tgs og være long PGS og være sikret.»

https://www.dn.no/borskommentar/illevarslende-hoy-shorting-i-disse-fem-aksjene/2-1-1553478

1 Like

https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/10/8057175/innsideportefoljen-bytter-oljeserviceaksje-etter-svak-uke

Kjøpet til styremedlem Svein Harald Øygard i TGShavner imidlertid ikke i denne kategorien. Øygard har handlet aksjer for 2,2 millioner kroner, og mer enn doblet sin aksjebeholdning. Vi tar derfor med TGS i Innsideporteføljen.

2 Likes

Der ble vi mer omsatt enn PGS for dagen.

1 Like

10 prosent shortet? Dette kan bidra til et heftig rally om vi får et skikkelig positivt momentum.

2 Likes

10% shortet er ganske vilt. Samtidig som styremedlem Øygard (som er en av landets beste økonomer) kjører inn over 2 mill av egne penger.

Ser tvilsomt på at man shorter for å hedge en rabatt på PGS. Dersom samtlige skal kjøpe tilbake aksjer i hedgen (TGS) så fyker jo kursen opp igjen, og da er det skvis på g.

Du kan tape ubegrenset i en short. Ser vel heller ut som en bet spesifikt mot TGS spør du meg.

2 Likes

Så hva er det en av Norges beste økonomer ser som shorterne ikke ser. Visa versa…

Det er ganske åpenbart. Han tror det vil være stor etterspørsel etter seismikk og at TGS vil tjene mye mer enn det dagens kurs reflekterer

4 Likes

Det var et retorisk spørsmål, med vekt på at det ikke foreligger et konkret svar. Her er det kall det gjerne to diametralt motsatte «skoler». Interessant å se sammenheng med DNBs markedssyn på seismikk sektoren.

Er det én ting DNB Markets ikke er gode på så er det spå noe som helst. Kjøp når dem sier selg har vært fasit på enorm avkastning på Oslo børs😂

TGS/PGS er en av dem jeg følger veldig tett. Blir utrolig spennende fremover med først avstemning også hva konkurransetilsynet finner på. Deretter hvis alt går veien, hva dem kan dra inn av penger.