Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TGS-NOPEC Geophysical Company

TGS Q2 2025 Operational and Financial Update

Solid reaksjon gitt. Kanskje et sted å prøve en trade etter å ha sett an tredagersregelen

Noen prøver seg kanskje på direkten bare basert på rsi i timeschartet

Gode muligheter for ny inngang i går ja, allerede opp 3 kroner fra 78-nivået :ok_hand:

Molnes mente at gårdagens tall får TGS til å se ut som PGS og at aksjen ville falle tre dager på rad.
Samme mann mente at Nvidia ville falle til null etter nyheten om Deep Seek… Ath på Nvidia i går :joy:

Disclosure of large shareholdings

TGS announces Q2 2025 results

TGS Quarterly Dividend

Er det egentlig plass til både Shearwater og TGS slik det ser ut nå?

Noen oppgang for seismikkmarkedet blir stadig dyttet ut i tid. Må noe helt spesielt til for at dette skal nå gamle høyder virker det som.

1 Like

Jeg gikk ut for et par uker siden og har ikke blitt fristet til å gå inn på nytt etter flåteoppdateringen og Q.

Dog er det en bluechip-aksje man kan kjøpe på bunnfiske, men der hvor bunn sist gang var 74 - 75 med god rebound til 90 - 92, venter jeg personlig på 65 før inngang blir aktuelt igjen.

2 Likes

Ceo var realistisk i sin spådom ut året. Det kan jeg sette pris på. Oljepris og osx i us er det som styrer kursen i tgs og evt oppgang i disse vil dempe fallet fremmover.

Om oljeprisen går mot 80 igjen vil det også snu caset tvert.

Personlig syntes jeg det er rart at seismikk er så avhengig av løpende oljepris. Seismikk er jo strategisk investering, mens oljepris i stor grad bare er et øyeblikksbilde. Skjønner at oljeselskapene må ha balanse i regnskapet, men uten seismikk får de ingen fremtidig inntekt.

1 Like

Oljeselskapene har blitt flinkere til å utvikle og utvinne brønner nærliggende til eksisterende infrastruktur. Da reprosesserer man gjerne seismiske data man har fra før.

Parallelt virker det til at majors er mindre aktive mot frontiere områder. Denne andelen tok ut en god del av streamerkapasiteten.

Det kommer noen satsinger til, eksempelvis havvind, men det ser ikke ut til at nye markeder absorberer overskuddskapasiteten.

Enig at oljepris er et øyeblikksbilde, men verden mener vi har mer enn nok olje og at erstatningsreservene ikke er i fare. En oppblussing slik vi har hatt i Midt-Østen siste 12 måneder ville kjørt prisen til 120 - 140 USD for en god del år siden. Nå sliter OPEC med overproduksjon og det kjempes om å kvitte seg med oljen. Rystad Energy har laget gode rapporter om kapasitet og etterspørsel fremfor, det er ganske bear for utvinning av nye leteområder og produksjon.

En siste teori er at jeg tror hedgefond er overvekt produsentene og undervekter tilsvarende serviceaktørene. Det skaper lite etterspørsel etter aksjer. Jeg er bear til rigg, men kommer nok til å ta posisjoner inn og ut av TGS til tider.

1 Like

I Norge der mye av utviklingen de siste årene har skjedd nær eksisterende felt som du sier, stopper jo dette opp på et tidspunkt. Jeg tror ikke det er veldig mye å hente ut etter 2027. Og skal man opprettholde produksjonskapasiteten må det jo letes mye, spesielt i Norge. Norge trenger flere JHS og Yggdrasil.

I Mexico gulfen, vest afrika og Brasil spesielt tror jeg potensialet er stort for mer seismikk, men det krever en mer stabil oljepris.

Boikott av russisk olje vil kunne sende oljeprisen opp en del, og således gi en forløsning for sesmikk på mellomlang sikt.

Litt overraskende at OBN markedet ser ut til å ha fått seg en knekk. Trodde det var spådd til å vokse mye. For TGS er vel dette en tjeneste de fikk gjennom oppkjøpet av Magseis.

Resultatet vi ser i TGS nå er forhåpentligvis kortsiktig støy som forsvinner ila et par kvartaler.

1 Like

Bra for TGS: Chevron sikrer gigantoppkjøp til 53 milliarder dollar - E24 Børs

“Sizeable” transfer fee ifølge CEO.

Osx går så det suser i us. Tgs reddes forhåpentligvis av dette.

Tgs virker seig om dagen, storhetstiden er over, er jo halvert i kurs siden fusjonen med pgs

Begynner jo å lure på om TGS kjøpte katta i sekken. Fusjonerte med PGS for å få tilgang på flåten og nå har dem solgt to av skipene og lagt én av dem i opplag. I tillegg dratt med seg en stor gjeld. Transfer fees i andre halvår vil nok redde bunnlinjen mye. Operasjonelt ser det ikke veldig sterkt ut.

1 Like

TGS - Ex dividend of NOK 1.58 per share today

Har fortsatt troa, men dette tar tid. Usikkerhet rundt makro rammer denne bransjen ekstra hardt. En supersyklus har jeg trua på kommer, men det kan fort bli enda mer konsolidering først.

Blir jo veldig spennende å se på transfer fees dette kvartalet. Vi kan også ha nådd bunnen i q2, det gorde iallefall oljeprisen.

TGS Awarded Streamer Acquisition Contract

TGS Vesting Under the 2022 Long-term Incentive Plan

TGS Awards Performance Share Units and Restricted Share Units