Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TGS-NOPEC Geophysical Company

Kremt, det ser jo alle som kan lese en børsnelding.

Det som er interessant for meg er refleksjoner rundt årsak. Der virket det som om AW har gjort seg noen tanker.

Du kan sikkert scrolle oppover hvis du vil lese litt tanker😄

Årsaken til FIL kjøper kan bare skylles en årsak - i grove trekk. Dem har trua.

2 Likes

Hvis man kjøper en aksje så gjør man det fordi man synes den er billig iforhold til forventet inntjening og markedsverdi. Verre er det ikke

1 Like

Noen spekulasjoner på at de kjøper seg til stemmerett for å tanke fusjoneringen?

2 Likes

Kan godt være, trolig for å stemme ja. Ellers hadde de allerede vært inne før fusjonsmelding.

Eksisterende aksjonærer er heller risiko for nedstemming. Men det jobber ledelsen med for å overbevise dem

2 Likes

Short PGS og tanke fusjonering. Kanskje litt konspiratorisk av meg. PGS hadde krakket på dagen om det stemmes ned av TGS.

1 Like

Nå nærmer vi oss det jeg lurte litt på.
Kjenner ikke til Fil, har ingen formening om hvordan de agerer i markedet. De litt lengre linjene.

Utover det så må jeg takke for gode innspill Thomsas, bekrefter herved at jeg også kjøper aksjer i håp om å gjøre en slant :wink:

3 Likes

Både pgs og tgs bør jo få et løft om fusjon blir stemt gjennom. Tgs får fremførbart underskudd, og pgs får bedre lånebetingelser.

1 Like

Men tgs klarer seg nok også utmerket kursmessig hvis fusjonen faller igjennom

1 Like

Hvorfor risikerer selskapene dette om fusjon ikke blir noe av? Er det virkelig noen som ikke tror at det blir gjennomført?

Konkurranstilsynet er en faktor som taler imot.

1 Like

Egentlig ikke da de overlapper på hvert sitt felt. De vil vel ikke bli «enerådende» på noen kontinent? Tgs leier jo båter i dag, snart eier de selv. Det eneste jeg kan tenke meg er bibliotekene. Men uansett er seismikk inne i en konsolidering som måtte komme, se til AH/ Psv osv…

Er ikke gitt at TGS kommer vinnende ut av en feilet fusjon.

I følge CEO TGS er dette en risiko, men av de grunner du nevner bør det går gjennom. Det finnes dog ingen garanti.

Jeg tror ikke bransjen har noe valg. Det må konsolideres og fusjon er uungåelig. Seismikk er uansett en dinosaur, med noen få lysår igjen å leve. Hvem er konkurrentene? Shearwater? Dette er ikke nok til å skyve SW utfor kanten.

2 Likes

Tror de vil klare seg betydelig bedre enn pgs mtp Q3

1 Like

Hva med oljeselskapene da? Vil dette medføre mer «monopol» for de tjenestene de behøver? Om det vil bli en slik etterspørsel er uansett ikke to aktører nok.

Se litt lenger enn Q3. La oss si vi har 10 «gode» år igjen.

På 10 år sikt så blir begge selskapene gull, dog ikke like overbevist på 1-2 år sikt hvis fusjonen havarerer

1 Like