Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

The Park salg på steam

Du glemmer at dessverre så kan vi telle hvor mange som er i The Park til enhver tid og at det og er en høy korrelasjon (sorry vanskelig ord…) mellom antall spillere og solgte enheter… Du har valget liksom. Enten har minst 30 000 spillt The Park helt ut… Eller så har 60 000 spillt bare halve The Park… haha…

Må være uvant å forholde seg til fakta? Vanskelig å spre rundt seg med så mye tull da :slight_smile:

1 Like

Lol…da har Funcom solgt over 10000 kopier… Du snakker jo bare tull

Ok, nå vil jeg være med på “tull med tall” også, det ser morsomt ut:

Gjennomsnittlig antall spillere siste 30 dager i følge steamcharts er rett i underkant av 50.
La oss si spilletiden er ca 2 timer (med kaffepauser, glemt å logge av, etc.), dette tilsier 12 intervaller av 50 spillere per dag.
For korreksjon, nyansering, utjevning og forenkling, si 10 intervaller. Det betyr 500 spillere per dag, eller 15000 for siste 30. Det er riktignok ikke 30 dager siden lansering, men jeg antar det gjenspeiles i gjennomsnittet.
Det er 80% som har fått “Welcome to the park” achievement. Har du ikke denne, så har du (for all intents and purposes) ikke spilt spillet.
De 15000 er med andre ord (i underkant av) 80% av de som har kjøpt.

Totalt solgt = 15000/0,8 = 18750 (som også er innenfor steamspy sitt anslag).

Til $10 per stykk og en kurs på 8,65 så er det ca. 1.6 mill.

Enkelt og greit, skjønner ikke hva dere krangler om.

6 Likes

1,6 mill minus Steam sin andel, moms og 5% royalty for unreal-motoren.

Anyway, jeg stoler mer på steamspy sine tall enn å regne ut fra gjennomsnittligspilletid osv. Steamspy tar jo også hensyn til hvis folk returnerer spillet innen 2 timer spilletid og 2uker fra kjøp.

3 Likes

Tallene mine er jo innenfor steamspy sine så jeg er helt enig :smiley:

1 Like

Nei de betaler 5% av det som er over $3000/kvartal i gross revenue

2 Likes

Her er vi faktisk enige.

Trodde tiden for alle disse alternative utregningsmetodene var over når spillet ble lansert på Steam. Vi har jo SpeamSpy nå. Kan vi ikke bare bruke det verktøyet da? Det var jo det vi snakket om på launch dagen også. Men så fort tallene viser lavere enn forventet så må vi bytte metode? Nei, bruk det vi har her heller som er lettere å forholde seg til.

1 Like

Jeg er enig i at steamspy er den beste måten for å estimere antall spillere, men det skader jo ikke å bruke to forskjellige metoder og sammenligne.

Fant forresten en bedre måte å finne totalt antall spilletimer på en ved å estimere via steamcharts, nemlig å gå til kilden direkte:

http://steamcharts.com/top/p.58

Der står det at steam har logget 31 685 spilletimer… Deler vi på 1,93 timer per spiller får vi: 16 389 som har spilt TP. Steamspy hevder 29% har kjøpt, men ikke spilt, så om vi legger på disse får vi 23 000 som er helt i øvre del av sjiktet til steamspyintervallet. Om vi heller bruker at 20% ikke har spilt fra steam achievements får vi 20500 som er ganske midt i intervallet.

Et sted rundt el. i overkant av 20 000 ser iallefall veldig sannsynlig ut.

3 Likes

Jeg er forsåvidt ikke uenig, men som du skriver i innlegget ditt, så må man ta en hel rekke forbehold for den alternative metoden. Btw, så er steamspy sine sekundære tall (kjøpt, ikke spill, spilletid, demografi) de som utvikleren mener er ubrukelig ved salg under 30k.

Interessant metode du har funnet og den ser ut til å helt klart kunne brukes for å estimere antallet solgt uten tre dagers forsinkelse. Jeg hadde helt klart brukt 20% fra steam achievements, ikke 29% fra steamspy siden det er et sekundørt tall derfra.

EDIT: hvor har du 1,93 fra btw? Steamspy? Isåfall har du brukt et sekundærtall til å sjekke et primærtall, så ikke så veldig nyttig.

1 Like

1,93 (1h og 56 min) kommer fra steamspy ja, enig at det kan stilles spørsmålstegn rundt dette tallet, i dag er tallet 1h og 42 min så det hopper en del rundt.

Dette burde blir 250 TUSD, det var det jeg hadde regnet med.

Men totalsalget på other games var 493, så der ble jeg litt overrasket. Kanskje noe av dette er royalties fra Dreamfall Chapters og noe gamle spill, men tror også at de enten har solgt noe mer enn 25 tusen spill i Q4 eller har fått noe mer enn 10 USD per spill.

Liker den nye strategien med småspillene, dette må ikke undervurderes, fordi disse tilskuddene på marginen er det som kan vippe resultatet over på pluss siden (viktig).

Jeg er spent på Q1 som sagt, og lurer på om Q3 var bunnen for Funcom.

4 Likes

Tjah… Hvis du ser på Q3, så skal de vel ikke ha hatt noen inntekter fra The Park i den perioden, og det ligger på ca 200TUSD? Hvis de hadde samme inntekter i Q4 fra ikke-The-Park, så var omsetningen fra The Park på ca 300TUSD, som stemmer rimelig bra med tallene fra Steamspy?

Nå skal det sies at jeg ville trodd Funcom sine inntekter ville vært på 10$ - minus steam sin cut, så 7$.

2 Likes

Ja, men jeg forstår heller ikke hvorfor det var 217 TUSD i Q3 - kan de ha begynt å legge LMO der? De andre kvartalene har vært lavere.

Mye er jo solgt på salg også av TP, har du tatt hensyn til det med ditt estimat på 7 USD per spill?

Det skulle jo bli bare 175 TUSD i Q4 (med 7 USD per spill) fra TP, men spillet må vel ha bidratt mer enn dette for å komme opp til 493 TUSD totalt.

Hva forventer du i Q1 ?

1 Like

Litt uklart skrevet av meg? Det første avsnittet tar for seg at de har fått 10$ pr spill og at de betaler tilbake til Steam. I neste avsnitt sier jeg at jeg ikke tror så mye på det, og sier at jeg tror de har fått 7$ i revenue pr solgte spill (de vil da måtte trekke fra moms/unreal i tillegg i begge tilfeller).

Jeg har ikke sett på regnskapet til Funcom, har de i det hele tatt sagt hvor inntektene til LMO er blitt plassert?

Ja de har tidligere bekreftet at det ligger under large scale.