Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

The magic formula

Noen som har erfaring med magic formula og som har fulgt den slavisk i flere år? Høres for godt ut til å være sant, men etter å ha lest boka (the book that still beats the market) så gir det veldig mening.

Hadde det vært enkelt og mulig så ville alle gjort det.

Har du lest boka?

@Evilfreud I beg to differ. :wink:
Jeg vet at disiplin og regler er noe som i teorien er enkelt. Men i praksis er det ingen som klarer å holde hodet kaldt, og faktisk følge kjørereglene sine. (så i praksis umulig for et sted mellom 75-99% av tilfellene)

Og jeg vet at klarer du å være disiplinert i markedet, så har du allerede en veldig bra edge.
Kanskje magic formula bøkene beskriver noe mer enn bare ett tall (litt som ichimoku cloud, som også er et komplett system, og faktisk fungerer ok på grunn av det)

addit: ingen erfaring med magic formula. Leser rapporter for å sjekke småting som gjeld, og kontanter, og gir ellers en lang marsj. TA på det korte. Og litt oppvakt på management og eierskap på det jeg holder over år.

addit2: Video hvor poenget blir hamret inn

2 Likes

Det er nettopp poenget til forfatteren. TMF slår ikke indeksen alle år. Den vil kanskje tom lagge indeksen over opp til 3 år. Folk flest vil ikke fortsette med noe i flere år som ikke slår indeksen, og derfor gjør ikke alle det.

Synes tallene som kom opp ser alt for bra ut, så fant jeg denne korte artikkelen om en som har gjort en backtest. Som tar ned tallene til noe som er realistisk.

Backtesting: Når du flytter systemet over fra teori, til handel på historiske prisdata, så feiler de fleste. (magic formula ser faktisk ut til å holde vann her, så det er noe magi her)

Men så forward tester du, altså bruker i realtime, ekte handel, så kan du forvente at resultatet krymper litt til

kopierer fra følgende lenke: https://www.oldschoolvalue.com/investing-strategy/the-magic-formula-investing/

Backtesting the Magic Formula

Although the Magic Formula screen I’m using has the same fundamental formula and tries to follow the Little Book, it ends up being slightly different to Greenblatt’s version.

Here is how the screen is constructed.

  • No OTC stocks
  • No ADR’s
  • No financial companies
  • No utilities
  • No real estate companies
  • Market cap greater than $50m
  • 5 year average of ROI ranks in the top 35%
  • Slippage of 2%
  • Carry cost of 1%
  • 100% long
  • Stocks selected based on ranking of Earnings Yield = EBIT / Enterprise Value and Return on Capital = EBIT / (Net Fixed Assets + Working Capital)

Bare biotech longs er så teite :crazy_face:

Edit:

Jeg hadde aldri hørt om dette emnet før faktisk

1 Like

@Savepig Bingotek faller nok langt utenfor temaet

Han her tar nok systematisk knekken på TMF bare med backtesting, og prøve å fiks på kriteriene.
(han har flere “samples” her, og resultatene varierer vilt, noe som forteller meg at strategien helst produserer støy og ikke ekte verdifulle signaler)

1 Like

Sjekket https://magicformulainvesting.com/ for å se hvilke selskaper som ble valgt ut. Vet ikke hvor legit den siden er, men satt sammen selskapene i en ca. likevektet portefølje. Ikke testet og mest for gøy.

Magic%20Forumla

1 Like