Det er veldig gode takter nå i januar der steamsalget var en suksess, og det blir ingen Økokrim bot, samt lansering av TP på konsoll, så mye tyder på at Funcom vil være profitabelt i q1. Kan ikke gi noe eksakt estimat enda for hele kvartalet, annet enn at det ser bra ut.
Så du tror Q1 blir bedre enn Q4 ?
Den er grei, så da blir spørsmålet, hva ga inntektene i ikke-large-scale i Q3?
Og det må vel være svaret? Synes det virker litt rart, for Dreamfall Chapters burde da ha fått større inntekter i Q1 og Q2 utfra google trends: https://www.google.com/trends/explore#q=dreamfall%20chapters&date=today%2012-m&cmpt=q&tz=Etc%2FGMT-1
Inntekter som kan ligge under other:
Salgt av TLJ (solgt 200k i steam finnes også til IOS), Dreamfall (solgt 130K på steam), i tillegg til royalties fra DF Chapters er jo noen muligheter. Kanskje er det ganske stor delay fra når RT games får pengene til når funcom får sin andel?
Så du tror Q1 blir bedre enn Q4 ?
Det ville jeg ikke tatt for gitt. Q4 er vanligvis det beste kvartalet for funcom pga. julesalget og Halloween/høst salget. I fjor sank inntektene fra rundt 3 til rundt 2,7 MUSD fra q4 14 til q1 15 (tror jeg, har ikke tid til å sjekke eksakt tall nå). Jeg tror (husker ikke helt) at de hadde kampanje + issue i q1 2015 også.
Ja, men nå tror jeg det er viktigere å se på de konkrete fakta vi har enn rent sesongsmønster som så klart generelt også er viktig.
- TSW Ultimate Edition har ligget på topp 10 på Steam over et helt døgn. TSW lå også høyt på listene. Og dessuten bekreftes dette av høye spillertall som vi kan følge på Steam charts (se grafen under).
- The Park har også ligget ganske høyt på listene og har i januar solgt ca 10 tusen kopier allerede vs 25 tusen i Q4.
- The Park skal lanseres på 2 plattformer der selskapet forventer inntekter (mot ingen signifikante inntekter på Steam), dessuten er det ikke samme refund policy på disse salgskanalene.
Vel januar sålangt ser iallefall mer lovende ut en januar i fjor. Men jeg husker godt at jeg i januar ifjor tenkte trenden så lovende ut og at funcom skulle klare bedre q1 enn q4. Men utover i februar og mars fallt ting litt tilbake og det ble med håpet.
Når det gjelder TP til konsoll vil jeg ikke forskutere at funcom klarer det i q1 (selv om det er målet). Tror ikke det kommer noe penger av dette heller. Men TP til konsoll er viktig mtp Conan til konsoll senere.
Jeg forventer samme trend i år, men synes likevel det ser bra ut. Husk at Q4 og Q1 som vi referer til var gode kvartaler målt med Funcom målestokk, Q4 endte på pluss og Q1 såvidt minus. I dag er kostnadene lavere.
Funcom sa klart i fra på webinaret i dag at de ikke venter noe særlig penger ut av det. Gir viktig erfaring før Conan til konsoll.
Ja, jeg forventer heller ikke noen enorme summer, små summer som kommer oppå de “faste” inntektene og snur det hele til pluss. Jeg hadde ikke forventet Other Games: 493 TUSD dette kvartalet må jeg si.
Kostnadsiden er en annen ting der de tok opp at de hadde ekstraordinære utgifter i Q3 og Q4 og der sikkert økokrim saken var viktig - både boten og andre kostnader til juridisk hjelp osv.
Dere må ikke misforstå meg, jeg tror Conan og de andre spillene er det vi må sikte på, men jeg liker at det allerede er gode tendenser nå, men dette i seg selv er ikke nok. Det er de nye spillene som skal gi inntekter og eventuelt skikkelige overskudd etterhvert.
Men det er en stor forskjell også psykologisk på litt minus eller litt pluss hvert kvartal.